actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Sprekende Beelden > Always Remember...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th May 2011, 02:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Wouter Weylandt (1984-2011)

Wouter Weylandt sterft na crash in Giro

In de derde etappe van de Ronde van Italië is Wouter Weylandt overleden na een zware val. Hij viel tijdens een afdaling en schoof 20m verder. Op televisiebeelden was te zien hoe de hevig bloedende wielrenner werd gereanimeerd. Vergeefs: na 40 minuten stierf hij. Hij zou in september vader zijn geworden.

In de afdaling van de Passo Del Bocco, op 40 km van de streep, bleef de de 26-jarige renner van Leopard Trek liggen na een zware val. Zijn linkerpedaal zou zijn blijven haken achter een muurtje, waarna Weylandt 20m naar beneden stortte.

De reddingsdiensten waren meteen ter plaatse en probeerden de wielrenner te reanimeren door hartmassage. De helikopter die hem naar het ziekenhuis zou brengen, vond eerst geen geschikte landingsplaats. De renner had eerst nog een polsslag, maar overleed na 40 minuten reanimeren. Een schedelbreuk werd Weylandts fataal.

'We waren er meteen bij, maar konden niets doen', vertelde dokter Giovanni Tredici aan de Italiaanse zender RAI. Na afloop van de koers verzamelden een zwaar aangeslagen ploegleiding en renners in de rennersbus van Team Leopard Trek.

Bijna vader

In maart kondigde Weylandt nog aan dat hij voor het eerst vader zou worden. In september zou zijn vriendin An Sophie bevallen.

Vorig jaar won Weylandt de derde etappe van de Giro. In het Nederlandse Middelburg zegevierde hij in de sprint. Dit jaar stond de Giro oorspronkelijk niet op het programma van de Gentenaar.

Blog DS, 09-05-2011
Oud 10th May 2011, 20:44
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User

Dit is ontzettend droevend voor zijn familie, vrienden en voor iedereen die van het wielrennen houdt. Het is doodzonde, maar vallen maakt nu eenmaal deel uit van de sport.
Wat ik verschrikkelijk vind is dat de kranten het nodig vinden om de situatie nog eens extra te dramatiseren. In alle kranten staat dat de Giro normaal niet op het programma stond van Wouter Weylandt, maar dat hij op het laatste moment beslist heeft om toch deel te nemen. Dit schrijven ze dan ook nog is in grote letters op de krant om de situatie nog dramatischer te maken dan ze al is. De Giro stond wel degelijk op het programma van Wouter Weylandt en dus proberen de kranten hun artikels nóg interessanter te maken met valse informatie.
Een ander droevig feit is dat sommige mensen (bijvoorbeeld Michel Wuyts) de schuld grotendeels bij de Giro-organisatoren leggen. Ze zeggen dat het parcours veel te gevaarlijk was om renners over te sturen. Ik merk op dat Wouter Weylandt de enigste renner is die is gevallen in de afdaling van de Passo Del Bocco. Zo gevaarlijk zal het parcours wel niet geweest zijn want er zijn afdalingen waar 20 of 30 renners tegen de grond gaan, maar die er met enkele schaafwonden vanaf komen. Het is dus zeer hypocriet om iemand als schuldige aan te wijzen.
Waarom kan met niet gewoon accepteren dat dit een ongeluk was met dramatische gevolgen waar niemand maar dan ook niemand iets aan kon doen?
Met citaat antwoorden
Oud 11th May 2011, 18:30
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Ik vind het enorm jammer dat er een topsporter sterft tijdens het beoefenen van zijn sport. De dood van Wouter Weylandt is een droevige gebeurtenis in de wielerwereld, maar helaas is de kans op een ongeluk met fatale gevolgen niet uit te sluiten. Vroeger viel het jaarlijks voor dat er een wielrenner overleed door een valpartij. De oorzaak voor vele ongelukken was toe te kennen aan het niet dragen van een helm tijdens een rit. Nadat er weer een dodelijk ongeval had plaatsgevonden werd het rijden met een helm verplicht. Maar een helm biedt toch niet de 100% zekerheid om veilig te kunnen rijden, en dat heeft dit ongeluk spijtig genoeg nog eens weergegeven. Wouter Weylandt is gestorven in de afdaling waar ze snelheden halen tot 80 km/uur, dan heeft een valpartij altijd grote gevolgen, ook al draag je een helm. Wouter Weylandt is spijtig genoeg verkeerd neergekomen op het moment dat hij de asfalt raakte. Ik hoop dat de wielersport gespaard mag blijven van zulke ongevallen, maar ook andere sporten waar de nodige risico's aan zijn verbonden.

Ik vind het knap dat het peleton een eerbetoon brengt aan Wouter. Iedereen met het hoofd gebogen tijdens de minuut stilte, mensen die langs het parcours mee kwamen rouwen,... Het team waar Wouter voor reed (team Leopard) en Tylar Farrar (goede vriend van Wouter) kwamen als eerste over de streep, mooi op één lijn, dat was wel een pakkend moment.
Met citaat antwoorden
Oud 13th May 2011, 00:09
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User

De gedachten aan de fatale rit blijft gewoon pijnlijk.. Zo'n jonge kerel, een toekomstig vader, een goede vriend voor velen.. Jammer genoeg liet hij op veel te vroege leeftijd het leven..

Ik blijf me vragen stellen bij de veiligheid van dergelijke ritten. Zowel de Giro als de Tour de France worden jaarlijks gevaarlijker. De organisatoren kijken niet enkel meer naar de inzet die nodig is voor het winnen van een rit, ze zoeken ook steeds meer sensatie. Het punt waar Wouter het leven liet zou ik niet meteen als echt gevaarlijk beschouwen, maar laat dit een waarschuwing zijn voor de organisatoren.

Ik wijs ook zeker de organisatie niet met de vinger, het is gewoon een algemene tendens dat er meer sensatie moet komen. Dit geldt niet alleen voor het wielrennen, ook voor andere sporten.

De veiligheid van de sportman/vrouw en de fan moet prioriteit blijven!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:39.