actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th May 2011, 14:17
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User

Alle pv's komen op rijbewijs

Artikel:
Alle Belgen krijgen tussen nu en 2013 een rijbewijs in bankkaartformaat, dat gekoppeld wordt aan een databank met alle eerdere pv’s voor snelheidsovertredingen en positieve ademtests.

Wanneer een chauffeur tegen de lamp loopt, kennen politie, parket en rechter dan meteen de hele voorgeschiedenis. Dat moet toelaten recidivisten strenger te bestraffen, schrijft Het Laatste Nieuws donderdag.

Waneer een chauffeur nu voor een zeer zware verkeersovertreding of een ernstig ongeval voor de rechter verschijnt, weet die niets over het rijgedrag van de man of vrouw in het verleden. Alleen veroordelingen door een rechter verschijnen immers op het strafblad. De klassiek pv’s of minnelijke schikkingen voor flitsboetes niet.

Daarom hebben politierechters woensdag op de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid aangedrongen op een databank die zulke gegevens bijhoudt. Dat moet hen toelaten met meer kennis van zaken een straf uit te spreken.

Zo’n databank komt er inderdaad ook aan, kondigde staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) woensdag aan. Er wordt volop gewerkt aan een kruispuntbank van de rijbewijzen, met alle informatie over eerdere overtredingen.

Bron:
De Standaard 12/05/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110512_017

Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief! Mensen met een roekeloos rijgedrag zullen na verloop van tijd hun verdiende straf krijgen.
Iemand die een ernstig verkeersongeval veroorzaakt is daarom nog geen slechte chauffeur. Als deze chauffeur dan voor de rechter verschijnt en het blijkt dat deze chauffeur in het verleden nog nooit een overtreding heeft gemaakt, dan kan hier rekening mee gehouden worden bij het uitdelen van een strafmaat. Andersom kunnen chauffeurs die in het verleden al veel overtredingen hebben begaan eens zo zwaar gestraft worden. Het is te hopen dat dit elektronisch rijbewijs vlug wordt ingevoerd, zodat ze nog meer hardrijders kunnen bestraffen.
Met citaat antwoorden
Oud 12th May 2011, 20:41
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User

Ook ik vind dit een goed initiatief! Ten eerste al voor het formaat van het nieuwe rijbewijs. Momenteel is dat rijbewijs groter dan bankkaartformaat, waardoor het niet in elke portefeuille goed past! Maar naast het formaat is de achtergrond natuurlijk eens zo belangrijk. Men kan snel en overzichtelijk weergeven hoe vaak iemand al geflitst is, boetes gehad heeft, ... . Voor de rechters en ook politiemensen is dit een goede zaak. Zo kunnen zij veel sneller werken. Daarnaast is het zoals Matthias zegt. Chauffeurs die al een aantal keren 'gepakt' zijn, kunnen zwaarder bestraft worden dan anderen.
Het moet natuurlijk wel eerlijk blijven en men moet de recidivisten ook niet te hard aanpakken.
Aan rechters dus om te oordelen hoe zwaar er gestraft moet worden!
Met citaat antwoorden
Oud 23rd May 2011, 20:26
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User

Ik ben zeker een voorstander van dit initiatief! Maar ik denk dat het niet voor iedereen evengoed kan uitdraaien. De politie gaat hier wel eerlijk moeten blijven en niet mogen overdrijven in het strenger bestraffen van recidivisten.

Ik vraag me wel af op welke manier de administratie het aantal pv’s gaat vermelden op het rijbewijs. Hoe zal het bewezen worden wie er waar werd geflitst ? Mijn ouders rijden alle twee in dezelfde auto. Als ik mijn rijbewijs heb, zal ik die auto ook gebruiken. Stel ik word geflitst, wordt de rekening dan niet gewoon naar ons thuisadres opgestuurd?
Zo kan het dan misschien zijn dat jouw auto meerdere keren is geflitst, maar dat jij toen niet achter het stuur zat. Er komt dan best een systeem waarbij het onmogelijk wordt om te ‘knoeien’ met het vermelden van de bestuurder…
Met citaat antwoorden
Oud 23rd May 2011, 20:38
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User

De gedachte van Laetitia vind ik zeer interessant. Hierbij had ik zelf nog niet stilgestaan.
Zo hebben wij recent meegemaakt dat onze nummerplaats nagemaakt was. Wij kregen fikse boetes vanuit Nederland toegestuurd. Enkele voorbeelden, 90 per uur in de bebouwde kom, ... Deze boetes werden naar ons opgestuurd en omdat dit een bedrijfswagen was, werden deze eerst van onze rekening afgehaald. Omdat we dit nader zijn gaan bekijken, zijn we er dus achter gekomen dat onze nummerplaat nagemaakt is. We wisten echter niets van die boetes omdat deze in Nederland waren uitgeschreven. Het bedrag liep dan ook op voor 1000 euro's omdat vele ook nog voor de rechtbank moesten verschijnen.
Wij wonen redelijk dicht bij de Nederlandse grens, dus we rijden wel eens naar Nederland. De kans toen om opgepakt te worden was zeer groot!
Nu nog loopt het onderzoek. Recent hebben we nog enkele deurwaarders op bezoek gekregen omdat dit deel uit maakt van het proces. Stel dat mijn vader of ik plotseling worden tegengehouden door politie en zij kijken naar de openstaande boetes zullen wij hierop aangesproken worden.
Zoals Laetitia het dus al zei: het is geen waterdicht systeem.

Het enige voordeel: Het is kleiner en inderdaad vele handig om mee te nemen!
Met citaat antwoorden
Oud 23rd May 2011, 20:57
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User

Er is inderdaad nog enige onduidelijkheid omtrent dit systeem. Maar denk ook eens aan de mensen die vaak op de baan zitten. Zij hebben veel meer kans dat ze iets meemaken of te snel rijden. Dit komt telkens op hun rijbewijs te staan. Iemand die veel minder op de baan zit en elke keer roekeloos rijdt heeft misschien minder boetes. Als de rechter zich hierop mag baseren krijgt hij toch nog een vertekend beeld. Dit moet misschien nu net lukken, maar is het dan een verbetering dat men alles gaat bijhouden?

Zware misdrijven, met slachtoffers, moeten sowieso bijgehouden worden vind ik. Daar mag men wel rekening mee houden.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd May 2011, 23:31
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User

zoals hieronder al duidelijk is gebleken is het geen waterdicht systeem dat wordt voorgesteld. Vooral Gibb zijn opmerking vind ik interessant. Ook zijn het niet alleen degene die veel worden geflitst, of al eens dronken achter het stuur zitten, die een gevaar op de weg zijn. Mensen die veel met de auto rijden hebben ook veel meer ervaring dan degene die bijna nooit rijden. De mensen met veel ervaring kunnen de verkeerssituatie vaak beter inschatten. Daar komt dan nog eens bovenop dat de voorgaande pv's soms niets te maken hebben met het voorval dat op dat moment wordt bekeken. Ik vrees er echter wel voor dat er toch rekening zal mee gehouden worden. Dit is natuurlijk niet goed, maar volgens mij wel heel menselijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:38.