|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren
Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte vraagt begrip voor de moeilijkheden bij de NMBS. Om de financiële problemen op te lossen, zal iedereen een inspanning moeten doen. Verschillende prijzen voor treinkaartjes tijdens de spits of daarbuiten is een mogelijkheid, zei ze op Radio 1. De twee grote spoorwegvakbonden hielden vanmiddag speciale informatievergaderingen om het treinpersoneel in te lichten over de financiële problemen bij de goederendochter NMBS Logistics. Die infosessies gingen gepaard met een algemene werkonderbreking tussen 12 en 14 uur. Vervotte vraagt begrip voor de moeizame besprekingen. Besparingen in een bedrijf als de spoorwegen is een erg complexe zaak waarbij iedereen zijn deel moet doen. Tegelijk benadrukt ze dat er geen enkel taboe mag zijn en dat er op alle fronten bespaard moeten worden. Ze wijst erop dat de NMBS geen gemakkelijke tijden heeft gekend sinds de economische crisis en het ongeluk in Buizingen. Daarnaast is het aantal reizigers de jongste tien jaar met de helft gestegen. Intussen is de groep volop aan het investeren in infrastructuur en rollend materieel, onder meer om de veiligheid te verhogen. Besparingen Besparingen zijn in dat licht niet evident, zegt Vervotte in De Ochtend op Radio1. 'Bovendien zitten we in verlengingstijd, want niet alleen de regering is ontslagnemend, ook de benoeming van de ceo's moet bekeken worden.' Vervotte onderstreept dat ze achter de NMBS-top blijft staan. Om de aanhoudende schuld van de groep te stabiliseren, denkt Vervotte onder meer aan het duurder maken van het vrijetijdsverkeer. 'We maken van het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer een absolute prioriteit. Een mogelijkheid is om de prijzen van vrijetijdsritten duurder te maken tijdens de spitsuren', zegt de CD&V-minister, al zullen de prijzen altijd begrensd zijn in het beheerscontract. Wat het personeel betreft, vindt Vervotte dat er op vlak van flexibiliteit nog heel wat mogelijkheden liggen. 'Je mag niet vergeten dat het apparaat is afgeslankt van 48.000 werknemers naar 38.000 nu.' Dat zorgt voor gaten, ook in de kennisstructuur. Destandaard.be 23/05/2011 Ik denk dat dit wel een goed initiatief is, maar enkel en alleen als men de treintickets tijdens de piekuren goedkoper maakt in plaats van deze tijdens de daluren duurder. Een trip met de trein kost al redelijk veel, en als men dan van tijdstip tot tijdstip nog een meer moet betalen denk ik dat vele mensen terug voor de auto gaan kiezen. Tijdens de piekuren zijn de treinen veel drukker, en is het vaak veel onaangenamer om met de trein te reizen. Wanneer men dan nu wat van de prijs zou afdoen is dit toch wel wat leedverzachtend. Echter spereekt men hier van een prijsverhoging voor de vrijetijdsritten, terwijl deze in het huidige systeem al zeer duur zijn. Ik denk dat men hier enkel minder reizigers zal door krijgen, in plaats van een verhoogde winst. |
#2
|
|||
|
|||
Hier begrijp ik echt niets van. Elk 'normaal' bedrijf dat hun inkomsten op tien jaar tijd met de helft ziet stijgen is dolgelukkig, en gaat nadenken over uitbreidingen. Bij de NMBS is dit duidelijk anders. Er rijden nu al veel meer mensen met de trein dan tien jaar geleden, maar toch gaan ze de tickets (nog maar eens) duurder maken. Ik vind wel dat die mensen lef hebben. De treinen zijn bijna nooit op tijd, soms komen ze zelfs helemaal niet meer. Wat gaan ze dan doen, de mensen nog meer laten betalen voor treinen waar je amper op kan rekenen om op tijd ergens te zijn. Zoals Mattias al aanhaalde zou het veel beter zijn om de prijs van een ticket tijdens de spitsuren goedkoper te maken. Niet alleen is dit een mooi gebaar naar trouwe treinreizigers toe, het gaat misschien nog meer mensen met de trein laten rijden. Ikzelf rijd zo weinig mogelijk met de trein, aangezien het nog steeds goedkoper is om met de auto te rijden (zeker als je met 3 of 4 man rijdt).
|