![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Britse stembussen geopend voor referendum over kiessysteem en reeks verkiezingen
In Groot-Brittannië zijn om 08.00 uur Belgische tijd de stembussen opengegaan voor een referendum over een hervorming van een kiessysteem en voor een reeks nationale en plaatselijke verkiezingen. De stemming duurt tot 23.00 uur Belgische tijd.
De kiezers moeten zich uitspreken over het al of niet invoeren van een alternatief kiessysteem (AV) dat kleinere partijen bevoordeelt en het al of niet behouden van het huidige meerderheidssysteem dat het principe "the winner takes it all" hanteert. Een ander kiessysteem is een prioriteit voor de LiberaalDemocraten die voor het eerst in hun geschiedenis in een regering zijn gestapt. Die wordt geleid door de Conservatieven die achter het traditionele systeem staan. De resultaten zijn pas vrijdagavond bekend. Maar volgens peilingen zou een meerderheid van de kiezers het AV afwijzen. Volgens de BBC zijn er donderdag ook verkiezingen voor het Schotse parlement, voor de Welshe Assemblée en de Noord-Ierse Assemblée. Er moeten ook 279 Engelse lokale raden worden gekozen. Er zijn plaatselijke verkiezingen in Noord-Ierland en een tussentijdse parlementsverkiezing in het Engelse kiesdistrict Leicester South. In Leicester, Mansfield, Middlesbrough, Torbay en Bedford zijn er burgemeesterverkiezingen. (LEE) bron: knack online 5 mei 2011 (http://knack.rnews.be/nl/actualitei...95003074710.htm) toelichting: Ik hoorde dit bericht deze morgen op de radio, maar vond er maar weinig van terug op het internet. Op de radio (nieuws op Studio Brussel) werd gezegd dat de britten moeten stemmen voor een nieuw kiessysteem waarbij iedereen 3 keuzes moet opgeven in plaats van 1. Bij de tellingen zou dan eerst gekeken worden of er een partij een meerderheid van 50% haalt bij de eerste keuzes. Is dit niet het geval dan wordt er naar de tweede keuzes gekeken en vervolgens naar de 3de keuzes. Er werd ook nog iets gezegd over partijen die afvallen, maar dat heb ik niet helemaal meer gehoord. Toen ik dit hoorde dacht ik dat dit misschien nog niet zo'n slecht systeem zou zijn, zeker als je kijkt naar de regeringsonderhandelingen in België. Er zou op die manier minder verdeeldheid zijn in regering en dat zou een makkelijkere regeringsvorming opleveren. Bij nader inzien heb ik ook wel mijn bedenkingen bij het systeem: er wordt op deze manier minder rekening gehouden met de eerste keuze van de mensen en ik denk dat de kiezer nog steeds wil dat zijn keuze gerespecteerd wordt. Afstappen van het 50% meerderheidssysteem vind ik persoonlijk een beter idee. We zijn een multiculturele samenleving en dat moet zich ook weerspiegelen in de regering. Al denk ik niet dat er in Groot-Brittanië iets zal veranderen na dit referendum. |