![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Veel kritiek op verkeerschaos Antwerp Ten Miles
Veel kritiek op verkeerschaos Antwerp Ten Miles
16:40 De loopwedstrijd Ten Miles zorgde zondag voor een bezoekersrecord in Antwerpen, maar de kritiek op de bijbehorende verkeerschaos is daags nadien groot. De lopers moesten zowel door de Waasland- als de Kennedytunnel, waardoor het een erg tijdrovende bezigheid werd om de stad binnen te raken of te verlaten. "Het wordt hoog tijd dat de organisatoren creatiever worden, want dit werkt mensen op de zenuwen", zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring maandag. "Het evenement zorgt enerzijds voor een aanzienlijke hoeveelheid extra verkeer en anderzijds voor grote hinder. Waarom moeten beide tunnels worden afgesloten?" Liefkenshoek tolvrij? Ook Maarten Matienko van VAB is kritisch. "Als de stad ervoor kiest om voor een sportevenement beide tunnels te sluiten, moet ze zorgen voor betere alternatieven. Ze zou er om te beginnen voor kunnen kiezen om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken." Danny Smagghe gaat nog verder. "Dergelijke initiatieven vormen stilaan een inbreuk op het grondwettelijk gewaarborgd recht op verplaatsing. Het gaat om een sportevenement, maar de meeste mensen nemen de auto om ter plaatse te raken. Dat zien we ook bij de autoloze zondag in Brussel, die voor meer verkeer zorgt dan een doorsnee zondag." Doordachte verkeersregeling De mobiliteitsorganisaties eisen dus een beter doordachte verkeersregeling, met minstens één vrij toegankelijke tunnel, maar Antwerps schepen van Sport en Mobiliteit Ludo Van Campenhout is voorlopig niet van plan iets te veranderen. "Er was verkeershinder, maar de uitstraling van een dergelijk evenement is belangrijker", vindt Van Campenhout. "Ik heb zelf tol betaald in de Liefkenshoektunnel. Eén keer per jaar betalen kan geen kwaad." Mijn korte toelichting Dit artikel vond ik wel gepast om onder deze rubriek 'mobiliteit' te posten. Dat het verkeer beïnvloedt is tijdens de 10 miles is geen leugen. Het is inderdaad gewoon een evenement dat veel organisatie vraagt en dat het niet altijd goed kan opgevangen worden is vrijwel normaal denk ik. Maar eigenlijk vind ik dat zulke dagen wel mogen georganiseerd worden, met of zonder veel verkeershinder. Een toffe leuke sportdag met heel Antwerpen en nog vele anderen mag er zeker zijn. Enerzijds kan ik me wel vinden in de argumenten van de 'pro' kant voor de 10 miles ,maar anderzijds heeft de 'contra' kant ook wel een punt. De uitstraling van zo'n evenement is inderdaad belangrijk, maar - dat er creatievere oplossingen zijn voor zo'n organisatie - daar kan ik me ook in vinden. Je kunt gaan zeggen dat het een zondag was en dat de mensen inderdaad de auto maar eens moeten missen maar toch... Persoonlijk vind ik ook dat er misschien wel creatievere oplossingen mogen gezocht worden die het verkeer niet al te veel belasten. Wat ik wel jammer vind is dat je tegenwoordig niets goed meer kunt doen. Je zult altijd wel een of andere kritiek krijgen. Soms doe je gewoon beter niets meer, maar dan krijg je weer kritiek omdat je niets doet! Een vicieuze cirkel denk ik dan. Als iedereen alles nu een beetje relativeert ( en dan bedoel ik niet enkel deze ten miles, maar ook vele andere dingen tegenwoordig) en een beetje water bij de wijn doet zou alles een stuk gemakkelijker gaan! (regering remember!) ![]() |