|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leraren maken carričre in Nederland
Leraren maken carričre in Nederland
Leraren in Vlaanderen hebben een ‘vlakke’ loopbaan met weinig carričremogelijkheden. In dat kader startte minister van Onderwijs Pascal Smet een loopbaandebat op. Hij wil het lerarenberoep aantrekkelijker maken. In Nederland maken ze alvast werk van een loopbaan met meer carričremogelijkheden. De Nederlandse minister van Onderwijs voert in elke school verschillende functies in. Zijn plan kreeg de naam ‘functiemix’ mee. Het plan zorgt er voor dat leraren verdeeld worden over verschillende salarisschalen op basis van verschillende functies. Scholen moeten daarvoor hoger geschoolde leraren aanwerven of leraren met veel praktijkervaring in een hogere salarisschaal plaatsen. Leraren in Nederland worden nu beter verloond als ze masterclasses of relevante cursussen (zoals een voortgezette opleiding voor het buitengewoon onderwijs) gevolgd hebben. Daarnaast verwacht men van die leraren dat ze het schoolbeleid mee ontwikkelen en actief meewerken aan onderwijsvernieuwingen. Heel wat scholen hebben echter moeite om die 'functiemix' in de praktijk te brengen. Bron: www.klasse.be, 08/04/2011 @ 10:14 door stijn.d Eigen mening: Langs de ene kant vind ik dit wel een goed inititatief, omdat men voor bepaalde mensen voor meer banen zorgen, maar wat dan met de 'gewone' geschoolde leerkrachten die enkel een bachelor-diploma hebben? Zij worden aan de kant geschoven en verliezen hun jobs. Zij moeten plaats maken voor de hoger geschoolden. Dit vind ik natuurlijk niet kunnnen, omdat velen onder ons dan waarschijnlijk in het gedrang zullen komen en onze jobs zullen moeten afgeven. En minister Pascal Smet wil dit invoeren in Vlaanderen, maar zitten onze scholen nu al niet in geldnood. Als er eens een leerkracht wegvalt door ziekte, zwangerschap,... trommelen ze eender wie uit de school op die kan lesgeven en laat die de afwezige leerkracht maar vervangen, dat is de goedkoopste oplossing. Laat staan dat ze iemand gaan aannemen die ze nog meer geld moeten betalen. Dus ik denk dat deze 'functiemix' nog voor veel commotie zal vormen bij de 'gewone' leerkrachten en ook bij de scholen zelf. |
#2
|
|||
|
|||
Wat nog een nadeel zal zijn, is dat scholen met een kleiner budget in de problemen komen. Zij zullen geen hoog geschoolde leerkrachten kunnen betalen, maar ook leerkrachten die lang bij hen in dienst zijn verliezen, omdat deze op een andere school meer kunnen verdienen. Deze scholen zullen dan ofwel failliet gaan, ofwel een zeer laag onderwijsniveau aanbieden. Dit is net zoals in pakweg de voetbalwereld: degene die het meeste geld op tafel legt, kan de beste spelers betalen, het 'beste' onderwijs aanbieden en de mooiste reputatie opbouwen. De anderen kunnen hier niet tegenop en moeten toekijken hoe de grotere 'clubs' hun 'talenten' inpalmen.
|
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
Ik ben het volledig eens. Het doet me een beetje denken aan het scholensysteem in Amerika. Daar is het beste onderwijs (best betaalde leerkrachten) voor de rijksten en de anderen moeten maar tevreden zijn met de 'minder' goede leerkracten. Dat gaat volgens mij een negatief gevolg zijn van dit systeem. Ik vind het goed dat mensen die al langer dienst doen meer geld krijgen, dat is (bijna) overal zo. Ze moeten alleen tweemaal nadenken voor ze zulke zaken in de praktijk brengen. |