|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Is gezaag over het zomeruur overdreven?
Is gezaag over het zomeruur overdreven?
Dit weekend wordt er weer eens met de tijd geknoeid. Tijdens de nacht van zaterdag op zondag wordt de klok een uurtje vooruit gedraaid. In de aanloop naar het zomeruur, wordt er best veel afgejammerd. 1 op de 10 mensen heeft een week nodig om opnieuw in het ritme te komen, vooral vrouwen zouden moeite hebben om zich aan de zomertijd aan te passen. Maar wordt dat probleem niet overdreven? Uit een Nederlandse rondvraag blijkt dat mensen behoorlijk van slag geraken als de klok een uurtje vooruit wordt gezet. Ook de Belgische Vereniging tegen de Zomertijd (BVZT) is al jaren gekampt tegen de ingreep en zwaait met wetenschappelijke publicaties die de gevolgen aanhalen: slaperigheid, stress, overconsumptie van slaap- en kalmeringsmiddelen en meer verkeersongevallen. De zomertijd zou volgens hen ook een oorzaak zijn van een verhoogde luchtverontreiniging. Slaaptekort Volgens neurologe Ilse De Volder van het Centrum voor Klinisch Slaap- en Waakonderzoek van het UZA moet het probleem niet overdreven worden. Zij gelooft niet dat onze biologische klok echt ontregeld raakt door dat ene uur. Waarom zouden we niet in staat zijn om ons daaraan aan te passen? Volgens haar speelt een ontregelde biologische klok geen rol, maar schuilt het probleem in het slaaptekort. "Het is moeilijk om aan te nemen dat mensen weken last zouden hebben van de zomertijd, zoals soms wordt beweerd. Wel blijken we in de zomer - ook toen de zomertijd nog niet bestond - minder lang te slapen dan in de winter. Omdat er meer licht is, omdat er meer te doen is... Dus ook daar denk ik eerder dat er sprake is van een slaaptekort dan van een ontregeling van de biologische klok."' Ochtendlicht De oplossing klinkt simpel: "slaap niet een uurtje minder, maar kort je dag in met een uur door vroeger te gaan slapen of een uur later op te staan. Een geleidelijke voorbereiding helpt ook door bijvoorbeeld de dag of twee dagen voordien een kwartier of een halfuur vroeger te gaan slapen. Zodra het nieuwe uur er is, moet je zo snel mogelijk volgens dat nieuwe uur leven. Ga slapen, opstaan, eten op het ritme van het nieuwe uur. Dat is trouwens ook belangrijk bij jetlag. Het vermijden van fel avondlicht en het toelaten van fel ochtendlicht, kan ook helpen." Bron: Het laatste nieuws - 25/03/2011 __________________________________ Eigen mening: Vannacht was het weer zover. Twee uur werd drie uur. De zomertijd deed zijn intrede en ja hoor, dat heb ik zeker gevoeld. Maar, beweren dat ik hier weken slecht van ga zijn, lijkt me inderdaad fors overdreven. Na enkele dagen ben ik immers echt wel gewend aan dit nieuwe levensritme. En bovendien brengt het zomeruur toch ook heel wat moois met zich mee? Zo vind ik het persoonlijk bijvoorbeeld erg fijn dat het vanaf nu langer licht zal blijven 's avonds. Op die manier kan je namelijk na acht uur toch nog eens buitenkomen, zonder het gevoel te hebben dat het een spreekwoordelijk 'kot in de nacht' is. Al die heisa rond het verzetten van het uur vind ik dan ook nogal absurd. Zeker wanneer je bedenkt dat dit geklaag staat tegenover een stijgend aantal reizen naar verre bestemmingen. Of maakt het tijdsverschil dan plots niet meer uit? Rare jongens, die mensen... |
|
|||
|
|||
Ik zie er persoonlijk geen probleem in. Als je een nacht uitgaat tot 5 uur 's ochtends, of zelfs helemaal niet slaapt, dan heb je daar veel meer last van dan wanneer je eens één uurtje minder lang kan slapen.
Bovendien valt de verandering in het weekend, dan kunnen de meeste mensen zondag nog uitslapen. Ik heb er alleszins zelf geen last van en zie enkel maar voordelen. |
|
|||
|
|||
Voor mij persoonlijk gaat het niet persé om dat uurtje minder slapen (oké, het steekt wel, daar niet van ).
Het zomeruur is indertijd geïntroduceerd om economische redenen: het was een uur langer licht, dus we zouden besparen op energie. Maar nu blijkt dat er helemaal niet zoveel bespaard wordt als er eerst werd gedacht. Als je langer op een terrasje wil zitten, kan het evenzeer in het donker met kaarsen, dat is misschien wel gezelliger! Mijn mening is: knoei gewoon niet met de natuur, laat het zijn gang gaan. De dagen lengen sowieso al, daar hebben we geen zomeruur voor nodig. Om 11 uur ’s avonds buiten zitten in vol licht, dat is toch niet meer normaal? Onze échte middag (=de periode dat de zon op zijn hoogst staat) is nu om 2 uur in de namiddag, i.p.v. om 12 uur 's middags... In feite is het zomeruur puur boerenbedrog: we denken tijd te winnen, maar in feite is de dag even lang, hij is gewoon een uurtje opgeschoven in het belang van de consumptiemaatschappij. Het is jezelf voor de gek houden: de zon gaat niet later onder, het is gewoon de mens die denkt dat hij een uur later ondergaat. Het is alsof iedereen tegelijk afspreekt, vanaf nu is één euro, duízend euro waard. Iedereen is plots miljonair! In zijn gedachten tenminste, want in het echt is die duizend euro nog altijd maar één euro waard. Zo kan je je natuurlijk alles wijsmaken... |
|
|||
|
|||
Ik zie het probleem van het zomer- en winteruur niet. Als je om 11 uur gaat slapen wanneer de klok 's nachts verzet wordt is het de dag erna wel even schrikken wanneer je opstaat en ben je even uit het ritme maar vanaf alle klokken in huis zijn goed gezet zie ik hier het probleem niet meer van in. Zoals Jurgen zegt, van een nachtje uitgaan tot in de vroege uurtjes zal je meer last hebben van dit ene uurtje verschil. Je mag het natuurlijk wel niet vergeten te verzetten maar er zijn genoeg middelen die je hieraan herrineren. Zeker voor het winteruur, een uurtje langer uitgaan, wie houdt daar niet van?
|
|
|||
|
|||
Zever
Dat mensen zo een heisa willen maken over het verzetten van de klok vind ik extreem overdreven en op het randje van belachelijk. BVZT lijkt me eerder een idee van de mannen van in de gloria of neveneffecten. Spijtig genoeg bestaan er echt verenigingen die zich met hart en ziel achter een onozel bagatel zetten en daar hun hele leven aan slijten. Zonde. Het gebeurt zo vaak dat je eens een uurtje minder kan slapen, doordat je bijvoorbeeld een taak moest afkrijgen. No big deal. De volgende ochtend sta je gewoon weer op en je probeert dan de dag daarna goed op tijd in je bed te kruipen. De mens gaat zo vaak op reis naar verre bestemmingen. Het tijdsverschil dat dan optreedt is plots helemaal niet erg. Maar als het uur hier verandert is er plots een hele heisa rond. Vind ik persoonlijk toch wat overdreven voor dat 1e uurtje. |
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met Leen.
Ikzelf ben even in de war geweest omdat het uur verzet werd ... Maar persoonlijk heb ik er nog geen dag last van gehad. De eerst dag nadien is het een beetje wennen, maar het is zo weer voorbij. Het lijkt me inderdaad ook zeer overdreven om te klagen dat je er weken van slag van zal zijn ... Persoonlijk begrijp ik het nut van de klok verzetten niet zo goed, maar ik klaag er niet zo over. |