actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2011, 23:15
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Ophef rond Nederlandse juf die kind op stoel vasttapet

Ophef rond Nederlandse juf die kind op stoel vasttapet
16/03/11, 16u45

Een vrouw uit het Nederlandse Den Helder eist dat een lerares van basisschool 't Tuselant in haar woonplaats wordt ontslagen. Ze heeft ook een klacht wegens 'machtsmisbruik' ingediend bij de Onderwijsinspectie. De onderwijzeres had de zoon van de vrouw aan zijn stoel "vastgetapet" en liet op een ander moment vier leerlingen met hun blote handen wc-papier uit een verstopt toilet halen.

Algemeen directeur Doede Scholte van de overkoepelende schoolorganisatie Meerwerf zegt dat de leerkracht voor haar "pedagogisch onjuiste handelen schriftelijk is berispt". De moeder van de jongen neemt hiermee geen genoegen.

"Iemand die een leerling met tape aan zijn stoel vastzet, is totaal ongeschikt om les te geven", zegt de inwoonster van Den Helder, die begin maart achter de 'vastplakactie' van de lerares kwam. "Ik heb direct bij de school melding gemaakt van machtsmisbruik en had toch verwacht dat er meer actie zou worden ondernomen."

Juiste context
Scholte heeft de zaak intern onderzocht en vindt ontslag van de leerkracht te ver gaan. Het foute optreden van de beginnende juf moet volgens hem in de juiste context worden geplaatst. "De jongen is vrij beweeglijk en zijn voeten werden een keer bij wijze van grap aan de grond vastgezet met verpakkingstape. Dat gebeurde in een plezierige sfeer: de jongen kon er zelf ook om lachen. De juf heeft hem later ook eens aan zijn stoel vastgezet. Weliswaar heel losjes en goed bedoeld, maar dat is niet natuurlijk niet erg handig."

Volgens Scholte kwam na de klacht van de vrouw ook naar boven dat dezelfde lerares enkele maanden eerder vier leerlingen met hun blote handen toiletpapier uit de wc-pot heeft laten halen. "Ze hadden het wc-papier in de pot gestopt, waarop de juf besloot dat ze het er gezamenlijk moesten uithalen."

De moeder heeft de zaak ook gemeld bij de politie. Vrijdag doet ze daar ook officieel aangifte. De lerares overweegt op haar beurt dan weer stappen te ondernemen wegens smaad, aldus Scholte.
(anp/sps)
http://www.demorgen.be/dm/nl/994/st...vasttapet.dhtml

Mening:
Dit is een complexe situatie. Als de leerlingen gebeurtenissen in de klas niet in de juiste context kunnen doorvertellen aan hun ouders zorgt dit begrijpelijk voor bedenkingen. Het is dus aan de leerkracht om deze grens tussen wat wel of niet kan goed aan te voelen. Als je merkt dat de leerlingen bepaald handelingen van de leerkracht niet in de juiste context kunnen plaatsen is het misschien verstandig om op een andere manier tussenbeide te komen. De reactie van de moeder van één van de leerlingen lijkt mij ondoordacht. Ze geeft geen gehoor aan de versie van de leerkracht en de directie. Ze reageert volgens mij te veel onder het motto “ eigen kind schoon kind”.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2011, 12:37
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
De moeder van het kind wil haar kind overbeschermen, onbewust waarschijnlijk. Maar langs de andere kant begrijp ik dit ook wel, iedereen wil toch het best voor zijn eigen kind.
Maar als je dan de juiste context van de situatie bekijkt vind ik de reactie van de moeder inderdaad wel overdreven. Het is niet dat het kind hier schade aan over gehouden heeft. Ja, hij kan natuurlijk mentale schade opgedaan hebben. Maar daar geloof ik niets van. Het kind dat in deze situatie voorkwam, weet waarom zijn voeten werden vastgeplakt aan de grond en weet waarom zijn lichaam werd vastgeplakt aan de stoel. Dus hij weet waarom hij 'gestraft' werd. Dit kan volgens mij geen mentale schade aanrichten.
Het is een kind, kinderen vertellen bepaalde situaties aan hun ouders die ze op school hebben meegemaakt. Maar kinderen vervormen die situaties zodat ze iets super fantastisch en geweldigs hebben meegemaakt hebben. Het zijn nu eenmaal kinderen.
Ik vind het zelfs een beetje belachelijk dat de moeder nu, nadat ze de juiste context van de situatie kent, nog een officiële aangifte gaat doen. Zij gaat dan aangifte doen dat de juf in kwestie een onaangename situatie op een aangename manier en ludieke manier oplost. De juf heeft op een speelse manier de jongen gestraft om hem vast te plakken aan de stoel.
Ik vind dat de juf dit goed opgelost heeft!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2011, 21:14
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Tegenwoordig zijn de meeste mensen toch snel op hun teentjes getrapt. Daarom is het als leerkracht toch wel belangrijk om een goede vertrouwensrelatie op te bouwen met de ouders van de leerlingen Het is ook belangrijk om als leerkracht de eerste stap te zetten om dubieuze situaties te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st March 2011, 21:34
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik ben het eens met Vince, Kaat en Niel. Mijn eerste reactie bij het lezen van de titel was wel: 'Dit kan toch niet?' maar na het artikel doorgelezen te hebben en de situatie in de context geplaatst te hebben kan je het 'voorval' relativeren.

Ik begrijp ook niet dat, als je kind thuiskomt met verhalen van 'ik werd aan mijn stoel vastgeplakt', je er niet over doorvraagt?! Heeft zij als moeder dan niet gevraagd of haar zoon het erg vond, of hij erdoor gekwetst was, etc.?
Het lijkt me dat ze na het horen van dit verhaal gewoon is dichtgeslagen en de 'oogkleppen' heeft opgezet; ze dacht niet meer na over de context, hoe het is gebeurd, ze had enkel oog voor het feit dat haar zoon aan een stoel werd vastgeplakt. Deze vrouw zit zo vast in deze tunnelvisie dat ze de realiteit gewoon niet meer wil aanvaarden.

Aan de andere kant vind ik de andere situatie, die van het toilet papier, wel een beetje vergaand. Dit heeft volgens mij niets meer te maken met 'humor in de klas'.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd March 2011, 12:27
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Toen ik dit artikel begon te lezen, moest ik meteen denken aan mijn moeder en dacht ik: "Wat heeft die lerares bezield..." Toen mijn moeder nog naar de lagere school ging - wat dus wel een tijdje geleden is - hebben ze haar linkerhand met haar springtouw aan de stoel vastgemaakt, omdat zij met rechts moest leren schrijven. Ik kan je vertellen dat zij daar nog steeds 'niet goed' van is en dat het lang duurde voordat mijn zus en ik een springtouw kregen.
Ik spreek natuurlijk over zo'n 30 à 40 jaar geleden en dat was een heel andere onderwijssituatie dan vandaag de dag.
Ik begreep dus eerst de reactie van de moeder, want een kind vastplakken of vastbinden aan een stoel, dat doe je niet.
Toch is het belangrijk dat we het hele verhaal in zijn context plaatsen en dan komen er enkele 'details' aan het licht die een hele andere wending geven aan deze historie.
Ik zou zelf als lerares nooit een kind vastplakken aan zijn stoel, maar ik kan begrijpen dat de lerares in deze situatie het toch als een oplossing zag en er wordt gezegd dat de leerling in kwestie er zelf nog mee kon lachen.
Als moeder zou ik misschien ook eerst wat 'overbezorgd' reageren en niet begrijpen wat die lerares bezield heeft, maar als je dan het hele verhaal hoort, moet je de situatie wel relativeren.
Ik vind niet dat de lerares een zware fout heeft gemaakt, maar toch zou ze het beter geen tweede keer 'wagen'. Een kind aan de stoel vastmaken of hen met hun blote handen wc-papier uit de wc halen vormen niet echt een oplossing. Er bestaan betere oplossingen om de leerlingen te leren wat kan en zeker wat niet kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.