|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Reclame voor luxeproducten verboden in Peking
Reclame voor luxeproducten mag niet meer in Peking.
In de Chinese hoofdstad Peking mogen producenten van luxeproducten binnenkort geen reclame meer afficheren over hun producten in de publieke ruimte. In reclameboodschappen mogen vanaf 15 april ook geen woorden meer opduiken zoals ’royaal’, ’luxe’ en ’klasse’. Die censurering moet de verontwaardiging van de armen tegenover de rijken verminderen, tussen wie de kloof steeds groter wordt in tijden van woekerende inflatie. Dat bericht de China Daily maandag. De "promotie van het hedonisme" moet een halt worden toegeroepen, alsook de "cultus van buitenlandse producten", schrijft de Chinese krant. De reclame creëert een "ongezond" klimaat. Overtreders riskeren een boete die kan oplopen tot 30.000 yuan (3.400 euro). In de miljoenenstad Chongqing in het zuidwesten van China is sinds vorige week al een gelijkaardige maatregel van kracht. Begin maart verklaarde de Chinese premier Wen Jiabao dat het primaire doel van het zopas goedgekeurde vijfjarenplan 2011-2015 is om de ongelijkheid tussen de inkomens te verminderen. Om de inflatie in te tomen besliste de Chinese overheid - voor de derde keer al in 2011 - om het vereiste aantal reserves op te trekken die de banken moeten aanhouden. In 2010 werden de vereiste reserves voor de banken zes maal verhoogd. Bron: De Standaard maandag 21 maart 2011, 12u46 Eigen mening: Ik vind het eigenaardig dat reclamemakers de woorden zoals ‘royaal’ en ‘luxe’ niet meer mogen gebruiken in hun reclameboodschappen. Elk merk vindt waarschijnlijk dat hun product meer luxe of meer klasse heeft dan een ander product. Ik versta inderdaad wel wanneer iedereen gaat overdrijven met het maken van reclame en overdreven reclame, dat elke reclame maker steeds meer en betere reclame wil maken, en dat de kans groot is dat men zo een ‘ongezond’ klimaat creëert zoals men vermeld in het artikel. Nochtans is concurrentie nodig om een kwalitatief goed product te ontwikkelen en voor een bloeide economie. |