|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Terugsturen gevangenen complete flop
Terugsturen gevangenen complete flop
De regeling om buitenlandse gevangenen hun straf te laten uitzitten in hun thuisland, is geen groot succes. Zo werd nog geen enkele gedetineerde van buiten de Europese Unie verplicht teruggestuurd. Dat melden de Concentrakranten vandaag. Het verplichte terugsturen is mogelijk sinds 2005 en was vooral gericht naar Turken en Marokkanen. Sindsdien werden 35 gedetineerden tegen hun zin naar hun land van herkomst teruggestuurd, vooral Nederlanders en Roemenen, maar geen enkele gevangene van buiten de EU. Sommige gevangenen keren ook vrijwillig terug. Die regeling is sinds 1983 mogelijk en werd sinds 2005 57 keer toegepast, waarvan twee keer voor niet-Europeanen. België heeft voor de vrijwillige regeling akkoorden met 64 landen en voor de verplichte met 35 landen. De cijfers werden meegedeeld door minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) na een parlementaire vraag van Theo Francken (N-VA). 03/03/11 07u36 Bron: gevonden op het internet op 3/3/2011 op: http://www.hln.be/hln/nl/4833/Gevan...lete-flop.dhtml Mijn mening: Wat mij vooral verontrust is dat ze drie Roemeense meisjes kunnen terugsturen naar hun land. Ze hebben er zelfs niets over te zeggen, ze moeten terug naar hun land, maar criminelen kunnen 'komen en gaan' wanneer ze willen??? Er schort duidelijk iets aan het systeem, want de gevangenissen zitten nu al overvol. Om mensen hun straf te laten uitzitten in de gevangenis van hun eigen land vind ik persoonlijk een zeer goed initiatief. Maar heel dit proces van die uitlevering moet nog eens goed nagekeken worden en moet dan zeker aangepast worden. Dit is uiteraard geen prioriteit voor onze regering nu, ahja we hebben er geen. |