#1
|
|||
|
|||
Geen plaats voor stagiairs
Een op de drie studenten van de lerarenopleiding vindt geen stageplaats. Daar zijn verschillende redenen voor: scholen weigeren stagiairs, de mentoruren zijn afgeschaft en het aantal studenten neemt toe. Doordat steeds meer scholen stagiairs weigeren, neemt de druk toe in scholen die wel stages aanvaarden.
Enkele hogescholen verklaren het tekort aan stageplaatsen door het afschaffen van de mentoruren. Mentoren vingen stagiairs en nieuwe leraren op, maar daar hebben scholen nu geen tijd meer voor. Volgens onderwijsminister Smet ligt het grotere aandeel van de praktijkstage in de opleiding mee aan de basis van het tekort. Ook het aantal studenten nam de afgelopen jaren toe. Tom Demeyer van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) legt uit waarom scholen stagiairs geen kans meer geven: "Leraren zien op tegen de administratieve overlast die een stagiair begeleiden met zich meebrengt. Soms moeten ze minder geslaagde lessen opnieuw geven. Bovendien vinden steeds meer ouders dat hun kinderen les moeten krijgen van ervaren leraren." Bron: Klasse voor Leraren 213, Maart 2011, p.4-9 Mening: Persoonlijk vind ik dat men meer werk moet maken van dit probleem. Het onderwijs is België is van een goede kwaliteit, maar wanneer toekomstige leerkrachten de kans niet meer krijgen om stage te doen hoe evolueert het dan? Het excuus van de leerkrachten dat een stage een hele papierrompslomp meebrengt vind ik irrelevant. Het brengt inderdaad misschien wat rompslomp met zich mee maar ze zijn zelf ooit ook stagaire geweest en waren blij met een stageplaats. Ook ben ik er van overtuigd dat stagairs niet altijd slechter les geven dan de echte leerkracht, ze hebben immers een recente visie op onderwijs. Ik besef ook wel dat er slechere stagairs zijn. Ik ben blij dat ik mijn stage mag doen bij gemotiveerde mentoren en ben hen enorm dankbaar. Hopelijk heeft iedereen hetzelfde geluk als mij. |
#2
|
|||
|
|||
Het is inderdaad een spijtige zaak.
In het artikel staat dat een op de drie studenten geen stageplaats vindt. Persoonlijk vind ik dit wel een enorm groot aantal. Het is spijtig dat sommige scholen stagiairs weigeren. Eerlijk gezegd wist ik zelfs niet dat scholen dit recht hadden. Als alle scholen stagiairs zouden willen/kunnen ontvangen, dan zou het probleem al voor een groot deel opgelost zijn. Voor scholen die nu wel stagiairs aanvaarden, wordt de druk veel te groot. Het aantal studenten in lerarenopleiding neemt nog alle jaren toe. Als in de toekomst nog meer scholen stagiars gaan weigeren, dan ziet het er niet goed uit voor de leerkrachten in spe. In het artikel staat dat leraren vooral de administratieve overlast een probleem vinden. Ik begrijp dit wel, maar toch valt dit volgens mij nog vrij goed mee. De hogescholen doen er alles aan om het de scholen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Als je aan je leerkrachtencarrière begint, dan weet je toch dat je ooit te maken zal hebben met stagiairs? Persoonlijk vind ik dat dit voor een klein deel bij het beroep hoort. Men moet de kern van het probleem dringend gaan aanpakken, namelijk té weinig beschikbare scholen voor té veel leerlingen. |
#3
|
|||
|
|||
Als het zo verder gaat, gaan de studenten van de lerarenopleidingen in de toekomst helemaal geen stage meer kunnen volgen. Het is echter van groot belang dat leraren-in-spé reeds ervaring op doen in hun opleiding, zodat ze voorbereid zijn op het echte werk dat hun te wachten staat eens ze hun diploma ontvangen hebben.
Maar het is inderdaad zoals Anneleen zegt dat sommige lessen door stagiairs gewoon opnieuw gegeven moeten worden omwille van een slechte les. Maar volgens mij kan dit grotendeels opgelost worden door alle stagiairs bij ervaren leerkrachten te plaatsen, die de student goed kunnen begeleiden en raad geven voor de lesvoorbereiding. En de stagiairs van vandaag hebben inderdaad een meer modernere visie over lesgeven. De elementen die een stagiair dus in zijn les gebruikt, kan een ervaren leerkracht misschien ook op bepaalde ideeën brengen die hij in zijn lessen kan implementeren. |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
Elke leerkracht begint met vrij weinig echte ervaring. Hij kan immers alleen ervaring op doen tijdens zijn stages. Dus als die stagiairs geen stage zouden mogen doen (volgens die ouders) omdat ze niet zo ervaren zijn, hoe kunnen ze dan ervaring opdoen? Ik begrijp enerzijds de reactie van de ouders wel: Elke ouder wil toch dat zijn kind goed les krijgt, zodat het kind goede punten gaat halen. Maar anderzijds kan een stagiair ook goed les geven (soms zelfs beter dan de 'echte' leerkracht, zoals al eerder gezegd werd). Soms zit er wel eens een slechtere stagiair bij, maar ook die moet toch de kans krijgen om te oefenen? Oefening baart kunst. Ik vind het tekort aan stageplaatsen een zeer ernstig probleem. De stage is immers een heel belangrijk en nuttig deel van onze opleiding. Als de stages ingekort worden door het plaatsgebrek, dan zou dat geen goed doen aan de opleiding, want dan hebben de toekomstige leerkrachten ook minder ervaring op kunnen doen. Na de opleiding moeten die leerkrachten het immers waar gaan maken in een echte school, als echte leerkracht. Hoe meer ervaring ze hebben, hoe makkelijker dit zal gaan. |
#5
|
|||
|
|||
Zelf heb ik ook mogen ondervinden dat een stage-plaats vinden niet meer zo evident is. Ik heb zelf pas 2 weken geleden een stage-school toegewezen gekregen, met als gevolg dat ik nu nog steeds geen enkel onderwerp heb en de stage komt steeds dichterbij. Ik vind dat er zeker naar oplossingen zal moeten gezocht worden. Het is immers belangrijk gemotiveerde leerkrachten voor een klas te zetten.
|
#6
|
|||
|
|||
Waar heb ik dit nog gehoord?
Ik heb mijn stageplaats exact 1 dag voor mijn observatiestage gekregen. Ik vind dit echt niet kunnen, sinds die afschaffing van die mentorenuren zijn er vele dingen achteruit gegaan. 1) Er zijn inderdaad vele scholen die nu gewoon niet meer geneigd zijn op stagairs aan te nemen. Gewoon omdat er inderdaad veel administratie aan verbonden zit. 2) De mentoren zijn tegenwoordig totaal niet meer afgestemd op de docenten. Ze hebben beide een andere manier van denken, lesgeven en beoordelen. Waardoor de stagairs tegenwoordig niet goed weten welke van de twee ze moeten volgen. |