![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Experts voorspellen daling van aantal kankerdoden
Hoewel kanker relatief minder dodelijk wordt, zullen er dit jaar in Europa toch bijna 1,3 miljoen mensen aan kanker sterven.
Uit een mathematisch model op basis van gegevens van de Wereld Gezondheidsorganisatie uit de periode 1970-2007 blijkt dat het aantal kankerdoden bij mannen met 7 procent en bij vrouwen met 6 procent zal dalen in 2011 in vergelijking met 2007. In totaal zullen er in 2011 zo’n 1,3 miljoen mensen aan kanker sterven, schrijven de Italiaanse en Zwitserse onderzoekers in het magazine Annals of Oncology. De daling is voornamelijk te danken aan de vermindering van het aantal vrouwen dat sterft door borstkanker en het aantal mannen dat overlijdt door long- of darmkanker. De onderzoekers merken wel op dat het aantal overlijdens door longkanker bij vrouwen voortdurend toeneemt. In 80 procent van de gevallen wordt de ziekte veroorzaakt door roken. Bron : Knack Mening: Dit nieuws klinkt wel positief maar ik vind 1,3 miljoen mensen die aan kanker sterven nog altijd heel veel. Maar de daling moet natuurlijk ergens beginnen dus dit is al een positieve wending. De bevinding dat 80% van het aantal overlijdens door longkanker bij vrouwen veroorzaakt wordt door roken vind ik alarmerend. Hopelijk zetten deze cijfers vele rokers aan het denken. |
|
|||
|
|||
Ik ben er van overtuigd dat we nog voor veel ziektes een oplossing zullen vinden, ook voor kanker.
Maar soms snap ik de mensen toch niet goed. Men gaat roken ook al weten ze dat het niet goed is voor de gezondheid en zelf voor de gezondheid van hun medemensen. Iedereen weet dat men er kanker van kan krijgen en toch doen ze het en meestal verschieten ze dan nog ook dat ze kanker krijgen. Logisch vind ik zo iets niet .... Soms gaat het nog een stapje verder en zijn er vrouwen die zwanger zijn en het roken nog niet kunnen laten voor hun eigen kind. Dan vraag ik mij toch af, in wat voor maatschappij leven mij ? Om voort te gaan op de boodschap van de tekst, vind ik het inderdaad ook geweldig dat kanker minder zal voorkomen. Maar je kan het van twee kanten bekijken. Langs de kant begrijp ik dat er minder kanker zal voorkomen door de voorruit gang van de geneeskunde en de toenemende kennis over ziekten. Maar langs de andere kant begrijp ik het ook niet. Onze levenswijze is helemaal niet oké. Er zijn veel mensen die een hele dag achter een bureau moeten zitten. Later moeten werken en dan maar snel fastfood eten. En hoogstwaarschijnlijk niets van sport doen. Hoe komt het dan dat er minder kanker gaat voorkomen. We leven als maar meer ongezonder en ongezonder. |
|
|||
|
|||
Bij het lezen van het artikel had ik een dubbel gevoel. Het is positief dat men minder kankerdoden voorspelt. Zoals Sien hieronder al zegt is de geneeskunde er sterk op vooruit gegaan de laatste jaren. Toch geloof ik er niet echt in dat de hoeveelheid sterftegevallen aan kanker zou verminderen, want in het artikel “Haarden en kachels bron van kankerverwekkend fijn stof” (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=33107) staat dat men kanker kan krijgen van haarden en kachels. Er worden de laatste tijd veel verschillende producten getest op hun al of niet kankerverwekkend zijn. Steeds vindt men in die producten stoffen terug die in de richting van een bepaald soort kanker wijzen. Het zou natuurlijk een hele grote stap vooruit zijn in de geneeskunde als men het aantal gevallen van kanker zou kunnen verminderen. Ik denk echter dat het nog altijd belangrijker is om de kankerverwekkende stoffen uit onze omgeving te houden en /of te verwijderen. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
|