actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd February 2011, 17:57
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Trein door rood licht: 2.45 uur vertraging

Voor de tweede keer in amper enkele dagen tijd is een trein door een rood sein gereden. Dat zorgde vanmorgen voor flinke hinder op de lijn Mechelen - Halle.
Omstreeks half acht vanmorgen reed een trein van Mechelen richting Halle ter hoogte van het station Meiser door een rood sein. De trein kwam tot stilstand.

Volgens de veiligheidsprocedures van de NMBS moet de bestuurder van de trein na een seinoverschrijding vervangen worden. Het vervangen van de bestuurder had heel wat voeten in de aarde omdat er niet meteen een machinist voorhanden was.

Het incident zorgde voor flink wat hinder tijdens de ochtendspits. Tussen half acht en kwart voor negen was er geen treinverkeer tussen Schaarbeek en Merode. Treinreizigers moesten zich behelpen met de nabijgelegen metro.

Vanaf kwart over negen was één spoor opnieuw vrij, maar het duurde nog tot kwart over tien vooraleer beide sporen vrij waren en er een nieuwe machinist was. De reizigers op de trein in kwestie konden hun reis met een vertraging van 2.45 uur verder zetten.

Dat een trein door het rood rijdt is geen alleenstaand feit. Uit het rapport van de Commissie-Buizingen bleek dat er afgelopen jaar 130 treinen door het rood reden. Het gebeurde vaker dan in 2009, toen er 'nog maar' 117 treinen door het rode licht reden. In vergelijking met 2005 gebeurt het zelfs de helft méér.

Bron: www.standaard.be
Eigen mening: Het verbaast me dat zoveel treinen door het rood licht rijden. Ik ken niets van het besturen van een trein, maar hoe moeilijk kan het zijn om te stoppen voor een rood licht? Wat me echter veel zorgen baart, is dat wanneer een trein niet stopt voor het rood licht, hoe veilig is de autobestuurder dan nog? Stel dat een trein niet kan stoppen voor een spoorweg en er komt net een auto aan. Het lijkt me nu wel onwaarschijnlijk dat een trein moet stoppen voor een overweg inplaats van een auto, maar toch. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, voor de veiligheid en de vertragingen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th February 2011, 19:58
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Trein door rood licht: 2.45 uur vertraging

Eerst en vooral: fouten maken is menselijk! Welke autobestuurder kan per slot van rekening met zijn hand op het hart zeggen, dat hij nog nooit een fout heeft gemaakt? Eén moment van onoplettendheid is hiervoor al voldoende. Maar, dit neemt uiteraard niet weg dat dit bericht best schrikbarend is. Zeker aangezien het cijfer ‘roodrijders’ van de NMBS duidelijk in stijgende lijn gaat. Een grondig onderzoek naar dit fenomeen is naar mijn mening dan ook aangewezen. Willen we de veiligheid van de treinreiziger en automobilist garanderen, dan zal/zullen de oorza(a)k(en) van dit gegeven immers dringend moeten worden aangepakt. Verder begrijp ik in dit kader niet goed waarom het veiligheidssysteem van de NMBS, waarbij treinen automatisch tot stilstand worden gebracht bij rood licht, zo lang op zich laat wachten. Hebben we dan nog altijd niets geleerd van treinrampen als die van Buizingen? Of primeert in België het kostenplaatje boven de veiligheid?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th February 2011, 15:35
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Ik wil hier zeker ook benadrukken dat het cijfer van het aantal chauffeurs die door het rood licht rijden schrikwekkend hoog is. Dat dit aantal nog stijgt maakt de situatie zeker zo erg. Net als Leen vraag ik mij af waar het systeem blijft dat de treinen automatisch laat stoppen? Het kan goed zijn dat er aan dat systeem een serieus kostenplaatje hangt, maar de veiligheid van de reizigers en van andere weggebruikers moet toch blijven primeren, niet?
Daarnaast stel ik mij ook vragen bij die enorme vertraging die de trein heeft opgelopen. Ik begrijp volledig dat een chauffeur die zo'n, toch wel ernstige, fout maakt moet vervangen worden. Maar waarom duurt dit zo lang? Misschien moeten ze eens zoeken naar een oplossing om de machinist sneller te vervangen? Dat zou kwestie van veiligheid en comfort van de reizigers al heel wat problemen oplossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.