![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Europeanen kennen noodnummer 112 niet
Europeanen kennen noodnummer 112 niet
Het Europese noodnummer 112 bestaat al 20 jaar, maar 3 op 4 Europeanen kent het niet. Het noodnummer is nochtans het enige nummer waarmee in alle Europese lidstaten de hulpdiensten (ziekenwagen, brandweer, politie) kunnen worden verwittigd. Foundation 112 zal dan ook een infodag organiseren om het nummer te promoten bij het grote publiek. Op de Brusselse Grote Markt zal een grote menselijke ketting worden gemaakt, in de vorm van de drie cijfers waaruit het noodnummer bestaat. "112 is een dienst die voor ons allemaal is bedoeld. Het is het Europese project dat het dichtste bij de burger staat. We moeten ervoor proberen zorgen dat het noodnummer bij iedereen ingeburgerd raakt", legt voorzitter Emmanuel Paul van de Foundation 112 uit. Verschillende scholen zullen daarnaast een bezoekje brengen aan het belcentrum van het noodnummer in Brussel. Ook op de luchthaven van Zaventem wordt actie gevoerd om het noodnummer meer bekendheid te geven. (belga/edp) Bron: De Morgen, 10/02/11, 20u54, http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-112-niet.dhtml Mening: Ik vind het heel opmerkelijk dat zo weinig Europeanen het nummer 112 kennen. Persoonlijk ken ik het al enkele jaren, hoewel ik het gelukkig nog nooit heb moeten gebruiken. Het kennen van dit noodnummer heeft wel een groot maatschappelijk belang. Men kan er in alle mogelijke noodsituaties naar bellen. De geplande infodag lijkt wel nogal kleinschalig om de hele bevolking op de hoogte te brengen. Hopelijk kan het item kort in een nieuwsuitzending vernoemd worden, zodat het een groter publiek bereikt. |
|
||||
|
||||
Het verbaasd me dat zo weinig mensen het noodnummer 112 kennen. Veel mensen (vooral ouderen) kennen enkel de '100' en '101'. Onlangs heb ik op de radio gehoord, dat er zoveel verwarring is, omdat je voor dringende diensten niet altijd naar 112 moet bellen. Je kan over heel Europa het nummer 112 bellen wanneer je een ambulance of de brandweer nodig hebt. De politie is dus een ander nummer (101). Laten we hopen, dat we deze nummers zo weinig mogelijk moeten contacteren.
|
|
|||
|
|||
112
Normaalgezien kan je in België alle nummers gebruiken zowel 100 als 101 als 112. Het zou maar raar zou mocht een persoon proberen de hulpdiensten te bellen en dan is dat nummer uit gebruik genomen. Ik wist tot voor kort ook niet dat je ook naar het nummer 112 kan bellen in België hoor. Er is nooit een echt informatiestroom geweest, geen reclamecampagne of affischecampagne. Dus ik begrijp wel dat de meeste mensen gewoon niet weten dat er nog een nummer bestaat om de hulpdiensten te bereiken.
|
|
|||
|
|||
Zoals al eerder werd vermeld is er niet veel informatie rond. Men verwacht dat de bevolking dit onmiddellijk kent en weet. Het is dus duidelijk dat dit niet het geval is.
Meer publiciteit over dit nummer kan geen kwaad. De oudere noodnummers bestaan nog en men zal deze nog blijven gebruiken. Het nummer '112' is nog altijd niet vertrouwd bij de oudere bevolking. De jongere generatie is hier meer mee vertrouwd en gaat dus sneller deze nummer gebruiken. |
|
|||
|
|||
Om eerlijk te zijn, wist ik dat precies ook niet, dat je 112 kan bellen...
Kom je dus bij de politie of ziekenhuizen terecht als je 112 belt? En wat is juist het verschil met 'den 100'? Je ziet, een informatiecampagne is duidelijk op zijn plaats... ![]() |
|
|||
|
|||
Ik verschiet er van dat 112 al 20 jaar bestaat. Ik heb het nummer pas leren kennen wanneer ik 5jaar geleden mijn eerste gsm kreeg en mijn ouders me op het hart drukten dat je met een gsm enkel 112 kan bellen, niet 100 of 101.
Zelf vind ik 3 op 4 Europeanen wel een verontrustend groot aantal van mensen die het noodnummer niet kennen. Ik dacht dat dit inmiddels wel ingeburgerd was, maar blijkbaar is dit niet zo. Ik kan wel begrijpen dat mensen van een oudere generatie het moeilijker hebben met deze 'nieuwe' nummer. Het is heel belangrijk dat iedereen over Europa het noodnummer 112 kent en dit spontaan zal bellen wanneer men in hoge nood is. Daarom vind ik het ook goed dat Foundation 112 zich voorneemt om het nummer sterker te promoten, maar ik vrees dat enkel een infodag niet genoeg zal zijn. |