Bambi op de barbecue
Misschien moeten we alle dieren een naam en een gezich geven, geen mens zal ze nog willen slachten!
http://www.standaard.be/artikel/det...n=ochtendupdate
Citaat:
EEN DIER MET EEN NAAM EN EEN GEZICHT SMAAKT PLOTS NIET MEER
De Belg is een bourgondiër die wel zijn stukje vlees lust. Maar als ‘Basta' het slachtdier een naam en een gezicht geeft, staan we voor een moreel dilemma, dat onze eetlust verpest.
Kalfslapjes, gebraad, schnitzel, fricandeau, kalfsblanket, vitello tonnato, schenkel... Heerlijke gerechten die je met kalfsvlees kunt maken. Het water komt u in de mond?
Stop maar meteen met kwijlen want die snoodaards van Neveneffecten bederven de culinaire pret. In hun veelbekeken programma Basta voerden ze maandag kalfke Willy op. Een schattig kalfje van een half jaar oud. Met de boodschap dat het dier komende zaterdag op de barbecue zou belanden. We kregen er een plastische beschrijving van de slachtmethode bovenop.
Slik. Die zat. Belspelletjes, Mobistar, Sabam, da's lachen geblazen. Maar om zo met de neus op de rauwe realiteit van onze eetgewoonten gedrukt te worden. Dat komt hard aan.
‘Het is een experiment', zegt Jonas Geirnaert, één van de vier Neveneffecten. ‘We wilden doen nadenken over onze voeding. Hoe reageren wij –en de kijkers– als we zo'n dier kennen, als je het een gezicht en een naam geeft? Je bouwt er een band mee op en hoe moeilijk valt het dan om het te slachten? En jawel, sinds we Willy leerden kennen, voelen we alle vier hartzeer bij het idee dat ie dood gaat. Maar we proberen rationeel te blijven.'
Rationeel? Het is schaamteloos emotioneel gespeeld. Muziek, slowmotion, tranen. ‘Ja, dat Bambi-effect, daar mikten we wel op', geeft Geirnaert toe.
‘Het is geen aanklacht tegen de vleesindustrie en ook geen oproep om vegetarisch te worden', beklemtoont hij, ‘wij zijn overigens alle vier vleeseters, al proberen we het ook eens een dag zonder te doen.'
Basta zou Basta niet zijn als hun exploot geen weerklank kreeg in de media en op het internet. Op de sociaalnetwerksite Facebook doken de fanpagina's en groepen prompt op, de andere media volgden. Het maatschappelijke spectrum varieert tussen ‘Willy het kalf moet blijven leven' tot ‘Kalf Willy zal mij smaken'. De internetters die zich in het debat mengen, hekelen vaak de hypocrisie: ‘Bleiten over Willy maar de dag nadien wel bij de slager staan'.
Free Willy of Fret Willy
Willy werd woensdag nog eens opgevoerd in De Laatste Show, dat andere Woestijnvisprogramma. De Neveneffecten goten er een pervers sausje bovenop. De kijkers mochten zelf beslissen of Willy dood moest of niet. ‘Free Willy' of ‘Fret Willy'. De vergelijkingen met de Romeinse keizers die met een op- of neerwaartse duim over het leven van de gladiatoren konden beslissen, lagen voor de hand.
Tot middernacht kon er gestemd worden. Er kwamen ‘veel' stemmen binnen, zeiden ze gisteren bij de Neveneffecten. Hoeveel, willen ze niet kwijt. Wat de uitslag is van het referendum, evenmin. De uitslag wordt maandag in Basta bekendgemaakt.
Maar de barbecue is zaterdag al. Dan is het lot van Willy al beslecht. ‘De honderd genodigden op de barbecue zullen het weten', zegt Geirnaert. ‘De meesten hebben vlees besteld. Ik ben benieuwd naar hun reactie als ze te horen krijgen dat er een stukje Willy op hun bord ligt. Als ze het niet willen opeten, zou dat zonde zijn. Dan is hij voor niets gestorven.'
Niemand die gelooft dat de Neveneffecten hem echt over de kling zouden jagen. ‘Jawel, we gaan de wil van het volk respecteren. Als een meerderheid zegt dat Willy geslacht mag worden, dan wordt hij geslacht.'
Over plaats en tijdstip van de slachting wil Geirnaert geen uitsluitsel geven. Eigenlijk is Willy met zijn half jaar enkele maanden te jong voor het slachthuis. Bovendien is tot zaterdag te weinig tijd om het vlees te laten besterven.
Laten we er maar van uitgaan dat een meerderheid van de tv-kijkers het niet over zijn hart kreeg ‘ja' te stemmen. Als hij mag blijven leven, waar gaat hij dan naartoe? Lonkt dan later toch een toekomst in de pan? ‘Euh, we hebben hem geleased van een boer. We zien wel wat er met hem gebeurt nadien.'
Willy zou nooit ‘voor niets' sterven, vindt Tobias Leenaert, de drijvende kracht achter het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA). ‘Als het Willy niet is, zal er wel een ander dier op de barbecue liggen. Dit dier krijgt ten minste een kans om te overleven.'
Leenaert kan leven met de Basta-actie, al zijn niet alle veggies het met hem eens. ‘Alles wat de relatie tussen dier en vlees in beeld brengt, vind ik goed. Vlees eten is veel te vanzelfsprekend. Mensen zijn er zich niet van bewust dat het plakje op ons bord van zo'n kalfje komt.'
Gaat Willy mensen ertoe aanzetten om vegetariër te worden? ‘Kan best', meent Leenaert, ‘compassie met dieren komt druppelsgewijs. Dit is misschien de druppel die de emmer doet overlopen.'
Ook het EVA heeft aangeboden het kalfje te adopteren, samen met zijn moeder. ‘We kennen een geïnteresseerde boer. Zo kan hij voortleven als levend symbool.'
Red Willy, ga naar de slager
De westerse mens koestert zijn troeteldieren. Een landbouwdier is echter een product dat gebruikt wordt voor vlees, melk of wol. Het wordt allemaal wat onwennig als die twee door elkaar gehaald worden.
‘Het is allemaal fout beginnen te lopen met Mickey Mouse', zegt Anne-Marie Vangeenberghe van de Boerenbond, met een knipoog, ‘toen werd een dier een mens, een kind. Toen is onze relatie tot de dieren veranderd. Thuis hebben wij konijnen gehouden. We hebben die opgegeten, de kinderen ook, ja. Ze hadden het daar niet zo zwaar mee, want we hadden de beestjes geen naam gegeven. Pluisje oppeuzelen zou heel wat lastiger zijn.'
Maar er is meer aan de hand. We leven in een cleane maatschappij waar we ongemakkelijke dingen zoveel mogelijk wegstoppen. Onze kinderen krijgen geen dode mens te zien. Ze worden ervan afgeschermd. Ook van dode dieren.
In de supermarkt ligt proper verpakt vlees. Dat er daarvoor een levend wezen voor de bijl moet, dat weten we niet. Willen we niet weten. Het is als met de vuilniszak. Die zetten we op de stoep en wat er daarna mee gebeurt, weten we niet.
‘Die vervreemding doorbreekt Basta, dat is niet slecht', vindt Vangeenberghe. ‘Er mag best wat meer besef terugkeren dat vlees nu eenmaal het slachten van dieren betekent.' Ze zegt op die manier hetzelfde als Tobias Leenaert — bien étonnés de se trouver ensemble.
Als Boerenbondwoordvoerster is ze opgelucht dat de Basta-boodschap er geen is van ‘eet geen vlees'. ‘Ons vlees is oké, het is gezond. Slachten moet gebeuren volgens regels, die gecontroleerd worden.'
Vangeenberghe zit met een dubbel gevoelen door het Willy-verhaal. ‘Ik zie vooral een nieuw soort programma aan het werk, dat grappig bedoeld is maar met een ernstig onderwerp, waar we moeten op reageren. Misschien gaan we ons maandag allemaal bij de neus genomen voelen.'
En dan is er de hype die gecreëerd wordt. Nu ja, hype. Hoeveel mensen kijken naar Basta, een dik miljoen? En die Faceboekgroepen tellen honderd leden.
‘Ik heb drie uur gespendeerd aan het lezen van al die Facebookreacties', zegt Vangeenberghe. ‘Dan zie je iets staan als “Red Willy, ga naar de slager”. Zijn de mensen echt zo onwetend?'
|
|