actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 31st January 2011, 14:29
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Tot woensdagmorgen smogalarm van kracht

Vanaf vandaag geldt op de meeste autosnelwegen een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur. Volgens de Vlaamse Milieumaatschappij zijn er te hoge concentraties fijn stof in de lucht. Het smogalarm geldt voorlopig tot woensdagmorgen.

De Vlaamse Milieumaatshcappij meldde gisteren dat er in drie gewesten fijnstofconcentraties zijn gemeten die 20 microgram per kubieke meter hoger liggen dan de voorbije dagen werd voorspeld. Volgens de laatste metingen en weersvoorspellingen is de kans ook groot dat de fijnstofconcentraties de volgende dagen het alarmpeil van 70 microgram per kubieke meter zullen overschrijden. Het koude, droge weer in combinatie met weinig wind zijn de oorzaak van de slechte luchtkwaliteit.

Het Vlaams Verkeerscentrum stelt daarom vanaf vandaag het smogalarm in. Op de meeste ring- en snelwegen moeten de automobilisten zich houden aan een maximumsnelheid van 90 km/u. Dit is aangegeven via vaste en dynamische verkeersborden. Ook in Wallonië geldt vandaag en morgen een snelheidsbeperking.

In de Brusselse binnenstad mag men op de wegen waar men 70 km/u mag rijden nog maximaal 50 km/u rijden. De politie zal extra snelheidscontroles houden.

Het laatste smogalarm dateert van februari vorig jaar. Critici noemen het smogalarm een "flutmaatregel" omdat door de snelheidsbeperkingen de uitstoot van fijn stof niet zou verminderen.

Datum: 31/01/2011
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Het is wel goed dat er maatregelen genomen worden als onze luchtkwaliteit ze slecht is, maar anderzijds vraag ik me ook af of het effectief werkt. Er rijden nog steeds duizenden auto's vandaag, dan wordt er toch ook nog veel fijn stof uitgestoten? In het artikel staat dat critici zelfs zeggen dat de uitstoot van zulk fijn stof zelfs niet zou verminderen. Of dat effectief ook zo is, dat staat niet in het artikel en ik denk dat het ook niet helemaal waar is, er zal volgens mij wel minder fijn stof worden uitgestoten door trager te rijden, maar een auto stoot altijd vervuilde lucht uit. Ik vraag me ook af of onze buurlanden ook maatregelen hebben getroffen. De lucht boven België is niet door alleen belgen vervuild. Duitsland, Frankrijk en Nederland zullen ook wel hun steentje hebben bijgedragen.
De politie gaat meer snelheidscontroles doen, nu wanneer het smogalarm van start is. Dat is natuurlijk niet slecht want de mensen moeten zich wel houden aan de snelheidsbeperkingen die worden opgelegd, maar anderzijds, het zal wel zakkenvullen worden deze dagen voor de politie. Ik denk dat er veel chauffeurs het smogalarm belachelijk vinden en zich niet al te veel houden aan de snelheidsbeperkingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:08.