|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Metro in Brussel rijdt automatisch in 2018
De metrotoestellen in Brussel zouden vanaf 2018 automatisch moeten rijden. Dat heeft topman van de MIVB Alain Flausch gezegd bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Brusselse vervoersmaatschappij.
"Vanaf 2018 komen er 43 automatische metrostellen die een interval van 2 minuten kunnen halen", zegt Flausch. Momenteel rijden 31 toestellen op de drukste lijnen tijdens de piekuren met een interval van 3 minuten. Een kortere interval is niet haalbaar voor toestellen met een bestuurder. Momenteel is die interval nog net voldoende, maar de Brusselse metro nadert wel zijn verzadigingspunt. Het laatste jaar is het aantal reizigers opnieuw gestegen met 7,2% tot 311,6 miljoen ritten. Door de constante bevolkingsaangroei zullen de toestellen in de toekomst nog sneller op elkaar moeten volgen. De Brusselse regering heeft een principeakkoord over de automatisering, maar de budgetten zijn nog niet goedgekeurd. Er is 629 miljoen euro nodig om de vernieuwing door te voeren. Datum: 25/01/2011 Bron: De Redactie Eigen mening: Goed dat er toch rekening gehouden wordt met het stijgende aantal reizigers. Als metro's automatisch zullen rijden en dat een vlotter metroverkeer teweeg zal brengen, zal dit zeker niet slecht zijn. Wel zullen we moeten hopen dat al deze automatisering dan goed verloopt. Ikzelf zou me niet zo gerust voelen, eerlijk gezegd. Er is geen bestuurder die de noodrem zal kunnen gebruiken als dat nodig is. |
#2
|
|||
|
|||
De automatisatie van de metro zorgt ervoor dat er meer en sneller metro's kunnen rijden. Op zich een goede zaak, maar ik vraag me toch af of dit wel zo'n goed idee is.
Computers kunnen nog altijd niet denken zoals mensen. Eén fout in het programma dat de metro's bestuurt, en je hebt al problemen. Problemen die niet kunnen opgelost worden door de bestuurders van de andere metrotoestellen, want die werken op hetzelfde programma. Een menselijke bestuurder kan wél anticiperen op die problemen. Bovendien zijn we momenteel al erg afhankelijk van computers in ons dagelijks leven. Door die automatisatie zijn we nog meer afhankelijk van hen. Het project zou kunnen werken, maar dan moeten er volgens mij toch constant verschillende mensen de metro's in het oog houden, zodat ze meteen kunnen ingrijpen als er problemen ontstaan. |
#3
|
|||
|
|||
Ik zou precies toch ook liever een metro met bestuurder nemen dan een metro zonder bestuurder. Gewoon qua veiligheidsgevoel. Zolang er een bestuurder is heb ik een veiliger gevoel want je weet dat hij/zij rekening zal houden met de omgeving. ALs er vb nog iemand komt aangelopen en de bestuurder heeft dit gezien zal hij/zij wel een secondje wachten tot die passagier veilig is ingestapt. Bij een automatische metro heb ik het gevoel dat de deuren zullen toegaan, zonder pardon, en de metro vertrekt.
Ook voor de mensen die werken aan de sporen. als een bestuurder ziet dat er nog werkmensen op de sporen bevinden, die bestuurder tuut eens en de mensen gaan opzij. Maar zal die automatische metro ook claxoneren? Ik heb het gevoel dat er meer ongevallen zullen gebeuren wanneer er automatische metro's rijden. Ook economisch gezien vind ik metro's met bestuurder beter. Hoeveel mensen werken nu als bestuurder, gaan zij hun job allemaal verliezen dan? Dat zijn weer meer werklozen en dat is niet goed voor onze economie. |