actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 23rd December 2010, 16:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Thumbs down Eerste barsten in Britse regering

Eerste barsten in Britse regering

BRUSSEL - De Britse coalitieregering zit voor het eerst in zwaar weer. Vince Cable, een zwaargewicht van de LibDems, is flink wat bevoegdheden kwijt.

Wat is het verhaal? Vince Cable, minister van Handel in de regering-Cameron, heeft een gesprek met enkele van zijn kiezers. Tenminste, dat denkt hij. In werkelijkheid spreekt hij met undercover verslaggevers van de Daily Telegraph, die alles op band opnemen. Cable, die ook bevoegd is voor de media, haalt zwaar uit naar de mediatycoon Rubert Murdoch. Hij zegt dat hij in het dossier van tv-zender BSkyB bezig is 'een oorlog te voeren tegen Murdoch'. 'Ik heb de oorlog verklaard en ik denk dat we gaan winnen', aldus Cable.

Het BSkyB-dossier ligt bijzonder gevoelig. Murdoch, die in Groot-Brittannië 37 procent van de krantenmarkt controleert met titels als The Times en The Sun, heeft ook zijn oog laten vallen op het satelliettelevisienetwerk British Sky Broadcasting, dat met ITV concurreert voor de positie van grootste commerciële zender van het land. Sky - zoals BSkyB meestal kortweg wordt genoemd - heeft iets minder kijkers, maar veel meer advertentie-inkomsten. Murdoch bezit al 39 procent van het concern, maar hij wil ook de overige 61 procent kopen.

De zegen van de Europese Commissie heeft hij al, maar de deal is nog niet rond omdat de Britse mediaregulator Ofcom zich nog moet uitspreken. Cable, die de overname niet gunstig gezind is, had vorige maand Ofcom de opdracht gegeven de zaak te onderzoeken. Voor het einde van de maand moet de regulator uitmaken of de overname de pluriformiteit van de media in gevaar brengt. De zaak ligt ook binnen de regering gevoelig omdat de media van Murdoch altijd de kaart van de Conservatieven hebben getrokken en David Cameron mee aan het premierschap hebben geholpen.

Hakblok

Geen wonder dus dat de uitspraken van Cable Downing Street 10 in rep en roer zetten. Met de juridische afhandeling van het dossier via Ofcom kon Cameron nog vrede nemen, maar Cables uitspraken gaven aan dat hij het politiek bleef spelen. Op de bandopname zegt hij letterlijk: 'Ik heb het afgeblokt met alle middelen die ik heb.'

Het hoofd van de minister werd dus op het hakblok gelegd. Alleen zou een ontslag de samenhang in de regering ernstig in gevaar brengen. Daar was Cable zich ook van bewust. Op de band klinkt het als volgt: 'Ik heb de nucleaire optie... als ze me te ver drijven, dan stap ik op en laat ik de regering vallen.'

Het ontslag kwam er dan ook niet. Na enkele spoedvergaderingen kwam partijgenoot en vicepremier Nick Clegg tot de conclusie dat hij zijn meest populaire minister niet kon laten vallen. Maar Cable betaalt wel een zware prijs: hij verliest zijn bevoegdheden over de media. Die gaan naar minister van Cultuur Jeremy Hunt, een Conservatief.

Clegg probeerde gisteren de rel te minimaliseren. 'De uitspraken van Vince waren erg ongelukkig, maar ik denk dat we nu verder kunnen met de regering.' Toch waren er niet alleen bandopnamen met Cable. Ook drie andere LibDem-leden van het kabinet lieten zich gaan over het beleid van hun regering, dat ze veel te conservatief vinden. Zo noemde Michael Moore, de staatssecretaris voor Schotland, de verhoging van de collegegelden 'de meest lelijke en verschrikkelijke beslissing'. Ook achter de afschaffing van de kinderbijslag voor hogere inkomens staan ze niet. Volgens Moore 'haat de rechterflank van de Conservatieven ons en ik kan zeggen dat dit wederzijds is'.

Voor oppositieleider Ed Miliband is het duidelijk: 'De scheuren in de regering worden steeds groter'.

DS, 23-12-2010 (Dominique Minten)
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.