actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th December 2010, 21:27
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User

China wil het weer manipuleren

China wil het weer manipuleren

China gaat opnieuw investeren in onderzoek naar technieken om het weer te kunnen beïnvloeden. Chinese meteorologen willen regen, zonneschijn en andere weersoorten manipuleren, zo meldt het staatspersbureau Xinhua.

De Chinese overheid wil de nieuwe technieken gebruiken om natuurrampen te voorkomen. Daarnaast kunnen akkers beregend worden in droge periodes of kan er mooi weer gegarandeerd worden bij grote evenementen.

Peking maakte in de eerste tien maanden van dit jaar al 86 miljoen euro vrij voor het onderzoek. Vorig jaar werd er voor het eerst geïnvesteerd in het project, al was dat toen 19 procent minder.

GVA 17 december 2010

Allemaal goed en wel dat ze zo'n onderzoeken willen doen. Maar het weer beïnvloeden heeft toch meer gevolgen dan je zo op het eerste zicht zou zeggen. Ze bedoelen het vast goed, maar het weer is toch een van die dingen waar ik niet mee zou sjoemelen. Als ze in China het weer naar hun hand zetten , kan dat wel nadelige gevolgen hebben voor andere landen in de buurt. Het weer is namelijk iets dat wereldwijd een enorme invloed heeft.
Voorzichtigheid lijkt me hier dus toch op zijn plaats...
Met citaat antwoorden
Oud 19th December 2010, 12:42
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User

Of dit werkelijk een invloed zal hebben op de hele wereld weet ik niet. Het hangt er natuurlijk vanaf in welke mate en hoe ze dit zullen verwezenlijken. In België gebruiken appelboeren ook weerkanonnen waarmee ze naar de wolken schieten en de hagel verjagen. Anderzijds, als je ziet naar de bedragen die er worden geïnvesteerd, vermoed ik niet dat dit ook op zo'n kleine schaal zal zijn als bij onze plaatselijke appelboeren.

Ik durf niet te zeggen of we dit als slecht of goed mogen beschouwen. Ik neem aan dat deze wetenschappers wel weten waar ze mee bezig zijn, en niet zomaar het hele klimaat gaan veranderen. Alleszins moet dit alles gebeuren onze toezicht van andere landen én met toestemmingen van andere landen.
Met citaat antwoorden
Oud 19th December 2010, 17:43
Niels.VanDyck Niels.VanDyck is offline
Registered User

Op het eerste zicht lijkt me dit echt geen goed idee, wat zijn de gevolgen voor de buurlanden of misschien voor de rest van de wereld + wat als iedereen hier gebruik van gaat maken? Het weer is iets waar men zeer voorzichtig met moet zijn als we er mee beginnen te spelen, voor hetzelfde geld is dit cruciaal voor ons ecologisch evenwicht.
Langs de andere kant, als men er voldoende onderzoek naar doet, vind ik het wel goed dat dit gebruikt wordt om bijvoorbeeld weerstormen zodanig te beïnvloeden dat er minder slachtoffers zouden vallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:20.