actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th December 2010, 14:57
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Eerstgeboren kind is slimmer dan broers of zussen

De volgorde van geboorte binnen het gezin treft de persoonlijkheid en intelligentie van de kinderen, blijkt uit een recent onderzoek.

Vergelijken
Voor het onderzoek volgden de psychologen 90 broers en zussen op school. Ze moesten hun eigen cijfers weergeven en zichzelf rangschikken in vergelijking met hun broers en zussen wat intelligentie, werkethiek en academische prestaties betreft. Ze bestudeerden ook de academische resultaten om de studenten te controleren. Daaruit blijkt dat de eerstgeboren kinderen hogere punten behaalden op wiskundige en taalvaardigheidtests, kinderen die later werden geboren behaalden betere gemiddelde punten op Engels, hun moedertaal, en wiskunde. Daaruit concluderen de psychologen dat de oudste kinderen slimmer zijn, terwijl jongere broers en zussen betere cijfers op school halen.

Karakter
In een tweede experiment bekeken de onderzoekers de verschillen in persoonlijkheid tussen 76 broers en zussen. De deelnemers beoordeelden zichzelf op een reeks van uitspraken ontwikkeld om persoonlijkheid te bepalen. Later geboren broers en zussen zijn meer extrovert, sociaal, sentimenteel, vergevingsgezind en ze staan meer open voor nieuwe ervaringen dan hun oudere gezinsleden. Eerstgeboren kinderen zijn ook meer perfectionistisch.

Verklaring
De onderzoekers denken dat eerstgeboren kinderen intelligenter zijn, omdat ze als enige van het gezin de onverdeelde aandacht van hun ouders kregen in hun jonge leven. Jongere kinderen kunnen betere punten behalen omdat ze oudere broers of zussen hen helpen met bepaalde onderwerpen. Ze kunnen ook meer druk voelen om competitief te zijn en hun broers of zussen de loef af te steken in de hoop extra aandacht van hun ouders te krijgen. De jongere kinderen kunnen ook meer open staan voor nieuwe ervaringen, omdat ze de obstakels zagen die hun oudere gezinsleden moesten overwinnen en daarom zich meer zelfzeker voelen bij nieuwe uitdagingen.

Datum: 15/12/2010
Bron: Het Laatste Nieuws

Eigen mening:
Als 4de kind in het gezin vind ik dit niet zo'n leuk artikel. Ik hoop dat er ooit een ander onderzoek komt dat deze resultaten ontkracht.
Met citaat antwoorden
Oud 16th December 2010, 13:03
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student

Eigenlijk vind ik dit een belachelijk onderzoek.

Ten eerste werden er veel te weinig personen onderzocht om echt relevant te zijn. (Een onderzoekje met slechts 90 of 76 personen? Dat slaagt toch nergens op... Zo krijg je echt geen duidelijk beeld.)

Bovendien wordt er niet vermeld hoeveel procent van de eerstegeborenen een hoger IQ hebben, hoeveel procent van de jongeren betere resultaten halen op school, ... Kortom, er wordt geen enkel percentage vermeld in heel het artikel. Dit is dus ook niet echt geloofwaardig zo, aangezien we niet weten of deze resultaten haast overal voorkwamen, of maar net meer dan de helft. Stel dat slechts bij 60% van de resultaten de eerstgeborene een hoger IQ heeft (enz.), dan is dit al helemaal niet relevant meer. (60% van slechts 90 onderzoeken stelt toch echt niets voor...). Het probleem is: We weten het niet. Dit vind ik echt vreemd, normaal tonen ze zulke zaken toch aan met concrete cijfers en dus ook met percentages.

Ten slotte twijfel ik sterk aan deze resultaten als ik het vergelijk met mijn gezinssituatie. Ik ben zelf de jongste thuis en ik heb 1 oudere broer (1 jaar en 4 maanden ouder). Ik behaal inderdaad de beste resultaten op school, maar ik ben ook veel perfectionistischer dan hij, maar hij is dan weer extraverter dan ik.
Op gebied van die wiskundige en taalvaardige tests klopt het ook niet helemaal. Hij heeft het voordeel bij de wiskunde, maar taalvaardig steek ik er toch bovenuit.
Ook de verklaring die ze geven kan soms misschien kloppen, maar in mijn geval toch zeker niet. Mijn broer heeft me immers nooit geholpen met schoolwerk, dus daar hebben mijn betere resultaten zeker niets mee te maken. Ook hetgeen ze zeggen over de zelfzekerheid van het jongere kind klopt bij mij niet, want ik ben helemaal niet zo zelfzeker...

Dus: het zou een interessant onderzoek kunnen zijn, maar dan moet er heel wat veranderd worden. Er moeten meer personen onderzocht worden, meer feiten moeten vrijgegeven worden, ... .
Met citaat antwoorden
Oud 16th December 2010, 15:09
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User

Goed nieuws voor mezelf aangezien ik de oudste ben van de kinderen in ons gezin Maar toch blijft dit een rare vaststelling waar iedereen toch zijn twijfels bij heeft.
Met citaat antwoorden
Oud 18th December 2010, 13:57
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User

Ik ben het volledig eens met Ellen. Hoe kan je deftige conclusies trekken uit een onderzoek van slechts 90 personen?
Bovendien staat er het volgende:
'Daaruit blijkt dat de eerstgeboren kinderen hogere punten behaalden op wiskundige en taalvaardigheidtests, kinderen die later werden geboren behaalden betere gemiddelde punten op Engels, hun moedertaal, en wiskunde'
Wat is het verschil tussen 'wiskundige en taalvaardigheidstest' en hun 'moedertaal en wiskunde'? Mijns inziens is dat toch wel ongeveer hetzelfde...
Ik ga er dan ook van uit dat dit onderzoek weinig 'echte' informatie bevat.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:23.