![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Nederlandse gemeenten mogen "wietpas" invoeren
Nederland mag buitenlanders weigeren in coffeeshops in de grensstreek. Dat heeft het Europees hof van Justitie beslist. Nederlandse gemeenten uit de grensstreek zijn van plan een "wietpas" in te voeren.
Alleen mensen die in de buurt wonen, zouden er dan nog softdrugs kunnen kopen. Een van de coffeeshops in Maastricht diende een klacht in bij het Europees Hof omdat de wietpas de Europese vrijheden zou schenden. Maar het Hof zegt dat drugs schadelijk en verboden zijn en niet onder het vrij verkeer van goederen en diensten vallen. Het vrij verkeer van personen binnen de Unie wordt wel ingeperkt, zegt het Hof, maar omdat het doel van de wietpas is om het drugstoerisme en de overlast in te perken, mag het toch. Datum: 16/12/2010 Bron: De Redactie Eigen mening: Goed idee om een wietpas in te voeren, zo zullen er minder drugs gesmokkeld worden naar België en andere Europese landen. Maar toch vind ik dat drugs, ook al is het een softdrug, volledig verboden moeten worden. In Nederland ziet het er momenteel niet naar uit, er zijn daar zoveel coffeeshops maar drugs zijn en blijven gevaarlijk. |
|
|||
|
|||
Nederlandse gemeenten mogen 'wietpas' invoeren
Wat het concept van de 'wietpas' juist is weet ik niet, maar ik kan er mij wel iets bij voorstellen: als je een wietpas hebt mag je overal in Maastricht wiet kopen. Het 'voordeel' hieraan is dat buitelanders geen wiet meer kunnen kopen in Nederland. Dit tot grote ergernis van de coffeeshop-uitbaters: minder winst! Je zegt dat dit het 'smokkelen' gaat stoppen. Daar ben ik niet zo zeker van: ik denk niet dat dit zo'n goede/doeltreffende maatregel is. Connecties zijn heel snel gelegd! Dan gaat er gewoon een Nederlander wiet kopen, en die koopt dan bij voor bijvoorbeeld een paar Belgen.. In dat opzicht vind ik de pas niet echt waterdicht. Maar Nederlandse jongeren (-18) geraken nu wel veel minder gemakkelijk aan wiet, zonder zo'n pas kan je geen wiet meer krijgen...
|