|
||||
|
||||
Recordaantal studenten
Recordaantal studenten
BRUSSEL - 207.954: nooit waren er zoveel studenten ingeschreven aan de Vlaamse universiteiten en hogescholen. De instroom stijgt en de povere economische toestand houdt mensen op de schoolbanken. Er zijn 207.954 mensen ingeschreven in het hoger onderwijs. Het is de eerste keer dat we boven de 200.000 uitkomen. Dat blijkt uit het rapport Hoger Onderwijs in Cijfers, dat De Standaard kon inkijken. Het rapport is gebaseerd op de cijfers zoals die op 31 oktober 2010 voorhanden waren. Vorig jaar waren er 196.226 studenten ingeschreven. Er zit dus een groei in met 11.728 eenheden, of 6 procent. Vorig jaar bedroeg de groei 4 procent. Op het kabinet van de Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), is men tevreden met de groeicijfers. ‘Het bewijst dat ons onderwijs toegankelijk is. En het beleid moet erop gericht zijn meer jongeren een hogere scholing te geven.' Het aantal nieuwe eerstejaars, de ‘generatiestudenten', ligt op 48.370, dat zijn er 1.413 meer dan vorig academiejaar. Deze stijging kan niet aan de demografie liggen. Er zijn minder achttienjarigen bijgekomen dan vorig jaar. Vorig academiejaar wonnen de universiteiten meer studenten bij dan de hogescholen. Dit jaar is het andersom. De universiteiten komen uit op een toename met 1procent. Beter dan het lichte verlies waar bij de start van het academiejaar voor gevreesd werd. De academische bachelors aan de hogescholen noteren de sterkste stijging: 8 procent. Niet alle groei is toe te schrijven aan de instroom van nieuwkomers.Er is ook de groeiende groep van mensen die voor een tweede diploma gaan of die in een schakelprogramma stappen op weg naar een master, nadat ze al een bachelordiploma gehaald hadden. ‘Dat is kenmerkend voor een periode waarin het economisch minder gaat', zegt vicerector onderwijsbeleid Ludo Melis van de KU Leuven. ‘Als er minder werkgelegenheid is, blijven mensen langer doorstuderen.' Het grootste aantal nieuwe studenten vind je in de professionele bachelors van handelswetenschappen en bedrijfskunde (6.929), maar dat aantal is vrijwel stabiel. Groei zit er in gezondheidszorg, met verpleegkunde, waar er 4.625 studenten aan de slag zijn, of een stijging met twaalf procent. In de leerkrachtenopleiding zitten vijf procent meer studenten (totaal 6.391). Aan de universiteiten zijn rechten (2.385, + 2 procent) en economie (2.107, + 3 procent) het populairst. Geneeskunde boet 13 procent in. De ingenieursstudies en de wetenschappen moeten wat terrein prijsgeven. Blog DS, 24-11-2010
|
|||
|
|||
Dat bewijst dat jongeren meer kansen krijgen van thuis uit en ook op financieel gebied. Een diploma, bachelor of master, is zeer belangrijk voor veel jongeren. Het hoger onderwijs moet net zoals kleuter- lager- en secundair onderwijs voor iedereen toegankelijk zijn. Iedereen heeft recht op studeren, ook al ben je niet meer leerplichtig.
Als er steeds meer studenten aan de hogescholen en de universiteiten studeren, wil dat zeggen dat er steeds minder jongeren kiezen om meteen na het 6de middelbaar (of het 7de jaar) al een beroep uit te oefenen. Vakmensen zoals loodgieters, bouwvakkers,... zullen er steeds minder zijn. Deze vakken zullen knelpuntberoepen worden. Voor de bouwvakkers is dat natuurlijk een goudmijn en terecht want het zijn fysiek hele zware beroepen. Maar voor de hooggeschoolde mensen zal dit wel eens kunnen tegenvallen. |
|
|||
|
|||
Ik ben het er ook mee eens dat heel wat jongeren van thuis uit gestimuleerd worden om verder te studeren. Velen kunnen en willen na het secundair onderwijs nog enkele jaren verder studeren omdat het behalen van een diploma voor hen uitermate belangrijk is. Ook bij mij was dit een vanzelfsprekende keuze; geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om na mijn middelbare studies te stoppen met studeren.
Maar ik heb mijn vragen bij het aantal studenten dat zal slagen in het hoger onderwijs. In het secundair onderwijs merkte ik dat velen zich geroepen voelden om hogere studies aan te vatten, zelfs als de leerkracht hen dit afraadde. Volgens mij zijn er ook heel wat jongeren die gaan studeren, omdat ze gewoon niet weten wat ze moeten doen. Een vriendin van mij heeft heel impulsief voor een bepaalde richting gekozen omdat ze het niet de moeite vond om andere mogelijkheden te overwegen. Nu valt deze richting heel zwaar tegen en ze zal waarschijnlijk volgend jaar een heel andere weg inslaan. Het is positief dat er veel meer mogelijkheden zijn voor jongeren (en volwassenen) om hun studies na het secundair onderwijs voort te zetten. Al vrees ik wel dat dit hoge aantal studenten in de loop van het jaar een heel stuk zal dalen. |