![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Europa start onderzoek naar dominantie Google
Europa start onderzoek naar dominantie Google
De Europese Commissie gaat onderzoeken of de online zoekmachine Google haar dominante positie op de markt heeft misbruikt. De Commissie reageert daarmee op klachten van concurrenten van de Amerikaanse zoekmachine. Concurrenten van Google voelen zich benadeeld in de affichering van de zoekresultaten van Google. De Commissie wil nagaan of Google de eigen diensten zoals prijsvergelijkingen bevoordeelt in de ranglijst van zoekresultaten. De Commissie wil ook onderzoeken of Google de kwaliteitsscore van de concurrentie heeft verlaagd. Daarnaast worden ook de exclusiviteitsakkoorden met publiciteitspartners onder de loep genomen. De Europese Commissie beklemtoont dat het openen van een onderzoek niet betekent dat er bewijzen zijn voor inbreuken op de wetgeving. Google meldt in een eerste reactie dat het bedrijf bereid is samen te werken met de Commissie. "Natuurlijk zijn we ons ervan bewust dat we steeds kunnen verbeteren", aldus een woordvoerder van Google. Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...a/101130_google di 30/11/2010 - 14:34 Eigen mening: Een multinational als Google zal ongetwijfeld geprobeerd hebben haar positie op de markt te versterken. Hoe kan het ook anders? Maar of dit enkel en alleen misbruik is, denk ik niet. Een prachtig voorbeeld hiervan is de advertentie van Google’s webbrowser “Google Chrome”, rechtsboven in het scherm, bij het openen van bv. Internet Explorer. Mensen worden, volledig ongevraagd, bestookt met reclame over Google’s eigen webbrowser. Op deze manier probeert Google marktaandeel van o.a. Internet Explorer, maar ook van Mozilla Firefox af te snoepen. De vraag die ik me dan stel is of dit écht het misbruiken is van je marktpositie. Je gebruikt toch ook de Google zoekmachine, is het dan niet toegestaan van Google om hun eigen webbrowser aan te prijzen? Toegegeven, de voornaamste concurrenten van Google, Bing( Microsoft) en Yahoo, hebben het ontzettend moeilijk om hun marktpositie op het gebied van zoekmachines te behouden, laat staan verbeteren. Het zal me bovendien niet verbazen dat er in het onderzoek zaken naar boven zullen komen waarvoor Google op de vingers zal worden getikt. |