actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th November 2010, 23:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Talking De cel in voor posten naaktfoto van ex

Man de cel in voor posten naaktfoto van ex op Facebook

Een Nieuw-Zeelander moet vier maanden de cel in nadat hij een naaktfoto van zijn ex-lief op Facebook had gepost.

De 20-jarige Joshua Ashby zette volgens de rechter de foto online in een "onverantwoordelijke dronken jaloerse woedebui". Zijn relatie was toen na vijf maanden op de klippen gelopen.

De rechter stuurt de zondaar - een schilder - nu vier maanden naar de gevangenis. Ashby had schuldig gepleit op onder meer het verspreiden van onwelvoeglijk materiaal, doodsbedreigingen en diefstal van kleren van zijn ex.

Zelf wilde Ashby niet gefotografeerd worden door The Dominion Post tijdens zijn proces, maar de rechter liet de pers toe in de zaal en beval Ashby zijn gezicht niet te bedekken.

De Facebookpagina van Ashby's ex - waarop hij de foto van zijn naakte ex voor de spiegel postte - werd inmiddels verwijderd maar was wel twaalf uur lang zichtbaar voor de 500 miljoen gebruikers van de sociaalnetwerksite, voor wie Ashby de foto had opengesteld.

Blog HLN, 13/11/10 (jv)
Bijgesloten Plaatje(s)

Oud 14th November 2010, 12:05
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Wat me opvalt is weeral de misleidende kop van dit artikel. Dat lijkt wel treffend voor de hedendaagse media, maar vooral voor HLN.
De man moet nl. helemaal niet 'de bak in' omdat hij een naaktfoto postte (god beware ons als ze onze gevangenissen voortaan gaan volsteken met jaloerse pubers), maar wel voor het uiten van doodsbedreigingen en diefstal. Dát is dan weer wel een reden om iemand 'in den bak' te gooien.

Het is door zulke krantenkoppen dat er misverstanden en fabeltjes de wereld in worden gestuurd, vooral bij artikels over wetenschappelijk nieuws kan dit nefast zijn. Zeker als mensen het betreffende artikel niet eens lezen, maar enkel de kop onthouden. Zo krijg je meningen als 'je krijgt tegenwoordig van alles kanker' en 'met de jeugd van tegenwoordig is niets meer aan te vangen'.

Maar even terzijde: Barst, ben je jezelf nu ook al aan het verlagen tot het posten van boecht op je eigen forum
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 14th November 2010, 15:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Maar even terzijde: Barst, ben je jezelf nu ook al aan het verlagen tot het posten van boecht op je eigen forum

-Niet vergeten dat die 'boecht' dan wel staat onder de (enige!) map waar ze hier thuishoort...
-We letten allemaal op wat we er willen en kunnen uithalen. Voor jou is deze post klaarblijkelijk een toonbeeld van misleidende koppen die middels een populistische krant meer lezers moeten (en kunnen) lokken... dat is dan zekere toch al één maatschappelijk-relevante kanttekening bij dit 'boecht-artikel'!

Citaat:
Zelf wilde Ashby niet gefotografeerd worden door The Dominion Post tijdens zijn proces, maar de rechter liet de pers toe in de zaal en beval Ashby zijn gezicht niet te bedekken.

Voor mij persoonlijk was dit de belangrijkste reden om dit bericht niet over te slaan; de rechter countert de onterechte pretentie van de beschuldigde om de straf niet-zichtbaar(!) opgelegd te krijgen... En dat terwijl de beschuldiging tegen hemzelf precies te maken had/heeft met het 'onterecht-zichtbaar-maken' met als doel het 'ten-schande-maken' - (de naaktfoto op Facebook van) zijn vriendin - vanuit het motief straf (of wraak)!
Boontje komt hier dus echt om zijn loontje, en het benadrukt voor mij nog maar eens dat de schaamte niet zomaar kan veronachtzaamd worden in ons strafrecht. Of anders: er valt zeker wel wat te zeggen om de fotografen en de pers de toegang tot sommige (sensatie-)processen te ontzeggen, maar anderzijds vind ik dat de rechters de pers zeker ook niet al te snel moeten verbieden om foto's van de beklaagde/beschuldigde publiek te maken...
Maar het gaat hier uiteraard om grenzen, en in dit geval vond ik het een 'uitnodiging' om hierover nog eens na te denken...
Oud 15th November 2010, 19:53
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User

De laatste tijd komen heel wat berichten aan het licht ivm schending van privacy. Eén iets geeft de aanleiding, en voor je het weet krijg je een tsunami van gelijkaardige berichten.
Ik vind het eerlijk gezegd een vrij zware straf. Uitgerekend ga je dit natuurlijk niet doen, ook al is het na een pijnlijke relatiebreuk. Mijn eerste reactie toen ik de titel las was an" hoe lelijk moet die wel niet geweest zijn, aangezien het zo'n zware straf is".
Maar ik kan me inbeelden dat de vrouw zich zwaar beledigd voelt door deze feiten en het schaamtegevoel zal ook wel naargelang zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:12.