actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2010, 16:45
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Nieuw deze winter: automatisch strooien

Nieuw deze winter: automatisch strooien

* woensdag 17 november 2010, 14u14
* Bron: belga
* Auteur: sdg

Vanaf deze winter zullen 180 strooiwagens van het Agentschap Wegen en Verkeer uitgerust zijn met een systeem voor automatisch strooien. Voorts wordt deze winter voor het eerst in Vlaanderen aan blokstrooien gedaan.

Bij automatisch strooien wordt niet enkel de chauffeur begeleid door een gps-systeem, maar wordt ook de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatische aangepast aan de wegbreedte en de temperatuur. De routebegeleiding zorgt ervoor dat de chauffeur de strooiroute correct afrijdt.

Bij blokstrooien worden snelwegen vrijgemaakt voor de strooiers en rijden automobilisten 'in blok' achter hen aan.

Beide zijn maatregelen uit het winterprotocol dat vijftien instanties woensdagmorgen met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben ondertekend. De bedoeling van het protocol is om de verkeershinder op de wegen bij extreme winterse omstandigheden beter aan te pakken. En zo de zware problemen van de vorige winter vermijden.

Onder de ondertekenaars bevinden zich provincies en gemeenten, de federale politie, De Lijn, Meteo Wing en het KMI en automobiel- en transportverenigingen.

Er is ook gezorgd voor een veel grotere zoutvoorraad bij de start van de winter, met name 32.000 ton in plaats van 15.000 ton in 2009. En er wordt geëxperimenteerd met het strooien van pekel als alternatief ingeval van zouttekort.

Bron: De Standaard

Mening:
De theorie lijkt mij oké, maar of het in praktijk ook zo gaat zijn dat durf ik niet te zeggen. Blokstrooien is reeds in enkele landen gebruikt en uit deze verslagen blijkt dat het toch werkt. Maar of het systeem waarmee de strooiwagens nu zijn uitgerust ook effectief werkt heb ik toch mijn twijfels over. Maar laat het ons een kans geven en een evaluatie maken na deze winter. Wel is het zeer positief dat er een grotere voorraad aan strooizout is voorzien dan vorige jaren. Het is ook te hopen dat er nog iets gedaan word om de slechte staat van de wegen deze winter tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2010, 17:08
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Eerst en vooral vind ik het zeer positief dat we hier in België lijken te leren uit onze fouten. Zo is het volgens mij zeer verstandig om een grotere strooivoorraad te voorzien.
Maar er heeft zich een veel groter probleem ontwikkeld gedurende de laatste jaren. Iets wat niet opgelost kan worden met extra zout of een andere manier van strooien. Het grootste probleem met onze belgische wegen is dat in erbarmelijke staat zijn. Dit komt omdat wij deze op een veel te goedkope manier laten herstellen, namelijk gewoon een nieuwe laag erover. Hierdoor blijven onze wegen erg kwetsbaar voor extreme weersituaties. En missen de nieuwe maatregelen dus hun effect.

Mijn idee bij dit alles, pak het probleem aan bij de wortels. Zorg er dus eerst en vooral voor dat de wegen in degelijke staat zijn (op een degelijke manier hersteld zijn met andere woorden) voordat de winter begint.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2010, 19:08
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
strooiwagens

Ik vind het ook een goed idee om eens een ander systeem te gebruiken bij het strooien. Dit systeem is veel veiliger en dat vind ik toch het belangrijkste. Allereerst zullen zo hopelijk de belangrijkste wegen sneeuw- en ijsvrij zijn deze winter zodat we allemaal veilig naar school of het werk kunnen,
maar een ander voordeel is ook dat de chauffeur van de strooiwagen nu zijn volledige aandacht aan het verkeer kan besteden.
Vroeger moest deze de situatie nog inschatten, de juiste hoeveelheden strooizout enzovoort intypen in het systeem én dan nog eens op de weg en het verkeer letten. Het verbaasd me ergens wel dat er zo nog geen ongevallen gebeurd zijn. Omwille van de veiligheid alleen al is het een goede beslissing om op dit systeem over te stappen.

Het is goed dat de regering voorzorgen neemt en leert uit de problemen van de vorige winter maar langs de andere kant denk ik dat men de problemen ook vanuit een ander standpunt moet bekijken.
Zoals Toon ook zegt zijn onze wegen niet overal in een goede staat, daardoor zijn ze ook 'vatbaarder' voor ijzel enzovoort. Men kan de wegen dus inderdaad beter op een grondige manier oplappen in plaats van slechts oppervlakkig want zoals gebleken uit de vorige winter helpt het ons niet echt vooruit.
De staat van de wegen zal ook zeker niet verbeteren door er 32.000 ton zout op te kappen en voor het milieu is dit ook niet echt gezond. (Ik denk dan aan de dieren die vorige jaar door een zoutvergiftiging gestorven zijn enzovoort.)
Misschien kan men naar volgend jaar toe toch beter wat meer experimenteren met andere strooimiddelen of een mengeling ervan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.