|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Léonard: "Vormsel bij begin van de jaren van verstand"
Léonard: "Vormsel bij begin van de jaren van verstand"
Aartsbisschop André Léonard wil graag dat de leeftijd van het vormsel voortaan samenvalt met het begin van de "jaren van verstand". Dat pent hij neer in het beleids- en informatieblad van het aartsbisdom. Het begrip "jaren van verstand" werd in het verleden vastgelegd op ongeveer 7 jaar. "Vandaag, met een latere emotionele rijpheid, zou het gemakkelijk gesitueerd kunnen worden op de leeftijd van 10 à 11 jaar, voor het einde van de basisschool", meent de conservatieve geestelijke. De aartsbisschop vindt het geen goede zaak dat enkele parochies nu nog 16- of zelfs 18-jarigen vormen. Wat de man wel wil, is om na het vormsel en de "plechtige" communie rond het elfde jaar een flexibele begeleiding opstarten met het oog op een eventuele "geloofsbelijdenis" bij jongvolwassenen van 16 à 18 jaar. Léonard wil ook dat het vormsel even toegankelijk blijft als het doopsel en dus niet alleen weggelegd mag zijn voor de elite. Bron: Gazet Van Antwerpen Zaterdag 06/11 http://www.gva.be/nieuws/binnenland...n-verstand.aspx Motivatie: Ik vind het positief dat de kinderen op deze manier misschien een kans krijgen om zelf voor het vormsel te kiezen en niet deelnemen aan het vormsel, omdat de ouders dit beslissen voor hen. Maar ik denk toch dat kinderen op die leeftijd gemakkelijk kiezen voor het grote feest met de cadeautjes en niet echt voor het christendom. Dus ik vind dat de het vormsel eventueel nog wat verlaat mag worden. Wat ik wel raar vind is dat hij het vormsel verlaat, maar het doopsel op latere leeftijd niet goedkeurt. |