|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Biobrandstof zal uitstoot verergeren
'Biobrandstof zal uitstoot verergeren'
Europese biobrandstofambities nefast voor milieu BRUSSEL - Europa wil minder CO2-uitstoot door biobrandstof te stimuleren, maar een nieuwe studie toont aan dat het broeikaseffect op die manier net verergert. De plannen van Europese landen om meer in te zetten op biobrandstoffen, zullen wereldwijd zo'n 69.000 vierkante kilometer extra grond opeisen, zo blijkt uit een studie van het Institute for European Environmental Policy in Londen. Dat is meer dan twee keer de oppervlakte van België. Als een gebied twee keer zo groot als ons land omgezet wordt in akkers en plantages om aan de groeiende Europese vraag te voldoen, zullen veel bossen en ander natuurgebied vernietigd worden, vrezen milieuorganisaties. ‘Als we dat niet in rekening brengen, gaan we een alternatieve energiebron subsidiëren die geen haar beter is dan de fossiele brandstoffen die ze moet vervangen', aldus Greenpeace. Europa heeft de lidstaten opgelegd om tegen 2020 minstens 10 procent van het transport op hernieuwbare energie te laten draaien. Uit het onderzoek, dat de actieplannen voor hernieuwbare energie van 23 Europese lidstaten onder de loep nam, blijkt dat daarvoor zo goed als alleen maar biobrandstof gebruikt zal worden. ‘Daarvoor zal nieuw land gezocht moeten worden', klinkt het. De ontbossing waartoe dat kan leiden, zal net een extra CO2-uitstoot tot gevolg hebben. Er is dus maar weinig bio aan biobrandstof, is de conclusie. Volgens het rapport betekent die omschakeling tegen 2020 een toename van het aantal broeikasgassen in onze lucht met 27 tot 56 miljoen ton. ‘Dat komt overeen met 12 tot 26 miljoen extra wagens op onze Europese wegen in de komende tien jaar. ‘Op die manier zal de inzet van biobrandstoffen de komende tien jaar gemiddeld 81 tot 167 procent slechter zijn voor het klimaat dan fossiele brandstoffen. Groot-Brittannië, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk zullen verantwoordelijk zijn voor twee derde van die extra uitstoot.' ‘Er zijn alternatieven', aldus Sara Van Dyck van Bond Beter Leefmilieu. ‘In de eerste plaats moeten we er gewoon voor zorgen dat er minder kilometers gereden worden. Wagens moeten efficiënter zijn. Ook elektrische voertuigen, met elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energie, zijn een oplossing.' De lidstaten moesten voor de zomer aantonen hoe ze die 10 procentnorm tegen 2020 precies zullen halen. Het Belgische actieplan hernieuwbare energie is nog altijd niet ingediend. Daarvoor werd ons land, samen met Polen, Hongarije en Estland, al op de vingers getikt door Europa. Ngo's, waaronder Bond Beter Leefmilieu, 11.11.11. en Greenpeace, vragen ons land om niet zomaar biobrandstoffen in te zetten als alternatief. ‘Nu het plan toch nog niet is ingediend, kan er van de nood een deugd gemaakt worden door met de conclusies van het rapport rekening te houden.' Biobrandstoffen werden extra populair toen de olieprijs drie jaar geleden fors begon te stijgen. Dat was niet alleen voelbaar in benzinestations. Ook wie met het vliegtuig reisde, werd plots geconfronteerd met extra brandstoftoelagen voor vertrek. De economische crisis temperde de haast, maar sowieso blijven alternatieven voor fossiele brandstoffen, die eindig zijn, een grote uitdaging. De voedselcrisis die in het Zuiden toesloeg, toonde even later de keerzijde van de medaille en zette serieuze vraagtekens bij het mirakelpotentieel van biobrandstof. ‘Terwijl de voedselonzekerheid in Afrika toeneemt, moeten voedselgewassen zo een oneerlijke strijd aangaan met brandstofgewassen', zegt Saar Van Hauwermeiren van Oxfam. Bron: De Standaard maandag 08 november 2010 Eigen mening: Als Europa normen oplegt aan haar lidstaten moet aan deze normen ook voldaan worden. Deze nieuwe studie toont aan dat biobrandstof uiteindelijk slechter is voor het milieu dan de klassieke brandstof. Biobrandstof is dan geen optie meer, volgens mij. Het alternatief dat Sara Van Dyck voorstelt, namelijk ervoor zorgen dat er minder kilometers gereden worden, dat is al helemaal niet haalbaar, iedereen weet toch dat het steeds maar drukker wordt op onze wegen. Ik denk dat dat de Belgische regering nog heel veel werk heeft om hier een haalbare oplossing voor in te dienen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb altijd al lovende commentaren gehoord over biobrandstof, maar het blijkt schadelijker te zijn voor het milieu. Ik vind het raar dat ze hiermee zo ver naast konden zitten en daarom vind ik het ook geen goed alternatief om deze brandstof te gebruiken.
Gelukkig zijn er nog andere alternatieven, persoonlijk vind ik de elektrische voertuigen een goed idee als ze hiervoor genoeg voorzieningen plaatsen zoals een aangepaste tankpomp. |