![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Wat moet doorwegen bij het Offerfeest? | |||
Respect voor de moslimtradities |
![]() ![]() ![]() |
3 | 16.67% |
Dierenrechten |
![]() ![]() ![]() |
15 | 83.33% |
Stemmers: 18. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
![]() Moslimgemeenschap weigert schapen te verdoven
ANTWERPEN - Naar aanleiding van Werelddierendag haalde schepen Luc Bungeneers uit naar de islamgemeenschap. Die voert volgens hem de druk op om de schapen niet te verdoven bij het slachten voor het Offerfeest. Het is een traditie dat Luc Bungeneers (Open VLD), schepen voor Dierenwelzijn, alle Antwerpse dierenvrienden jaarlijks uitnodigt op een onderonsje om de verwezenlijkingen van het voorbije jaar te bespreken. Hij doet dat telkens naar aanleiding van Werelddierendag, die vandaag plaatsvindt. Niet zijn toekomstplannen - de schepen wil een dierenambulance en grotere loopperken voor honden - veroorzaakten commotie. Wel zijn uitspraken over het islamitische Offerfeest, dat op 16november plaatsvindt, raakten bij de 600aanwezigen in de Zoo een gevoelige snaar. Samen met Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch vroeg hij een zeer strenge aanpak van illegale rituele thuis-slachtingen. 'Sinds de stad besloten heeft om behalve een gewone slachtvloer, ook een met een verdovingstoestel in te richten, voelen we de druk van de moslimgemeenschap. Wegens van die maatregel, dreigen ze er nu mee de schapen thuis te slachten. En dat is tegen de wet.' Michel Vandenbosch eist als voorzitter van de adviesraad voor Dierenwelzijn van de stad, de politie en het parket een nultolerantie voor rituele thuisslachtingen en verwacht dat de moslimvertegenwoordigers hun verantwoordelijkheid opnemen. De moslimgemeenschap noemt de uitspraken pure provocatie. 'We zijn kwaad op de stad en zullen onderhandelen om het verdovingstoestel voor het slachten te laten verwijderen', zegt Mohamed Achaibi, woordvoerder van de Moslimexecutieve. 'Dat had nooit mogen worden beslist, omdat we er simpelweg niet van op de hoogte waren. Voorts is het tegen de federale wet die zegt dat rituele slachtingen in het kader van een eredienst mogen worden uitgevoerd.' Nochtans hebben moslims een keuze. Voor het gebruik van die tijdelijke slachtvloer betalen ze 25euro. Wie ervoor kiest om het dier te verdoven, krijgt 10euro korting. 'Die keuze mag er niet zijn', vindt Achaibi. 'Onze godsdienst schrijft voor dat er geen bedwelmende middelen mogen worden gebruikt op een slachtvloer. We zullen er alles aan doen om dat te bekomen.' Of meer mensen hun beesten thuis zullen slachten, kan Achaibi moeilijk zeggen. 'Het zou wel eens de helft van alle moslims kunnen zijn, al kan ik zoiets onmogelijk voorspellen.' Iqbal Quereshi, de voorzitter van de Pakistaanse moskee, roept daarom gelovigen op om schapen te slachten onder toezicht van het Federaal Voedselagentschap. 'Het is onze plicht dat te doen, want thuis slachten is onrein en illegaal.' De hoop van de moslims is ijdel, want voor Luc Bungeneers is het verdovingstoestel een uitgemaakte zaak. Hij roept de islamitische gelovigenop om schenkingen te doen aan een goed doel, in de plaats van schapen te slachten. Maar die vraag kent voorlopig weinig succes. DS, 04-10-2010 (Christine De Herdt)
|
|||
|
|||
Moslimgemeenschap weigert schapen te verdoven
Als de wet in België zo is, dan moeten de inwoners zich daarnaar schikken. Als thuis een schaap slachten niet mag, moet je ermee naar een slachthuis. Als het verplicht is een dier te verdoven, moet je dat ook maar doen. Is dat nu zo moeilijk?
![]() |
|
|||
|
|||
Ik ben volledig akkoord met Eva als ze zegt dat de wet gevolgd moet worden. En toch heb ik pro moslims gestemd. De wet is er dus moet gevolgd worden, daar kunnen ze niet onderuit, maar ze moet ook worden herbekeken. Ik ben van mening dat vele dierenrechten een goede zaak zijn. In dit geval gaat het dier echter dood. Moet dan nog rekening gehouden worden met de pijn die het dier nog voelt in zijn laatste minuut. Erna voelt het niets meer, het bestaat zelfs niet meer. Bovendien, wat is de kans dat jij fazant eet met kerstmis. Ook in grote hoeveelheden geslacht, voor kerstmis.
Als de dieren echter niet geslacht werden heb je een ander verhaal. Wij slachten echter ook massa's dieren. Voor onze dagelijkse voeding zelfs. Daar wordt niet zoveel over geklaagd. Maar dan ga je die mensen weer een feestdag afnemen. Ook als het goed geïntegreerde moslims zijn. Wie wil nu geen sinterklaas meer vieren met zijn kinderen omdat hij in Saudi Arabië zit. Geen rekening gehouden met het feit dat dat misschien inderdaad niet mag. En dan moeten ze het veranderen vind ik. Laat ze hun feest maar. Jij zal ook niet kunnen navertellen hoe pijnlijk je slachting wel was. |
|
|||
|
|||
"Het vlees noch het bloed bereikt Allah, maar de godvrezendheid van jullie bereikt Hem." (Koran 22:37)
Het is het symbool dat telt, niet de daad op zich. Net zoals in het christendom mag er volgens mij even goed een taart gebakken worden in de vorm van een geit om vervolgens die de keel over te snijden. Maar ik vrees dat dit in zijn geheel een symbooldossier is. Het is een voorbeeld van een zaak waarbij de Islam begrensd wordt door de wetten van het land waarin ze vertoeven.Net zoals het hoofddoekendebat en Halal vlees op school. Kan de staat zijn seculiere zelve verdedigen of vult de Islam stapje voor stapje de leegte in die de katholieke kerk na ’68 achtergelaten heeft weer in? Bron: http://quran.com/22 |
|
||||
|
||||
Het zou immens hypocriet zijn om hier zware banden aan te gaan leggen. Zelfs als dierenvriend ben je wijs genoeg om te beseffen dat alledaags geslachte runderen(etc.) voor de slager in vele gevallen er niet milder op behandeld is geworden onderweg naar de bakplaat. Om nog maar te zwijgen over de immense overbeslachting en resulterende bergen aan ongebruikt vlees. Alsvolgt ook 2 voorname argumenten die in het voordeel van dit Offerfeest spreken:
1. Het schaap wordt na slachting compleet opgegeten, en er blijft aanzienlijk weinig vlees achter, wat veel economischer is en een pak eerbiediger is voor het dier (dat het niet is moeten sterven om later voor 70% slachtafval te worden). 2. zekere godsdienstige rituelen (die al 100/1000e jaren standhouden), en geen overdadige last bezorgen of overmaats barbaarse gradaties aanhalen, moeten voor mij heus niet verdwijnen. Wat betreft de mede-emigratie van deze gebruiken van Islamietische streken tot in onze streken en verder, is het een kwestie van moderatie en aanpassing naar de aanwezige voorzieningen. In Antwerpen is dit "opgelost" door de slachtingen zoveel mogelijk op 1 centrale plaats te laten doorgaan, itt. elk gezin apart in eigen huis. PS: Als je echte barbaarse slachtingen en praktijken wil, zijn vooral Japan en sommige Scandinavische landen meer spotlight"worthy" (en dan spreken we alleen nog maar over slachting voor voedsel, en de wansmakelijke globale bont- en ivoorindustrie opzijgehouden). De meeste Abrahamische culturen zijn nog vrij "bedeesd" op dat gebied. Laatst aangepast door wim.thiry : 23rd October 2010 om 03:00. |
|
|||
|
|||
Ik ben het toch ook wel eens met Jelle. Er wordt zo'n heisa gemaakt rond de slachting van de dieren voor het Offerfeest van de Islam, maar de dieren die dagelijks in ons eigen land geslacht worden voor verkoop, daar wordt niet op gereageerd of wordt geen heisa rond gemaakt.
Het is misschien erg voor deze dieren dat ze geen verdoving krijgen, maar ze zijn toch op slag dood en voelen amper iets van de slachting. Wordt voor elke koe, kip, varken,... verdoving gebruikt als ze geslacht worden in de slachthuizen? Dat de moslims het dier niet thuis mogen slachten, daar ben ik wel mee akkoord. Het is beter dat ze dit doen tegen een lage prijs in een slachthuis, want thuis is een onhygiënische plaats om dit te doen. Dat de moslims zo fel reageren op deze wet, snap ik dan ook weer niet, want als ze naar een slachthuis gaan en ze laten het dier verdoven krijgen ze zelfs nog korting, dit is toch een goede zaak voor hen. Zoals Eva zei, moeten de moslims zich gewoon aan de wetten volgen. De Belgen moet dit ook doen en aangezien ze in ons land leven, tellen de Belgische wetten. |
|
|||
|
|||
Moslimgemeenschap weigert schapen te verdoven
Moslims hebben ook hun tradities, net zoals alle andere gelovigen en godsdiensten. Maar is respect voor de traditie ook gelijk aan schenden van dierenrechten?
Groot gelijk hebben de mensen die ingaan tegen de dierenrechten die de moslimgemeenschap schendt. Ik heb geen enkel probleem met de tradities van deze gemeenschap, maar natuurlijk zijn er wel grenzen. Een offerfeest is eigen en typisch voor de ramadan en het geloof, maar het gaat ten slotte nog wel over levende dieren. Voor zij worden geofferd, moeten zij verdoofd worden op zijn minst. Zij voelen ook pijn, al kunnen zij het niet zo laten merken als wij. Ik zou zelf een stap verder durven gaan: als de mensenrechten niet worden gerespecteerd, dan zou ik zelfs een verbod stellen op offers. Traditie of niet, niet enkel mensen hebben rechten! Ook dieren! Dit artikel toont aan dat door een 'stom' incident eigenlijk een hele godsdienst beschuldigt wordt, wat eigenlijk wel grote gevolgen kan hebben. Ik denk dat beide 'partijen' eens rond de tafel moeten gaan zitten om afspraken te maken. Maar uiteraard zullen beiden moeten 'toegeven of instemmen' met iets wat de ander niet prettig vindt. Een middenweg bestaat heus wel! |
|
|||
|
|||
Wordt een koe of een kip verdoofd voor ze geslacht worden?
Bij de kip rukken ze soms gewoon de kop af waardoor het dier een paar minuten blijft verder leven! De schapen die geslacht worden voor het offerfeest voelen amper iets. Meneer Bungeneers zou beter de mensen aanpakken die de dieren mishandelen alvorens deze laatsten geslacht worden. |
|
|||
|
|||
Wat ik vreemd vind is dat op het slachten van schapen zoveel reactie oproept maar dat het levend koken van kreeften bij de meeste mensen geen vragen oproept?
Ik begrijp het protest van de Moslims op hun rituele slachtingen. Uit het artikel leid ik af dat ze graag op de hoogte wilden worden gebracht van deze plotse verandering. Deze situatie had voorkomen kunnen worden als beide partijen hadden gekozen voor overleg. Hopelijk wordt deze wet snel herbekeken en vind men een middeweg waar beide partijen met akkoord zijn. |
|
|||
|
|||
Ten eerste hebben kreeften geen centraal zenuwstelsel en voelen zij bijgevolg geen pijn zoals gewervelden dat wel doen.
Ten tweede worden koeien geslacht met een "luchtkogel" in de hersenen en zijn ze al dood voor ze beseffen dat er iemand met een luchtgeweer voor hen staat. Ten derde worden kippen bewusteloos gemaakt door het snel kraken van de nek (toegegeven niet fijnzinning) en daarna pas geslacht. Tot slot wordt een schapenkeel overgesneden zodat ze stikken in hun eigen bloed. Na deze verduidelijking wil ik u vragen, als je mocht kiezen... welk dier zou je het liefst zijn?... I rest my case Laatst aangepast door Jens.Mangelschots : 29th October 2010 om 00:10. |