|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Meer dan 1 op de 7 Vlaamse jongeren verlaat school zonder diploma
Meer dan een op de zeven Vlaamse jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat zijn meer dan 10.000 leerlingen per jaar.In 1999 ging het nog om een op de acht leerlingen, bericht het tijdschrift Klasse online.
In Brussel is de situatie nog erger. Daar verlaat een op de vier jongeren de school zonder diploma hoger secundair onderwijs. 'De Vlaamse regering nam zich in 2002 voor om tegen 2010 het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters met de helft te verminderen. Dat is niet gelukt. Integendeel, het aantal schoolverlaters lag in 2007 2,4 procent hoger dan in 1999 (van 12,3 naar 14,7 procent)', schrijft Klasse. Het tijdschrift vraagt zich af waarom Vlaanderen faalt waar Nederland wel scoort, want onze noorderburen slaagden er wel in om meer jongeren op de schoolbanken te houden. In Nederland daalde dankzij een grootschalig project na acht jaar werking het aantal jongeren dat het voortgezet onderwijs zonder diploma verlaat van 70.000 naar 42.000. Jan Van Damme van de K.U.Leuven suggereert in het artikel van Klasse enkele oplossingen. Zo moet er meer tijd worden gestoken in taalonderwijs in de aanvangsjaren, 'want wie op tienjarige leeftijd niet goed genoeg kan lezen, legt een zware hypotheek op zijn toekomst', luidt het. Daarnaast moet er gebruik gemaakt worden van leerlingvolgsystemen, zodat er vlugger kan worden ingegrepen als het fout loopt. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101026_003 Eigen mening: Dit artikel is maatschappelijk relevant omdat het gaat over de schoolcarrière van de Belgische jongeren. In 1999 verliet 1 op 8 het secundair onderwijs zonder diploma. In 2010 is dit gestegen naar 1 op 7. Als men hierin een stijgend aantal vaststelt, dan is het goed dat men de buitenwereld hierover bericht. Op deze manier worden de mensen zich bewust van het probleem en kan men eraan werken. Ik heb het geplaatst onder de map: cultureel-maatschappelijk. Het artikel hoort hier thuis omdat het schoolleven deel uitmaakt van ons cultureel en vooral maatschappelijk leven. |
#2
|
|||
|
|||
Meer dan 1 op de 7 Vlaamse jongeren verlaat school zonder diploma
Er waren al veel schoolverlaters en nu blijkt dat dit aantal alleen maar stijgt. Dit probleem doet zich het meest voor in steden, waar de meeste migranten wonen. Zij hebben het moeilijk op school omdat zij het Nederlands niet voldoende beheersen.
Zoals men in het artikel zegt, vind ik dat men inderdaad werk moet maken van een sterker taalbeleid. Ook is het verkeerd kinderen niet naar de kleuterschool te laten gaan. Op deze leeftijd zijn ze zo vatbaar voor het leren van taal. Kleuterschool is dus een must. Maar uiteraard zouden ook de ouders inspanningen moeten doen om hun kinderen het Nederlands aan te leren. Je hoort vaak dat wanneer bijvoorbeeld vader thuis is, er enkel nog Marokkaans gesproken wordt. Dit is verkeerd. Ik zeg niet dat die kinderen die taal niet mogen leren, maar de ouders zouden moeten proberen om hun kinderen naar Nederlandstalige televisie te laten kijken, radio te luisteren, boekjes te laten lezen en ook zouden ze hen in deze taal moeten benaderen opdat zij in de klas kunnen volgen en kunnen begrijpen wat hen aangeleerd wordt. Wanneer de kinderen de taal machtig zijn, kunnen zij zich focussen op de leerstof i.p.v. op het begrijpen van de taal. |
#3
|
|||
|
|||
Meer nodig dan enkel taalonderwijs
Op 6/10/2010 stond volgend artikel op www.klasse.be:
Steeds meer jongeren in tweedekansonderwijs Het aantal jongeren dat tweedekansonderwijs (tko) volgt, is op twintig jaar tijd explosief gestegen. In 1988 was slechts 0,8 procent van de leerlingen jonger dan 21. Nu is dat al 46 procent. Het tweedekansonderwijs was oorspronkelijk bedoeld voor oudere mensen zonder diploma van het secundair onderwijs. Het gaf hun de kans om toch nog dat diploma te halen. Nu volgen meer en meer jongeren dat type onderwijs. Vaak zijn dat zittenblijvers die zonder diploma het secundair onderwijs hebben verlaten. De Federatie van Tweedekansonderwijs is niet gelukkig met die evolutie. "Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij gewoon een voortzetting zijn van het secundair onderwijs", zegt Inge De Win van de federatie. "Binnen het secundair onderwijs moet een flexibel systeem komen voor leerlingen die schoolmoe zijn. Zo kunnen die leerlingen toch op de secundaire schoolbanken blijven zitten." Een individueel leertraject zou volgens de Federatie Tweedekansonderwijs helpen om jongeren in het middelbaar onderwijs te houden. Dit was in mijn ogen al een eerste aanwijzing dat er heel wat jongeren zijn die hun diploma secundair onderwijs niet halen. Het toont ook meteen aan dat er velen van hen hier achteraf wel spijt van hebben. Daaruit kan je afleiden dat er toch iets moet schelen aan ons secundair onderwijs, maar wat? Taalonderwijs is inderdaad wel de basis, want het is gewoonweg eenvoudiger les te volgen in een taal die je onder de knie hebt dan in een taal waarvoor je moeite moet doen. Uiteraard is het zoals Katrien zegt een goed idee om zo snel mogelijk de leerlingen in de taal onder te dompelen, liefst al op een speelse wijze in de kleuterklas. Toch volstaat dit volgens mij niet, er moet meer aan de hand zijn. Leerlingen zijn al te vaak voor uiteenlopende redenen schoolmoe en daarvoor is het noodzakelijk dat er een schoolteam klaarstaat om deze leerling op te vangen met een gedifferentieerde en begeleidende werking. Door te achterhalen waarom een leerling wil stoppen met school, is het mogelijk hierop in te spelen en op die manier te trachten zo veel mogelijk leerlingen op de schoolbanken te houden. Het lijkt mij daarom ook geen slecht idee eerst eens te onderzoeken waarom die jongeren die in het tweedekansenonderwijs hun diploma alsnog proberen te halen, met secundair onderwijs gestopt zijn. Dit kan al een ruw beeld schetsen van wat de problemen zijn binnen ons onderwijs. Toch zal niet alles te veralgemenen zijn en is er, zoals ik hierboven al zei, specifieke begeleiding per de school nodig. |
#4
|
|||
|
|||
Een artikel daar ik toch wel even van schrik. Een op zeven verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. In een klas van twintig leerlingen gaan er bijna drie leerlingen zonder diploma naar buiten. Een cijfer dat veel te hoog ligt. Dit cijfer moet toch nog naar beneden gehaald worden want dit is veel te veel. Zonder diploma kom je tegenwoordig bijna niet meer aan de bak. Hoogtijd dat dit cijfer gaat dalen.
Het nieuwe systeem dat onze minister van onderwijs Pascal Smet voorstelt is misschien wel een oplossing. De eerste twee jaar van het secundair nog iets harder veralgemene. Dit kan een oplossing zijn al ben ik er persoonlijk geen voorstander van. Laat ons hopen dat het werkt want dit cijfer is echt onaanvaardbaar. Al ben ik wel gerustgesteld doordat vele toch hun kans nemen om toch een diploma te bemachtigen in het tweedekans onderwijs. |