|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Miljoenen Fransen steken land (letterlijk) in brand op straat
DM update Aanhoudend straatprotest, een brandende school, brandstofschaarste door geblokkeerde depots, een verlamde hoofdstad, gesloten scholen en vluchten geschrapt: de chaos in Frankrijk is stilaan niet meer te overzien. De problemen begonnen toen Sarkozy zijn omstreden sociale hervormingen doordrukte, vooral de verhoogde pensioenleeftijd zette kwaad bloed. Miljoenenen Fransen zouden ondertussen al de straat opgetrokken zijn om te demonstreren. Vakbond CGT schatte het aantal betogers op 3,5 miljoen, de regering houdt het op een half miljoen. De manifestanten steken het land (soms letterlijk) in brand.
Het straatbeeld oogt in sommige Franse steden allesbehalve fraai; auto's gaan in vlammen op, bushaltes zijn kort en klein geslagen en de clashes tussen betogers en ordediensten worden almaar grimmiger: er zijn al rubberen kogels en traangas ingezet. Le Mans Vandaag bereikte het massale straatprotest tegen Sarkozy zijn hoogtepunt. In de stad Le Mans ging vanmorgen zelfs een school in de vlammen op. In Nanterre, in de Parijse banlieue, kwam het opnieuw tot zware rellen tussen studenten en de oproerpolitie. Strategische reserves Ook de brandstofcrisis wordt nu echt nijpend. Steeds meer raffinaderijen en brandstofdepots worden door hun werknemers geblokkeerd. Al 2.500 tankstations van de 12.500 in het hele land zijn al zwaar getroffen door de blokkades. De regering heeft al beslist om de strategische reserves van de industrie aan te spreken en dat wijst erop dat de crisis nu echt groot is. De strategische staatsreserves (voor 90 dagen) worden voorlopig nog niet aangesproken. Meisje (15) gewond De protestgolf dijt verder uit: ook de luchtvaart, het openbare vervoer, scholen en universteiten, de Post en talrijke privébedrijven hebben zich aangesloten bij het verzet. Het ergste protest komt van de studenten. Liefst 379 scholen sloten zich al officieel aan bij het verzet tegen Sarkozy. In Nanterre bij Parijs kwam het voor een school tot zware rellen tussen studenten en de politie. Een 15-jarig meisje raakte gewond door de explosie van een bromfiets na een brand. Auto's werden massaal in brand gestoken. In Parijs werd de Place de la République geblokkeerd door enkele honderden studenten. Ook drie universiteiten in Bordeaux, Pau en Rennes werden geblokkeerd. Het verkeer verliep vaak heel moeizaam in een groot deel van het land. Donderdag stemming in Senaat Het protest tegen het optrekken van de pensioenleeftijd van 60 naar 62 jaar bereikt donderdag wellicht een nieuw hoogtepunt, want dan moet de Senaat de omstreden hervorming stemmen. (kh) Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...op-straat.dhtml Mijn mening: In mijn ogen beginnen de zaken redelijk uit de hand te lopen. Ik begrijp de mensen hun frustraties, maar ik denk niet dat het iets zal uit maken. Waarom zou de regering buigen? De regering zal nu wel doorhebben dat het volk niet echt om zulke vervormingen staat te springen, maar als men door de pensioenleeftijd met 2 jaar op te trekken het land kan helpen na de economische crisis zal er niet veel keus zijn buiten de hervorming te aanvaarden. |
|
|||
|
|||
Miljoenen Fransen steken land (letterlijk) in brand op straat
Frankrijk is een democratie. Het volk kiest politici met bepaalde standpunten om beslissingen te nemen voor hun land en voor henzelf. Vanaf dat deze mensen aan de macht komen, kunnen ze blijkbaar doen wat ze willen. Het volk heeft dan niets meer te zeggen. Zelfs zo'n sterke staking die ongelofelijk duidelijk weergeeft dat de bevolking het anders wil, is niet goed genoeg om de leiders van hun 'democratische' land van gedacht te doen veranderen. Ik begrijp dat er besparingen moeten gebeuren, maar ik vind dit echt niet democratisch.
|
|
|||
|
|||
Betogingen kunnen ook vreedzaam verlopen.
Ik begrijp dat de mensen boos zijn over het voorstel van de Franse president en ik begrijp ook dat ze hun woede uiten door op straat te gaan om te betogen tegen het voorstel. Maar ik begrijp niet dat er rellen moeten bijkomen, betogingen kunnen ook vreedzaam verlopen. Het valt op en het is op het VRT-nieuws (van 19.00u.) ook vermeld dat de rellen werden uitgelokt door studenten. Dan stel ik mij de vraag, zijn deze studenten zo kwaad dat ze hun woede willen uiten door geweld of gaan ze rel schoppen voor de kick? Ik denk dat het voor de kick is. Veel van deze leerlingen zijn 16 jaar en jonger, die zijn volgens mij niet echt bewust wat er allemaal gaande is op de straat, waarom dat de mensen betogen. Die jongeren hebben daar niets te zoeken, ze bezorgen Frankrijk alleen maar meer kopzorgen en onnodige kosten voor de schade die ze aanrichten.
Deze betogingen (en rellen) zullen wel gehoor krijgen in de senaat. Als er al zoveel massaprotesten zijn geweest en zoveel algemene stakingen. Dan kunnen ze daar niet van wegkijken en doen alsof er niets is gebeurt. Maar we zullen moeten afwachten wat de resultaten zijn en wat de gevolgen daarvan zullen zijn. |
|
|||
|
|||
Ik vind ook dat de mensen recht hebben om hun boosheid te tonen. Ze mogen protesteren en hun mening uiten maar ik ben er niet mee akkoord dat ze dit met geweld doen. Ook ik vind dat geweldloos betogen een betere manier is. Dingen in brand steken lost niets op. Integendeel: andere mensen zullen minder luisteren wanneer er geweld wordt gebruikt.
|
|
||||
|
||||
Sarkozy woest op vandalen
Sarkozy woest op vandalen
De Franse president Nicolas Sarkozy noemt het geweld in de marge van de betogingen tegen de pensioenhervormingen in Frankrijk "schandalig". Volgens Sarkozy wordt het land "gegijzeld" door diegenen die de brandstofopslagplaatsen blokkeren. De betogingen van de scholieren tegen de hervormingen werden ontsierd door geweld, vooral in Lyon, waar winkels vernield werden en auto's in brand werden gestoken. "Ik heb de beelden van Lyon gezien, het is schandalig. Het zijn niet de vandalen die het laatste woord hebben in een democratie, in een Republiek", aldus de president. Vandalen straffen Volgens een voorlopige balans werden afgelopen woensdag 35 en dinsdag 85 mensen opgepakt. "Het is onaanvaardbaar, de verantwoordelijken zullen worden opgepakt en bestraft worden, zonder enige zwakte." Volgens Sarkozy zijn er talloze mogelijkheden zijn om zich uit te drukken, en is geweld niet aanvaardbaar. "Door de economie, de bedrijven en het dagelijkse leven van Fransen te gijzelen, gaat men jobs vernietigen. Het bedrijf dat geen brandstof meer heeft en dat geen leveringen meer kan krijgen, zal moeten sluiten. Het is opnieuw de kleine man die het gelag moet betalen voor de anderen", aldus Sarkozy. Blog HLN, 21/10/10 (belga/vsv)
|
||||
|
||||
Ik weet nog dat 10 jaar geleden er een officiele "studie" verschenen was in, ik meen, Knack dat de Franse werknemers de minst actieve/productieve waren uit de hele toemalige EU. Er kwam vooral aan bod dat ze meer werkpauzes namen tussendoor en het tempo van het werk zelf ook niet al te hoog was. De vraag is natuurlijk of dat na 1 decennia al wat verbeterd is..?
Sowieso vind ik het redelijk ironisch dat ze dan nog het oh-zo nodig vinden om het hele land op stelten te zetten bij maatregelen die nog altijd niet de EU-norm halen. Belgie is in vergelijking ook wel een zeer passieve natie. Verwend en te gemakzuchtig. Waar dan toch eens een opstandje zich zou willen manifesteren, is onze heerlijke bureaucratie het die wel ZEER ironisch roet in het eten blijft gooien. Want om protest te voeren, heb je uiteraard toestemming nodig... |