actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th October 2010, 14:26
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User

Australië heeft eindelijk zijn heilige

VATICAANSTAD (REUTERS, BLOOMBERG) - Paus Benedictus heeft de Australische Mary Mac- Killop heilig verklaard. Eind 19de eeuw klaagde de zuster nog een priester voor kindermisbruik aan.

'Er is geen enkel verband tussen de huidige ophef over kindermisbruik en de heiligverklaring', luidt het in kerkelijke kringen. Toch blijft het opmerkelijk dat in tijden waarin de Kerk wordt overspoeld door schandalen van kindermisbruik, een zuster wordt heilig verklaard die net tegen dat kindermisbruik ten strijde trok. Volgens het Vaticaan heeft Mary MacKillop twee wonderen verricht. In 1961 en 1993 zou telkens een ongeneeslijk zieke vrouw genezen zijn na een gebed aan de zuster. Eén overwon long- en hersenkanker.

MacKillop werd in 1842 geboren in een voorstad van Melbourne. Samen met de Engelse priester Julian Tension Woods opende ze in 1866 haar eerste schooltje in Penola, in het zuiden van Australië. Nog geen jaar later opende al een eerste klooster annex school de deuren in Adelaide.

1867 was ook het jaar waarin MacKillop haar geloften aflegde en samen met de priester een nieuwe religieuze congregatie stichtte: de Zusters van Sint-Jozef van het Heilig Hart. De congregatie ontfermde zich over arme kinderen in afgelegen gebieden, maar hield zich ook bezig met de opvang van bejaarden, ex-prostituees en ex-gevangenen. Vijf jaar later telde de stichting al meer dan veertig scholen en verschillende kloosters.

De impact van de nieuwbakken orde op het Australische onderwijs nam hand over hand toe. Maar naarmate de invloed van haar orde toenam, kwam de zuster steeds meer in botsing met de mannelijke kerkelijke hiërarchie. Ze wilde zelf de controle over haar orde in handen houden, terwijl de Kerk zich almaar meer wou laten gelden.

In 1871 werd MacKillop zelfs uit de katholieke Kerk gezet. Haar rebelse houding werd haar kwalijk genomen, maar wat haar echt de das omdeed, was haar weigering om een geval van kindermisbruik in de doofpot te stoppen. Zo blijkt althans uit recent ontdekte documenten.

Toen een van de priesters in de orde zich vergreep aan kinderen, kaartte MacKillop dat aan bij de bisschop van Adelaide. Die wilde alles binnenkamers houden, maar de toen 29-jarige zuster weigerde. Daarop volgde de excommunicatie. Vijf maanden nadien werd MacKillop door diezelfde bisschop op zijn sterfbed opnieuw in genade aanvaard. Ze stierf in Sydney op 8 augustus 1909 en ligt sinds 1914 begraven in een speciaal voor haar gebouwde herdenkingskapel in het noorden van Sydney.

Katholiek Australië heeft eindelijk zijn heilige en iedereen zal het geweten hebben, ook de niet-gelovigen. 'Marcy MacKillop was een pionier, die onze beste waarden en het beste van de Australische mentaliteit belichaamde', zei de Australische premier Julia Gillard, zelf een atheïste.

Zondag werden in Sydney en Melbourne grote openluchtvieringen georganiseerd. In het theater van Melbourne loopt een musical over haar leven. De kaartjes daarvoor zijn al lang uitverkocht. De wereldberoemde Sydney Harbour Bridge wordt 's nachts verlicht met haar afbeeldingen. En zoals het elke heilige past, krijgt ze ook een postzegel.

De hype rond MacKillop is zo groot dat de regering beslist heeft dat bedrijven die haar naam willen gebruiken, daarvoor eerst ministeriële goedkeuring moeten krijgen. De enige andere Australiër van wie de naam ooit een gelijkaardige bescherming heeft genoten, is cricketspeler en nationale held Sir Donald Bradman.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...UK&subsection=2

Eigen mening: Eerst en vooral vind ik het goed dat de kerk nog eens positief in het nieuws komt. Volgens de kerk is er geen verband tussen de heilig verklaring van iemand die opkwam tegen kindermisbruik en de schandalen. Volgens mij is het toch wel een tactische zet van de kerk om nog eens positief in het nieuws te komen omtrent kindermisbruik. Als het een tactische zet was vind ik het alvast een goede!

MacKillop verdient het om heilig verklaard te worden. Als ik kijk naar alles wat zij in haar leven gedaan heeft vind ik de heilig verklaring zeer terecht. Ik vind het alleen jammer dat zij de heilig verklaring niet meer geweten heeft. Ik vind dat zij tijdens haar leven moest geprezen worden voor al het goede dat zij verichtte.
Met citaat antwoorden
Oud 19th October 2010, 13:33
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User

Thumbs up

Als ik zo lees wat zij allemaal heeft gedaan voor de mensen zeg ik: Chapeau!
Ze maakte blijkbaar geen enkel onderscheid tussen de mensen. Of het nu ex-prostituees waren of ex-gevangenen, ze hielp ze allemaal! Dat zouden vandaag de dag meer mensen moeten doen.

Haar heiligverklaring vind ik dus absoluut terecht!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:27.