actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd October 2010, 14:03
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User

Vaticaan: "Paus moet geen ontslag nemen"

Vaticaan: "Paus moet geen ontslag nemen"

01/10 Het Vaticaan vindt niet dat de paus ontslag moet nemen na de stroom van pedofilieschandalen binnen de Kerk, zoals Peter Adriaenssens stelt.

Peter Adriaenssens, de gewezen voorzitter van de commissie seksueel misbruik in de Kerk, stelt zaterdag in een interview met De Morgen dat de paus best zelf zijn ambt neerlegt. "Als ieder van ons het logisch vind dat Stefaan De Clerck en Johan Vande Lanotte zijn opgestapt na de ontsnapping van Dutroux, ook al waren zij niet zijn bewakers, dan kun je toch alleen maar zeggen dat na alles wat in de Kerk naar boven is gekomen iemand zijn verantwoordelijkheid moet nemen", aldus Adriaenssens.
Vaticaan

Het Vaticaan weerlegt die logica. "Het is onmogelijk om de paus te vergelijken met een minister", stelt woordvoerder Federico Lombardi in een officiële reactie op de site van het Vaticaan.

Volgens Lombardi heeft de paus aan zijn verantwoordelijkheid voldaan door de slachtoffers een kanaal te geven om de problemen aan te kaarten. De woordvoerder haalt het recente bezoek aan Groot-Brittannië van de paus aan. "Daar heeft hij de slachtoffers ontmoet en naar hen geluisterd. Hij heeft gedeeld in hun verdriet en vervolgens de personen ontmoet die instaan voor de preventie."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...slag-nemen.aspx

Mijn mening: Wat Lombardi zegt, klopt niet. Ik denk niet dat de paus aan zijn verantwoordelijkheid voldaan heeft door de slachtoffers te ontmoeten en te luisteren. Die mensen hebben trauma's voor heel hun leven. Een gesprekje met de paus verhelpt dat niet, hoewel ik ook denk dat een geldbedrag het trauma ook niet zal verhelpen. Volgens mij is het belangrijk dat die mensen gehoord worden.
Deze kwestie sleept nu al maanden aan. Langs de ene kant vind ik het goed dat ze dit niet in de doofpot stoppen, maar langs de andere kant mag dit nu verder in stilte afgehandeld worden. Er gaat bijna geen dag voorbij of ze hebben het weer over het kerkschandaal. Dat er maar snel een goede oplossing uit de bus komt zodat de getraumatiseerde mensen alles kunnen verwerken en dat het journaal terug wordt gevuld met minder sensatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:00.