actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st April 2010, 22:26
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User

4,5 biljoen sigarettenpeuken vervuilen aarde jaarlijks

Ze lijken klein en onschuldig, maar sigarettenpeuken zijn hardnekkig zwerfvuil vol giftige stoffen. Toch schieten de overheid en de industrie niet in actie.

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft berekend dat 80 procent van alle sigarettenpeuken in het wild belandt. Dat zijn er 4,5 biljoen per jaar. Die sigarettenfilters zijn allesbehalve biologisch afbreekbaar. Ze bestaan uit plastic, dat in de oceaan verweert tot minuscule snippertjes die in de magen van vissen, vogels en zeezoogdieren terechtkomen.

Chemische afval dat gif lekt
Maar filterstompjes zijn ook venijnige brokjes klein chemisch afval. In peuken zijn maar liefst 4.200 chemische afbraakproducten aangetroffen. Vele zijn notoir kankerverwekkend, verstoren de hormoonhuishouding of zijn anderszins ongezond. Uit onderzoek blijkt dat de peuken effectief gif lekken naar de omgeving. Dat gif kan zich ophopen in de voedselketen.

De overheid en de tabaksfabrikanten kennen het probleem. Maar toch gebeurt er weinig of niets. Een verbod op filters – die de sigaret overigens helemaal niet gezonder maken – is taboe. Bij de fabrikanten gebeuren al sinds de jaren zeventig sporadisch experimenten met biologisch afbreekbare filters.

Maar die eens zo veelbelovende alternatieven zijn allemaal afgevoerd. Waarom, willen de woordvoerders van de industrie niet kwijt.
21/04/2010 GVA

Mijn reactie:
Ik begrijp echt niet waarom sigaretten eigenlijk toegelaten worden in ons land en in andere landen . Zijn zij geen verboden middelen? Ze zijn toch verslafend! En de filter bevat nog een kankerverwekkende stoffen! Waarom verkoopt men ze nog?! Ze zouden al lang verboden moeten worden... Onschuldige dieren sterven er zelf door.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd April 2010, 10:31
Maarten Theuniszen Maarten Theuniszen is offline
Registered User

Simpel, de overheid verdient miljoenen per jaar aan de verkoop van tabak en sigaretten dankzij de schandalig hoge belasting die erop zit. Het is daarom, dat ze nog steeds worden toegelaten.

Het verbaast me ook niet dat de 'eens zo veelbelovende alternatieven allemaal zijn afgevoerd'. Biologisch afbreekbare filters zullen waarschijnlijk veel te duur zijn om te produceren.
''Money makes the world go 'round,'' zeggen ze. Maar wat het indirect doet is onze wereld kapot maken.
Met citaat antwoorden
Oud 24th April 2010, 20:33
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User

Citaat:
Mijn reactie: Ik begrijp echt niet waarom sigaretten eigenlijk toegelaten worden in ons land en in andere landen . Zijn zij geen verboden middelen? Ze zijn toch verslafend! En de filter bevat nog een kankerverwekkende stoffen! Waarom verkoopt men ze nog?! Ze zouden al lang verboden moeten worden... Onschuldige dieren sterven er zelf door. Met citaat antwoorden Gitte Leenaerts Bekijk Public Profile Stuur een privé-bericht naar Gitte Leenaerts Stuur E-mail naar Gitte Leenaerts Vind alle posts van Gitte Leenaerts Voeg Gitte Leenaerts toe aan je Vriendenlijst Antwoord

Verbaasde wooow.
Zijn ze geen verboden middelen? Oftewel begrijp ik het sarcasme niet, oftewel vraag ik mij sterk af waar je de afgelopen jaren gewoond hebt beste Gitte
Idd sigaretten verbieden is net zoveel als deze economische crisis in het kwadraat.

Wat jij wil verwezelijken is net hetzelfde als zeggen om nu alle fossiele brandstoffen af te schaffen. Deze zijn trouwens ook niet verboden + zeer schadelijk.
Met citaat antwoorden
Oud 24th April 2010, 21:18
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User

Biologisch afbreekbare filters zullen waarschijnlijk te duur zijn en de prijs van de sigaretten zal hierdoor opslaan, omdat sigaretten zowiso al duur zijn geworden (door alle taksen), zullen fabrikanten niet staan te springen om dit te verwezelijken. Als deze peukjes in de vuilbak belanden, is het probleem al een stukje van de baan. Ik zou voorstellen om campagnes te voeren om sigarettenpeuken in de vuilbak te deponeren, want ik denk dat veel mensen niet weten dat de filters zo slecht zijn voor het milieu. Anderzijds zou het misschien helpen om op vuilbakken kleine asbakjes te installeren (vroeger zag je regelmatig van deze vuilbakken, tegenwoordig zie je ze bijna niet meer). Toegegeven sigaretten zijn niet gezond en het gebruik ervan mag zeker niet aangemoedigd worden, maar anderzijds is het een feit dat vele mensen roken. Ik denk dat het belangrijk is niet enkel aandacht te besteden aan het feit dat roken schadelijk is voor de gezondheid. Als de filters schadelijk zijn, mag hierover ook een campagne gemaakt worden, ik denk dat een deel van rokers deze peukjes niet zomaar in de natuur gaan gooien. Rokers worden vaak afgebroken, maar de rokers worden enkel gealarmeerd dat roken hun eigen gezondheid kan schaden en die van anderen omdat ze passief meeroken. Ik heb nog nooit flyers gezien of reclame gehoord over de schadelijkheid van de peukjes!
Met citaat antwoorden
Oud 25th April 2010, 16:36
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Het probleem is gekend, waarom gaan de ogen van de mensen toch niet open? Is een sigaret nu echt belangrijker dan onze aarde? Hebben we er echt behoefte aan om buiten onszelf ook het milieu van al onze medemensen te vergiftigen? Onschuldige vissen, vogels en andere dieren sterven een pijnlijke dood door de rommel die rokers achterlaten. Dat producenten geen minder schadelijke sigaretten op de markt wil brengen is fout, dat mensen beginnen of blijven roken is nog vele fouter.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:51.