![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Live Aid, schokkende resultaten een kwart eeuw na een van grootste inzamelacties
![]() Citaat:
Kort samengevat: Er is destijds $100.000.000 ingezameld door een wereldwijde actie tegen de hongersnood in Ethiopië. Van die 100 miljoen dollar is 95 miljoen in de handen gekomen van rebelse wapenhandelaars in Ethiopië... Live Aid was een evenement dat door de ganse wereld werd gesteund. Mensen hadden vertrouwen in de zaak want "iedereen nam deel". Nu blijkt dat 95% van al het geld naar wapens is gegaan... Op zo'n momenten kan je je dus beginnen afvragen hoe de zaakjes zijn verlopen bij de steun van de tsunamislachtoffers in Z.O. Azië, aardbeving in Haïti en andere rampen. Ik vraag me af of er nog veel geld zal ingezameld worden voor de situaties zoals die in Chili vandaag. Het is erg dat in die zin het lot van miljoenen mensen wordt bezegeld door die relatief weinigen die hier telkens geld uit moeten slagen... Ik vraag me ook wel af of zoiets de dag van vandaag nog mogelijk is. Ik weet eerlijk gezegd niet voldoende over hoe zo'n dingen vroeger in zen werk gingen om hier over te kunnen oordelen. ![]() Mensen hebben al zo weinig vertrouwen in dit soort zaakjes, volgens mij gaat dit toch voor een grote ommekeer zorgen. Laatst aangepast door Ivan.Verwerft : 4th March 2010 om 21:26. |
|
|||
|
|||
Ik persoonlijk heb mij altijd al zorgen gemaakt over het geld van zogenaamde hulporganisaties. Want vaak moet je de autoriteiten tussen de organisatie en het getroffen gebied nog een pak geld geven, voor zij dat geld bij de bevolking willen toelaten. Zo ook met hulpgoederen.
Mensen die niet getroffen zijn en daar zaakjes regelen, willen altijd iets voor zichzelf. Ikzelf heb noch voor Haïti, noch voor een andere organisatie geld gegeven. Ik weet dat het fout is, want er zijn zoveel mensen die er nood aan hebben, maar ik hou liever mijn geld bij mij dan dat ik het moet afgeven aan een of andere officier in Afrika, of waar dan ook. Want hoe kan het ook anders, de regimes in sommige landen worden rijker en sterker, terwijl de bevolking armer en hulpbehoevender wordt, ondanks hulpacties. Dat mensen dan geen 2 keer nadenken, snap ik niet. Ik weet dat er geld moet blijven gaan naar die mensen, maar laat ons dan eerst zeker zijn dat het goed terecht komt. Moest dat zo zijn, zoals bij de actie 'Gierle voor Haïti', dan ben ik zeer blij mijn steentje bij te dragen. In deze actie ging een meisje zelf naar ginder met het geld om daar de bevolking te helpen. Dat vertrouw ik meer dan een of andere hulporganisatie. |