actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th February 2010, 19:13
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User

Weer trein door rood seinlicht gereden

VILVOORDE - Er is weer een trein door een rood seinlicht gereden, deze keer in het station van Vilvoorde. 'Maar er was geen gevaar', luidt het bij spoorwegbeheerder Infrabel.
De trein reed uit Antwerpen naar Brussel-Zuid. Er waren minder dan honderd passagiers aan boord, die volgens Infrabel-woordvoerder Christiaan Clapuyt op geen enkel moment gevaar liepen. 'De treinbestuurder zag zijn vergissing meteen in en stopte onmiddellijk. Hij kon niet beletten dat hij door het rode licht reed. Maar er was geen gevaar.'

Het incident deed zich voor bij het binnenrijden van het station. 'In zo’n geval wordt de gangbare procedure gevolgd, wat wil zeggen dat de treinbestuurder niet meer mag voortrijden. De trein mag zelfs niet worden verplaatst. Daarom moest een andere bestuurder gestuurd worden. Daardoor ontstonden vertragingen van een half uur tot drie kwartier. De toestand was binnen het uur weer normaal.'

Clapuyt zei ook dat het nog onduidelijk is waarom de trein precies door het rode licht reed. Hij verwijst daarvoor door naar spoorwegbedrijf NMBS, dat verantwoordelijk is voor de treinbestuurders. Wel maakte Clapuyt zich sterk dat de seinlichten naar behoren werkten.

Volgens de Infrabel-woordvoerder kwam de trein niet ver voorbij het rode seinlicht tot stilstand. Daardoor zou vermeden zijn dat de trein in een gevaarlijke situatie terechtkwam, met name op een spoor met een andere trein.

De NMBS onderzoekt wat er precies misgelopen is. 'Op basis van technische data en verklaringen onderzoekt de NMBS wat er gebeurd is', aldus Jochem Goovaerts, de woordvoerder van de NMBS Groep.

Ook Goovaerts benadrukt dat er op geen enkel moment gevaar geweest is. 'De trein is slechts een paar meter door het rode seinlicht gereden. Het is een fout tegen de veiligheid en die worden onderzocht', aldus Goovaerts.

Na het voorval is de procedure gevolgd: de treinbestuurder is moeten stoppen en werd vervangen door een collega. De machinist zal worden ondervraagd. Voor hij weer een trein mag besturen, zullen zijn rijgedrag en -handelingen worden geëvalueerd, aldus de NMBS-woordvoerder.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
De NMBS moet dringend maatregelen treffen want dit blijft zeker en vast niet duren! Als men fouten blijft maken tegen het negeren van een rood licht, zullen er nog accidenten volgen. Ik begrijp eigenlijk niet goed wat daar zo moeilijk aan is, rood is gelijk aan stoppen en groen is doorrijden . Ik heb hier mijn bedenking over en dat hebben de treinreizigers ook. Deze mensen hebben het recht om veilig op hun bestemming aan te komen, daarom moet de NMBS ervoor zorgen dat een ongeval als twee weken geleden nooit meer gebeurd.
Met citaat antwoorden
Oud 26th February 2010, 11:44
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User

Ik ben het volledig eens met Jelle dat er dringend maatregelen moeten worden getroffen, want zo kan het niet langer verder.
Je zou denken dat ze uit zo'n erg ongeval hebben geleerd, maar blijkbaar is dit nog steeds geen waarschuwing. Net zoals bij het treinongeval werd de verantwoordelijkheid steeds doorgeschoven en dit doen ze nu ook weer.
Ik vind dat er sancties moeten komen voor bestuurders die door het rood rijden, want nu is het misschien wel goed gekomen, maar er is recent een bewijs geweest dat het niet altijd goed komt en zonder gevaar is.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:50.