actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st January 2010, 18:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Opel sluit grote fabriek Antwerpen

Opel sluit grote fabriek Antwerpen


Antwerpen/Rotterdam, 21 jan. Autofabrikant Opel schrapt 8.300 banen in Europa. De grootste klap valt in Antwerpen, waar de fabriek dichtgaat en 2.600 banen verdwijnen.



De sluiting van de vestiging in Antwerpen is volgens moederbedrijf General Motors „de meest logische stap”, zo heeft de ondernemingsraad van de fabriek met 2.600 werknemers vanmorgen te horen gekregen. „Er is het voornemen over te gaan op collectief ontslag”, luidt de formulering van de lokale directie van Opel, „waarmee er een voornemen is de fabriek te sluiten.”

GM heeft besloten geen nieuw model Opel in Antwerpen te gaan bouwen. Daarmee is het lot van Opel in Antwerpen bezegeld. „Dat is de doodsteek”, zegt secretaris Eddy De Decker van vakbond ACV. „Voor General Motors is het nu gedaan met deze vestiging.” Nu produceert Opel in Antwerpen de Astra. Vakbondsbestuurders verwachten dat de fabriek in juni de deuren sluit.

De ondergang van Opel in Antwerpen is de eerste Europese fabriek die het slachtoffer is van het bankroet van GM in Amerika. De eigenaar van Opel ging in juni ten onder na miljardenverliezen. De Amerikaanse staat nam een controlerend belang in GM. Het bedrijf was te belangrijk voor de economie om te verdwijnen. Om de autogigant levensvatbaar te maken, moest GM bezuinigen. Het legendarische Amerikaanse merk Pontiac werd opgeheven, Hummer werd verkocht aan Chinezen en de Europese dochters Opel en Saab zouden verkocht worden.


Zware klap

Sinds het faillissement van GM was het lang onduidelijk wat er in Antwerpen zou gebeuren. Het zag er naar uit dat GM Opel ging verkopen aan het Canadese Magna en de Russische Sberbank. De partijen hadden al een principeakkoord bereikt. De kopers waren in eerste instantie van plan de fabriek in Antwerpen te sluiten, wat leidde tot grote ophef en demonstraties. De Europese Commissie bemiddelde tussen Duitsland en België. In Belgïe leefde de angst dat Opel liever Antwerpen sloot dan een fabriek in het thuisland.

Later kwam Magna terug op de plannen. Uiteindelijk besloot GM niet te verkopen aan Magna omdat de marktomstandigheden waren verbeterd. Vandaag maakte Opel bekend dat er ook in Duitsland 4.000 banen verdwijnen. In heel Europa schrapt Opel 8.300 banen. Volgens Nick Reilly, de topman van Opel, is er sprake van structurele overcapaciteit op de Europese automarkt.

De sluiting in Antwerpen is de zwaarste klap voor de Belgische auto-industrie sinds Renault in 1997 de fabriek sloot in Vilvoorde. Vorig jaar verlieten 517.000 auto’s de vier Belgische fabrieken van Opel, Audi, Ford en Volvo. Voor de crisis waren dat er nog 1 miljoen. De sluiting van Antwerpen kan een voorbode voor de sector zijn. Fiat wil een fabriek op Sicilië sluiten, Renault wil productie overhevelen naar Turkije en het voorbestaan van Volvo en Saab in Zweden hangt aan een zijden draadje.


Blog NRC, 21-01-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th January 2010, 14:49
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Onaanvaardbaar

Ik vind het niet-aanvaardbaar dat GM uiteindelijk beslist om Opel Antwerpen voorgoed te sluiten.

Opel Antwerpen is 1 van de bedrijven waar een zo hoogst mogelijke kwaliteit van auto's wordt afgeleverd, heb ik mogen vernemen. Waarom dan in deze site snoeien als er andere site's zijn waarbij snoeien in het personeel logischer zou zijn.

Ik vind het ook niet-aanvaardbaar dat men besluit om de fabriek in Antwerpen reeds in juni te sluiten. Nadat GM de Antwerpse fabriek nochtans had beloofd om de nieuwe SUV's te laten bouwen.

Als ik dieper naar het economische aspect van de zaak kijk, kan ik GM's standpunt wel begrijpen. Begrijpen is echter niet aanvaarden! GM heeft de crisis zeer goed gevoeld en om een faillissement tegen te gaan moet ook GM zuinig omspringen met het geld en opofferingen maken, waarbij de kleine site's van GM als eerste zullen opgeofferd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.