|
Bekijk Resultaten Peiling: Alcoholverbod voor alle jonge bestuurders? | |||
Doen! | 48 | 43.64% | |
Discriminatie! | 62 | 56.36% | |
Stemmers: 110. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Alcoholverbod voor alle jonge bestuurders?
Alcoholverbod voor alle jonge bestuurders?
Zie: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=27256
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
0.2 pm voor iedereen
Volgens mij maar één efficiënte oplossing: max. 0.2 pro mille voor iedereen.
Dan moeten we niet meer rekenen hoeveel we nog wel kunnen drinken en kunnen we toch nog een glas fruitsap drinken (=ook een bron van alcoholaanmaak)... Helder voor iedereen!
__________________
The unbearable lightness of being... |
#3
|
||||
|
||||
Ik zal hier ook mijn mening even verduidelijken:
Ik heb op "tegen" gestemd omdat ik dit een goede maatregel vind, ALS men dit toepast voor iedereen. Het klopt dat jonge bestuurders meer ongevallen veroorzaken, maar uit onderzoek is ook gebleken dat ongevallen waar alcohol in het spel is het meeste voorkomen bij bestuurders in de categorie rond de 40 jaar. Daarom pleit ik ervoor dat men hier een algemene regel van maakt en niet enkel voor jonge bestuurders, omdat het dan zijn doel voorbijschiet. |
#4
|
|||
|
|||
Naar mijn mening bestaat dit nagenoeg al... Namelijk onervaren bestuurders (=minder dan 2 jaar rijbewijs) en dus rechtstreeks veelal jonge bestuurders, worden bij het blazen van 'alarmfase' (=vanaf 1,5 à 3 pintjes) gedagvaard. De straf die volgens de wet telkens wordt uitgesproken is inleveren van het rijbewijs en opnieuw het theoretisch en praktisch examen afleggen (een zwaardere straf dus dan rijverbod) om het rijbewijs terug te kunnen behalen (duurt in totaal minstens 3 maanden).
Correct me if I'm wrong. |
#5
|
|||
|
|||
Ik ben ook voor een alcoholverbod voor ALLE bestuurders! Het zijn niet altijd de jongeren die dronken achter het stuur zitten. We moeten het niet onder stoelen of banken steken dat het meestal de 'wijzere, oudere' mensen zijn die een glaasje te veel drinken. Jonge bestuurders zijn natuurlijk niet onschuldig maar er wordt nogal snel gezegd 'Die jeugd van tegenwoordig ...' Drinken en rijden gaan niet samen en ik denk dat sommige jongeren dit beter beseffen dan andere oudere!
|
#6
|
|||
|
|||
Ik vind dit discriminatie.
Het wil niet zeggen dat je juist je rijbewijs hebt, dat je dan gaat drinken als je weggaat. Je zou juist denken dat je voorzichtiger bent omdat je nog een "onervaren" bestuurder bent. Je krijgt een verantwoordelijkheid en die moet je volgens mij met zorg dragen. Jongeren worden nu al strenger aangepakt als ze een overtreding maken, is dat al niet genoeg? Ik denk dat ze dit beter doen op de leeftijdscategorie van 50 jaar. Deze mensen drinken al een een cognacje met een koffie op restaurant. Hierbij hebben ze soms meer gedronken dan mag. Ze zijn al "ervaren" bestuurders op de weg en denken dat ze zich dit wel kunnen permiteren. Conclusie: Trek de maatregel door naar iedereen of naar een betere categorie. |
#7
|
||||
|
||||
Ik heb gestemd op "discriminatie". Niet omdat ik het discriminerend vind dat je als jonge bestuurder geen alcohol zou mogen aanraken, maar gewoon omdat ik me al helemaal niet kon vinden bij de andere mogelijkheid.
Jongeren drank verbieden is niet de oplossing om ze er mee leren om te laten gaan. Dat is toch wat ik er van denk. En het is ook zeker en vast zo zoals Valerie zegt: jongeren zijn heus niet de enigen die te veel drinken in het verkeer. Verbieden is zéker en vast niet de oplossing!! |
#8
|
||||
|
||||
Wel degelijk discriminatie.
Het is niet omdat je jong bent, dat je niet verantwoordelijk kunt rijden. Het is simpel: ofwel drink je en wacht je om te rijden of laat je iemand anders rijden, ofwel drink je niet. Om 2 pintjes te drinken op een feest is het de moeite niet waard.
__________________
You don't have to fear, the Jezzman is here! |
#9
|
|||
|
|||
Ik zou het goed vinden dat niemand nog mag drinken wanneer hij of zij met de auto rijd. Niet alleen jongeren maar ook ouderen. Er zijn genoeg middelen om ergens te geraken als je geen Bob wil zijn ( bus,taxi, trein,...). Laat ons er dan niet moeilijk doen en drink gewoon niet wanneer je met de auto rijdt. Dit is het veiligste voor jezelf maar ook voor anderen in het verkeer.
|
#10
|
|||
|
|||
alcoholverbod voor bestuurders daar kan ik inkomen maar dat het alleen voor de jonge bestuurders is vind ik toch discriminatie. Sommige jonge bestuurders kunnen beter rijden dan oude bestuurders dus om dat alleen op jongere bestuurders toe te passen vind ik overdreven.
|
#11
|
|||
|
|||
Algemeen alcoholverbod
Helaas moeten we maar al te vaak constateren dat er onbesuisd maatregelen worden getroffen TEGEN JONGEREN.
Verzekeringen gaan de hoogte in, omdat jongeren hoegenaamd tot een risicogroep behoren... Ook in de media wordt altijd maar het beeld opgehangen dat jongeren- na een avondje stappen- zich niet kunnen beheersen en zwaar door moeten duwen op hun gaspedaal enz. Het wordt stilaan tijd dat de oogkleppen af gaan en dat men zich richt tot de brede groep van ALLE automobilisten. Ik ben van mening dat eenieder die met de wagen wil rijden, geen druppel alcohol aan mag raken. Alcohol vertraagt -en zeker in een toestand van vermoeidheid- je reactiesnelheid, met alle gevolgen van dien. Onlanks nog een 40'er (ooohhh, kijk het is eens geen jongere) die tot 2 maal toe achter op mijn wagen is gereden. Hij beweerde twee pintjes gedronken te hebben, maar stond echter wel te zwijmelen op zijn benen... Daarom stel ik het liefst heel cru... NUL-tolerantie VOOR IEDEREEN!!! Want nu zit ik als jongere natuurlijk wel in nesten, want iemand die al meer dan 20 jaar zijn rijbewijs heeft... Nee, die maken geen accedenten. Het zal wel de schuld zijn geweest van die jonge gast... Frustratie alom natuurlijk... Hopende wat meer duidelijkheid gebracht te hebben over mijn standpunt, groet ik. D. |
#12
|
|||
|
|||
:-)
|
#13
|
|||
|
|||
Ik ga akkoord met de mening van Niel. Het is logisch dat er een alcoholverbod moet zijn voor bestuurders maar dit hoeft niet enkel voor jonge bestuurders, dit is even belangrijk bij ervaren, oudere bestuurders. Het heeft niets met leeftijd te maken. het gaat om de hoeveelheid alcohol dat men in het bloed heeft. Dit is inderdaad een vorm van discriminatie..
|
#14
|
|||
|
|||
Bij mij gaat het niet echt over discriminatie. Het is volgens mij gewoon overdreven. Begrijp me niet verkeerd, ik ben 100% tegen rijden onder invloed en daar kunnen ze niet streng genoeg op zijn. Maar is de huidige situatie dan zo slecht? Met 2 pintjes op een avond te drinken doe je volgens mij toch niet echt veel fout. Als je iets hoort over ongevallen tijdens het journaal gaat het ook niet over enkele pintjes, die chauffeurs zijn meestal stomdronken. Ik vind het goed zoals het nu is (0,5%).
|
#15
|
|||
|
|||
Doen!
Ik vind het een goede regel. Ik wil hier niet vermelden dat oudere mensen dat niet doen maar ik vind dat jongere bestuurders nog meer vatbaar voor beïnvloeding van vrienden waardoor ze naar alcohol zullen grijpen. 'Één pint kan geen kwaad' is een zin die nogal snel over de lippen rolt. Maar daarna moet je tonen dat je karakter hebt en effectief slechts één pint drinkt (of beter: GEEN!) en dat kan niet iedereen. Dus ik denk dat dit zeker een goede regel is. Hij zou wel nog verbeteren kunnen worden naar een algemeen alcoholverbod voor bestuurders.
Maar het is al een goed begin! |
#16
|
||||
|
||||
Citaat:
Yannick, je moet de uitzending van VOLT eens bekijken over dit onderwerp. Bij het kijken heb ik me vaak afgevraagd "is het echt zo erg met 0.5 promille?". |
#17
|
||||
|
||||
Aantal verkeersdoden opnieuw in stijgende lijn
Aantal verkeersdoden opnieuw in stijgende lijn
BRUSSEL - Na een periode van daling stijgt het aantal verkeersdoden op jaarbasis opnieuw licht, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van september 2009. In 2008 nam het aantal verkeersdoden nog aanzienlijk af, maar sinds februari 2009 is er opnieuw een lichte stijging van het aantal doden op jaarbasis. 'Deze trend zet zich jammer genoeg voort', luidt het nu. 'Ook het aantal doden bij weekendongevallen blijft onrustwekkend hoog', luidt het in een mededeling van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe(CD&V) en het BIVV. Het jaartotaal voor september 2009 bedraagt 852 doden. In vergelijking met het jaartotaal van september 2008 gaat het om een lichte daling (-3,2 procent). Toen vielen er op jaarbasis 880 doden. Maar in vergelijking met het jaartotaal van februari 2009 is er sprake van een stijging met 33 doden. Toen ging het om het laagste aantal sinds de start van de barometer. Weekenddoden Vooral de weekendongevallen blijven zorgwekkend. Van oktober 2008 tot eind september 2009 viel ruim 42 procent (359 doden) van alle doden ter plaatse bij weekendongevallen. De daling van het aantal weekenddoden sinds begin 2007 is bij de jongeren (-9,1 procent) kleiner dan bij alle slachtoffers samen (-11,6 procent). Ook het aandeel van de weekenddoden op het totale aantal groeit aan (43 procent): in Wallonië (46,5 procent) en Brussel (43,5 procent) is dit aandeel opmerkelijk groter dan Vlaanderen (38 procent). Voorts zijn jonge bestuurders oververtegenwoordigd bij de weekendongevallen. In weekendnachten is 51 procent van de bestuurders die betrokken geraken bij ongevallen met doden en zwaargewonden tussen 18 en 29 jaar. Blog DS, 22-12-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |