![]() |
|
||||
|
||||
![]() Meer geweld tegen ambulanciers
ANTWERPEN - Een 35-jarige ambulancier is vrijdagavond in elkaar geslagen door enkele jongeren. Vrijdagavond. Een 35-jarige vrijwillige ambulancier stopt in de Sint-Fredegandusstraat in Deurne bij Antwerpen om enkele jongeren te vragen waarom ze sneeuw en ijs naar zijn ziekenwagen gooiden. Dat wordt hem niet in dank afgenomen. Hij wordt geschopt en geslagen. Zelfs de vader van een van de jongeren komt zich ermee bemoeien. 'Ik hoorde een harde klap tegen de wagen en stopte in een reflex', zegt de ambulancier. 'Als ik moet stoppen voor elke sneeuwbal, zou ik meer stilstaan dan rijden. Dit was een echt harde klap.' Na de afranseling raakte de ambulancier bewusteloos en werd hij naar het Stuivenbergziekenhuis gebracht. Hij kan een maand lang niet gaan werken. De politie kon de twee jongeren en de vader oppakken, maar de parketmagistraat zag geen reden om hen aan te houden. Het slachtoffer kon daar zaterdagavond niet om lachen. 'Ik ben vrijwilliger. Ik denk dat het stilaan tijd wordt een andere hobby te zoeken. Dit is al de derde keer in mijn carrière dat ik met serieuze agressie te maken krijg.' 'Agressie door patiënten en omstanders is een tendens', zegt Peter Van de Voorde, voorzitter van de Vereniging Verpleegkundigen Brandweer Vlaanderen (VVBV) en zelf ambulancier in Antwerpen. 'Het aantal agressiegevallen stijgt al jaren en het ziet ernaar uit dat 2009 een “topjaar, wordt.' Er zijn verschillende vormen van agressie, zegt Van de Voorde. 'Er is heel veel verbale agressie, van patiënten die onder invloed zijn van drank of drugs. Of van mensen die, onder invloed van alle medische programma's op televisie, denken te weten hoe de verpleegkundige te werk moet gaan. En die het niet pikken als we niet doen wat zij zeggen.' Ook agressieve omstanders zijn een probleem, zeker in bepaalde wijken van de grootsteden. 'Voor bepaalde wijken of straten vragen we altijd de politie erbij.' Dr. Jan Christiaen van Falck Ambuce noemt de aanval op zijn ambulancier 'een extreem voorbeeld van normvervaging' waartegen amper iets te doen is. Blog DS, 21-12-2009
|
|||
|
|||
Verschrikkelijk!!
Wat zouden we moeten doen zonder ambulanciers? We zouden al lang héél wat vrienden, kennissen en familieleden hebben verloren, als er geen ambulanciers zouden zijn. Wie haalt het nu ook in zijn hoofd om een ambulance te bekogelen met sneeuwballen? Dit is totaal respectloos en onaanvaardbaar. Waarom er weeral geen gevolg aan deze situatie komt, kan ik niet begrijpen. Zo'n zaken moeten toch niet ongestraft blijven? Iemand afranselen zonder enige reden, is beneden alle peil. Het is ook onbegrijpelijk dat de vader van één van de jongeren mee komt helpen. |
|
|||
|
|||
Ik vind het ook een zeer spijtige zaak dat mensen waar we echt bewondering moeten voor hebben, dat die juist afgeranseld worden. Niemand zou (onterecht) met agressie te maken mogen krijgen.
Ik moet dan steeds denken, ben ik nu zo'n braaf dutske of wat is er aan de hand met de maatschappij? Ik zou het net als Anne nooit in mijn hoofd halen agressie te gebruiken tegen ambulanciers. Ik keur het helemaal niet goed, maar dat ambulanciers met agressie te maken hebben van patiënten die onder invloed van drank en drugs zijn, dat zal niet alleen van de laatste jaren zijn en ik vrees dat je dat er ook ergens moet bijnemen met die job. Maar de tendens van mensen die onder invloed zijn van de media (dat niet meer strookt met de klassieke verwachttingsverwachtingen, EMCV ![]() |