actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th December 2009, 11:45
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User

Liefde op de werkvloer wordt verboden

Bij de Nederlands Limburgse omroep L1 kan je best geen intieme vriendschap meer starten op de werkvloer. Althans niet op dezelfde verdieping. Vanaf 1 januari zal immers een van de twee geliefden moeten vertrekken, in eerste instantie naar een andere verdieping. Dat kregen de werknemers onlangs te lezen in de nieuwe interne richtlijn “Affectieve relaties op het werk”.

Wanneer een van de geliefden naar een andere verdieping overgeplaatst is, is het nog niet zeker dat die daar kan blijven. Ook dan mogen er geen problemen ontstaan als gevolg van hun relatie. “In geval van problemen zal L1 de keuze maken wie moet vertrekken”, aldus L1-directeur Rob Stevens op Villamedia.nl. In principe geldt de maatregel niet voor relaties die ontstaan zijn in het verleden.

Negatieve werksfeer
Wanneer een van de geliefden niet wil veranderen van verdieping of zelf wil opstappen, zijn de gevolgen niet zo duidelijk. Rob Stevens: “Liefde op de werkvloer kan geen grondslag zijn voor ontslag. Maar wij vinden dat iemand in zo’n geval beter kan vertrekken. Zo moet u dat lezen, als aansporing tot.”

Volgens de directie kunnen relaties op de werkvloer leiden tot dalende productiviteit en een negatieve werksfeer. De ondernemingsraad van L1 heeft niet ingestemd met de richtlijn. Hij betwijfelt zelfs of deze richtlijn juridisch haalbaar is.

Eigen mening:
Ik vind het op zich wel een goed initiatief. Maar ik vind het ook geen reden tot ontslag, zeker niet als deze relaties al langer bestaan. Het hangt volgens mij ook af van persoon tot persoon, de ene kan al beter het onderscheid maken tussen werk en privé dan de andere. Als er spanningen zijn tussen het koppel kan dit volgens mij inderdaad leiden tot een negatieve werksfeer. Het is naar mijn mening ook zo dat je beter en actief kan werken als je goed gezind bent. Maar zo erg is het nu ook weer niet hé, dat je één verdieping lager of hoger dan je geliefde moet zitten?

bron: vrijdag 04/12/2009
www.deredactie.be (vrt-nieuws)
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2009, 13:55
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User

Antwoord op: Liefde op de werkvloerd wordt verboden

Dit is zo veralgemeend!
“Volgens de directie kunnen relaties op de werkvloer leiden tot dalende productiviteit en een negatieve werksfeer.”
Kijk vooral naar het woord KUNNEN. Dit KAN het geval zijn, hier wordt té veel veralgemeend. Elk bedrijf, en elke werkomgeving moet vanuit het eigen perspectief gezien worden.
Mensen werken soms zelfs liever samen met hun geliefde omdat ze dan meer tegen elkaar durven zeggen (assertief zijn), wat minder opgekropte gevoelens en strubbelingen teweeg brengt. Ook kan het leiden tot vruchtbare ideeën en ontwikkelingen.
Sommige mensen hebben helemaal geen sociaal contact buiten hun werk (ja er bestaan nog van die eenzaten), en dan zouden we eigenlijk blij moeten zijn dat hierdoor een relatie kan ontstaan!
En dit mag zéker geen reden van ontslag worden!
Ik ben tegen dit voorstel!
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2009, 16:00
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets

Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Ik heb ooit vakantiewerk gedaan bij de Okay in Herenthout ( onderdeel van de Colruyt-keten) en mijn vriendin werkte daar toen ook.
Toen we op een gegeven moment eens toevallig samen in het magazijn waren, terwijl we hard aan het werken waren ( en neen, niet dat soort werken ), kwam daar één of ander dik mens aan die ons begon te verwijten dat we niet samen in 1 ruimte mochten zijn tijdens de werkuren. Dit omdat de lust dan waarschijnlijk te groot werd om andere dingen te doen dan te werken. Die was echt superkwaad op ons, terwijl wij gewoon goed werkend bezig waren. Achteraf hebben we is goed gelachen met dat mens.
Ik vind het belachelijk dat geliefden/vrienden niet op dezelfde werkvloer zouden mogen werken. Als ieder gewoon doet wat hij moet doen en er geen belemmering van het werk is, waarom dan muggenziften?
Met citaat antwoorden
Oud 5th December 2009, 16:03
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User

Relaties op het werk

Ik ben het grotendeels eens met Ashley. Het is een goede maatregel, maar hij zou nog duidelijker moeten worden uitgewerkt. Je weet enkel dat een relatie niet mag op het werk, maar hoe het zit met het effectief ontslagen worden enz. rijzen er nog heel wat vragen bij mij.

Relaties op het werk zorgen niet altijd voor problemen, maar ik kan er inkomen dat bedrijven dit risico liever niet nemen. We blijven tenslotte mensen en mensen kunnen niet altijd evengoed het onderscheid maken waar ze nu al dan niet hun gevoelens een rol bij laten spelen. Stel je voor dat in jouw bedrijf twee mensen verliefd worden en een koppel vormen. Dit koppel maakt wel eens ruzie thuis. Als zij dan moeten samenwerken, spelen de gevoelens van hun ruzie thuis sowieso onbewust of bewust nog mee. Er is geen knop waarmee je gevoelens aan en uit kan zetten. Een heel beperkt aantal mensen kan dit misschien wel, maar om geen problemen te krijgen moeten beide partners deze knop vinden. Als één van de twee het onderscheid kan maken tussen privé en werk, is dit niet voldoende.

Dat de regel niet geldt voor relaties die ontstaan zijn voordat de werknemers werkten in het bedrijf, vind ik meer dan logisch. De werkgever heeft de mogelijkheid zijn personeel te checken voor hij hen aanwerft en hij kan dus zelf beslissen of hij al dan niet het risico wil lopen.

Ik persoonlijk ben niet voor relaties op het werk. Dag in dag uit ongeveer 24u met je geliefde samen zijn, zorgt in mijn ogen voor een echte sleur in je relatie. Wat moet je 's avonds nog vertellen? Je weet alles al. Een boeiende relatie is het alleszins niet.

Dus naar mijn mening is het een goede maatregel, maar ik vind wel dat ieder bedrijf hierover individueel moet kunnen beslissen of hij het al dan niet toelaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:01.