|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vlaamse afvalberg krimpt met 11 procent
In de eerste negen maanden van dit jaar is de Vlaamse afvalberg elf procent (340.861 ton) kleiner geworden in vergelijking met 2008. De economische crisis zou een belangrijke rol spelen.
Het afval dat de gezinnen produceerde, bleef min of meer gelijk. Wel was er opmerkelijk minder bedrijfsafval. Ondanks alles draaiden de Vlaamse verbrandingsovens een behoorlijke capaciteit. De afvalbedrijven worden wel geconfronteerd met een forse prijsdaling van hun gerecycleerde grondstoffen. "Voor metalen, kunststoffen, papier en glas zijn de prijzen soms tot 50 procent gedaald. Die ophaling kost nu geld, maar stoppen kan niet omdat het een wettelijke verplichting is", aldus Kristof Delatter, coördinator bij Interafval. Zowel de privébedrijven als de intercommunales worden getroffen. In de privé werden gedwongen ontslagen nipt vermeden. Wel waren er spontane natuurlijke afvloeiingen. "Van onze 1.000 personeelsleden zijn er 50 tot 60 weg, maar we moesten niemand ontslaan', aldus Yves Luca, gedelegeerd bestuurder bij Van Gansewinkel België. Bron: www.gva.be Mijn mening: Het feit dat de afvalberg krimpt kan ik alleen maar goed vinden. Het is nu niet in het artikel opgenomen maar volgens mij hebben de campagnes rond afval toch ook wel hun nut gehad. De bedrijven zullen zich wel meer en meer bewust worden dat ze veel geld kunnen besparen door goed te recycleren. In het artikel lezen we dat de afvalbedrijven spijtig genoeg niet zo'n positieve evolutie meemaken. Misschien is een verhoogde subsidie voor deze bedrijven wel nodig. |
|
|||
|
|||
Ik vind dit ook wel goed nieuws. Voor de afvalbedrijven is het natuurlijk triest, maar dat de afvalberg verkleint kan toch niemand slecht vinden. Blijkbaar doen bedrijven extra hun best om hun afval te beperken en dat heeft waarschijnlijk ook wel iets te maken met de economische crisis. We moeten betalen voor ons afval, dus zoekt men een manier om erop te besparen. Toch blijven de gezinnen evenveel afval produceren en dat vind ik wel raar. Ook zij lijden onder de crisis, maar besparen op afval doet men niet. De campagne heeft dus duidelijk nog niet iedereen bereikt.
|