#1
|
|||
|
|||
Belgische wegen scoren goed
BRUSSEL - De Belgische wegen scoren goed op de Europese risicokaart. Dat bericht mobiliteitsorganisatie Touring. In vijftien landen werden 140.000 kilometer wegen geëvalueerd en in vergelijking met de meeste landen scoort België goed. Nederland en Zwitserland doen het nog beter.
'Het beleid van de laatste jaren werpt haar vruchten af', aldus Touring. De regionale overheden hebben zwaar geïnvesteerd in het wegwerken van de zwarte punten. Ook dat verklaart voor een deel de daling van het aantal fatale ongevallen. Het is immers ontegensprekelijk aangetoond dat een veilige weginfrastructuur 'vergevingsgezind' is bij een ongeval, zegt Touring. 'In ons land vallen 40 procent van de doden en 21 procent van de zwaargewonden door botsingen met obstakels'. Het risico op een ernstig ongeval is ook veertig keer hoger op een route met hoog risico dan op de veiligste wegen. Enkele van die 'zwarte' routes in België: N42 (Nederboelare-Lessen), N73 (Kinrooi), N617 (Luik), N96 (Hastière) en N95 (Dinant-Beauraing). Naar aanleiding van de studie pleiten de Europese mobiliteitsorganisaties voor een Europese campagne voor veilig wegdesign. De laatste tien jaar vielen op de Europese wegen twee miljoen doden en zwaargewonden. De jaarlijkse kost van auto-ongevallen in Europa bedraagt 160 miljard euro. Touring meent dat indien de in het plan opgenomen wegen veiliger worden gemaakt, de kost omlaag kan met 50 miljard euro. Het aantal doden en zwaargewonden in Europa zou met 50.000 verminderen het eerstvolgend decennium. Dat is 300 per dag. bron: www.standaard.be 02/12/2009 eigen mening: Ik vind deze cijfers verbazingwekkend. Ik wist niet dat er zo veel doden en zo veel schade werd aangericht door verkeersongevallen. Er is inderdaad de laatste jaren veel geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe wegen, maar hierdoor was er wel veel verkeershinder. Door deze nieuwe wegen en de daardoor lagere graad van ongevallen wordt onze gezondheidszorg ook wat gespaard. Hoe minder gewonden, hoe minder het kost voor de gezondheidszorg. Als je dit dan combineert met het slecht uigegeven geld en de fraude die in onze gezondheidszorg is, komt er veel meer geld vrij voor onze gezondheidszorg. Laatst aangepast door hannes.corten : 2nd December 2009 om 11:37. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben aangenaam verrast door deze cijfers. lezen dat onze wegen toch een goed punt krijgen is een grote verrassing. Het is zeker en vast positief dat de kwaliteit van de wegen in ons land steeds verbeterd en hierdoor het aantal verkeersdoden vermindert. Het aantal verkeersdoden herleiden tot 0 zal echter nooit kunnen gebeuren maar ze herleiden naar zo weinig mogelijk is natuurlijk het meest aangename in dit geval.
Hopelijk kunnen we deze cijfers behouden en is dit niet eenmalig. De beste oplossing hiervoor is eerst de wegen die onderhoud nodig hebben te vervangen en daarna alle andere wegen zeer goed te onderhouden! |