|
|||
|
|||
Bacterie spoort landmijnen op
Onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh hebben een bacterie ontwikkeld die landmijnen opspoort. De bacterie kan over hele velden uitgesproeid worden en reageert binnen enkele uren op de chemicaliën die uit de verborgen explosieven ontsnappen.
De bacterie is ontwikkeld via een techniek die BioBricking heet. Daarbij wordt het genetisch materiaal van bacteriën aangepast om een bepaald gedrag te vertonen. De nieuwe bacterie is zo bewerkt dat ze reageert op explosieve chemicaliën. De bacterie is goedkoop en kan op grote schaal geproduceerd worden. Goedkoop “Deze anti-mijnsector is een schitterend voorbeeld van hoe wetenschap van nut kan zijn voor de hele maatschappij”, zegt Dr. Alistair Elfick van de Universiteit van Edinburgh in de Britse krant The Telegraph. “Het toont ook aan hoe nieuwe wetenschappelijke technieken gebruikt kunnen worden om moleculen te ontwerpen voor een specifiek doel.” Elk jaar vallen tussen vijftien- en twintigduizend doden en gewonden door landmijnen en onontplofte explosieven in 87 landen, waaronder Somalië, Mozambique, Cambodja, Irak en Afghanistan. JG (IPS) Bron:http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...dmijnen-op.aspx Datum: 18/11/2009 Heel positief! Ze kunnen met deze bacterie dus landmijnen opsporen zonder dat er er mensen zijn die hierdoor in gevaar komen. Landmijnen zijn wel degelijk heel gevaarlijk. Ik heb ooit eens een documentaire gezien over mensen die in een land leven waar nog mijnenvelden zijn. Mensen die op een mijn trappen zijn vaak alleen een been, voet of ... kwijt maar er vallen natuurlijk ook wel doden. Meestal zijn het arme mensen die dan serieus in de problemen komen omdat bepaalde ledematen weg zijn. Gevolg? Ze kunnen misschien niet meer gaan werken en daardoor komt er hongersnood in hun gezin. Daarom vind ik het goed dat wetenschappers deze bacterie, die niet duur is om te produceren, konden ontwikkelen. Ik hoop dat men ze efficiënt zal gebruiken en dus de vele landmijnen die nog aanwezig zijn in de 87 landen, die aangegeven werden in het artikel, te vinden en te verwijderen. |
|
|||
|
|||
Zoals Elise het al in haar argumentatie aanhaalt is dit een heel goed idee. Heel wat ontwikkelingslanden hebben nog vele landmijnen in hun gronden zitten. Deze landmijnen blijven gewoon op hun plaats zitten. Dit komt omdat er simpelweg geen geld is, om dit (GROTE) probleem aan te pakken. Ontmijningsdiensten kosten stukken van mensen.
Door deze “uitvinding/ontdekking” kan er eindelijk iets gedaan worden aan deze kwestie. Het is goedkoop, dit maakt het dus mogelijk voor de bevolking om deze bacteriën aan te schaffen. De hele bevolking van de bovenstaande landen is hier baat mee. Door deze bacterie zijn werk te laten doen in de “risicozones”, kunnen heel wat mensenlevens worden gespaard. |