|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vanaf 2012 kilometerheffing in Nederland
Vanaf 2012 kilometerheffing in Nederland
Nederland begint in 2012 met het systeem van kilometerheffing. Begonnen wordt met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Naast het basistarief komt er een spitstarief. De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen. Milieu Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld. Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden. Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings. Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi's en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto's en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt. (belga/jv) bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Ni...Nederland.dhtml eigen mening: Ik vind het een positief initiatief , maar tot nu toe zijn de effecten enkel speculaties! Mocht dit de effecten hebben dat ze voorspellen dan is dit enkel toe te juichen want volgens dit artikel heeft de invoering geen enkel nefast effect. Kort samengevat : werkt het ?! ja! Laat ons in België ook ons ecologisch steentje bijdragen.. nee! dan blijft België in de Wetstraat rustig verder rond de pot draaien |
#2
|
|||
|
|||
Het lijkt me een goed initiatief, als daarmee vele mensen minder belasting moeten betalen op hun wagen, en per kilometer is inderdaad misschien wel eerlijker dan eenzelfde vast bedrag voor alle mensen. Als het goed blijkt te werken, mogen ze het in België ook invoeren!
Enkel tegen het volgende heb ik bezwaar: "...een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt." => Is dit niet een beetje overdreven? Is het geen schending van de privacy, dat men zomaar op elk willekeurig moment kan opvragen waar eenieder zich (of zijn wagen) bevindt? |
#3
|
|||
|
|||
Mijn gedacht
Natuurlijk is het een perfecte oplossing om wat nieuwe jobs te creëren (de mensen die dat moete controleren en de systemen moeten laten werken). Het kan ook de kosten voor iemand die niet veel rijd, surieus doen terugdringen. Maar het geld moet blijven binnenstromen dus zal het rijden van een auto duur worden voor diegene die hem wel degelijk nodig hebben. Wat dus met de transportsector? Weer een goed punt is dat zo de kosten gelijk worden verdeeld: de buitenlander betaald mee voor zijn gebruik van de weg, wat dus veel eerlijker is dan het huidige systeem in bv België en Nederland (tov Frankrijk,Zwitserland,Spanje,...).
Ik denk echter dat het GPS-tracking device er nooit van zal komen, het is namelijk onmogelijk zo de privacy te garanderen van de weggebruikers. Men kan de websites van de staat kraken, van de banken, laat staan dat men dan persoonlijke gegevens over locaties kan doorlekken of zelfs gebruiken voor eigen doeleinden... Trouwens, een volwassene is niet zo verschillend van een kind: "Wat niet mag, doen ze". Dus om de snelheid te controleren zal het ook niet echt goed werken. De privé sector heeft veel meer geld dan de staat dus zal deze laatste het altijd verliezen in de strijd om de beste technologie, dus zal fraude ook nooit uitgesloten zijn. Wat is het nut? Gewoon péage zoals in Frankrijk en Spanje: eerlijk en vrijwel geen gaten voor fraude. Zo kunnen de mensen die de autosnelweg écht nodig hebben, ze dan ook optimaal benutten zonder de overdreven drukte. Dan zal men enkel nog een systeem moeten voorzien voor de kleinere wegen. Misschien de grenzen "sluiten" of beter bewaken. Dit houdt de buitenlanders op zodat ze misschien een alternatieve route kiezen. Zo kan men ook de dievenbendens van Oost-Europa en de Balkan beter opsporen en de toestroom van illegalen afremmen... |