actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th November 2009, 18:31
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User

Doodstraf

Sluipschutter die 10 mensen doodde geëxecuteerd

John Allen Muhammad, de Amerikaan die in 2002 tien mensen met een snipergeweer doodde, is in Virginia geëxecuteerd.

De man, die bekend werd als de 'DC Sniper', zaaide dood en terreur in de omgeving van Washington door willekeurig mensen neer te schieten.

Muhammad kreeg de doodstraf voor die feiten en is nu geëxecuteerd door middel van een dodelijke injectie nadat zijn beroep werd afgewezen.

Buiten de gevangenis hadden betogers tegen de doodstraf postgevat met slogans als 'Thou shalt not murder' (Gij zult niet doden).

Bron: GVA

Mening:

Dit artikel zou een perfect debat kunnen ontstaan over de doodstraf: Is de doodstraf goed of slecht? Waarom moeten ze de doodstraf afschaffen en waarom niet? Moet er geen evenredige straf bestaan? ...

Ikzelf ben tegen de doodstraf. Waarom? De doodstraf vind ik persoonlijk een straf om er snel van af te zijn, de misdadiger is dood en daar stopt het dan bij. Moet er niet zoiets bestaan als een evenredige straf met de misdaden die hij/zij gepleegd heeft?!

Ik weet ook wel dat de doodstraf zeer veel werk meebrengt voor de advocaten en de rechtbank. Maar toch is er volgens mij een betere straf voor zulke misdaden. Als ik me inbeeld dat ik de misdadiger ben, dan zou ik persoonlijk het liefst de doodstraf krijgen. Als je een levenslange celstraf krijgt, ben je je hele leven "kwijt". Terwijl als je de doodstraf krijgt, dan ben je er direct van af en heb je ook geen verplichtingen meer na te komen.

Deze man heeft een injectie gekregen, dit vind ik ook de minst erge doodstraf. Je voelt er bijna niets van en voor je het weet ben je er niet meer. Vroeger bestonden er nog doodstraffen waarbij je gefolterd werd tot je erbij neer viel.. De elektrocutie was er ook nog, daar zagen de misdadigers nog voor enige tijd zwaar af van hun misdaden.

Maar wat als de persoon later toch onschuldig blijkt?! Waar is de niet-misdadiger? Bij dit artikel is de dader wel duidelijk schuldig bevonden, maar toch blijf ik van mening dat de doodstraf kan vervangen worden door een "betere" straf.
Met citaat antwoorden
Oud 11th November 2009, 19:46
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User

Ik heb ook mijn twijfels bij de doodstraf, maar langs de andere kant vind het dan ook weer wel een goede 'straf'.
Iemand die zelf vele onschuldige mensen zomaar doodde krijgt hier dus wel zijn evenredige straf, niet? Je hoort ook veel over misdadigers die zich in de cel wel goed gedragen, maar wanneer ze terug vrijkomen toch weer hervallen. Dus weer een nieuw proces. Door iemand de doodstraf te geven is er, crue gezegd, weer wel genoeg plaats in de gevangenis voor minder zware criminelen. Overbevolking in de gevangenissen is toch ook al jaren een probleem.

Wat morele waarde betreft heeft niemand het recht om iemand zich van het leven te ontnemen. Maar de dader in dit geval heeft dit ook gedaan, dus boontje komt om zijn loontje?

Ik denk dat er, in de landen waar doodstraf nog mag, goed word nagedacht over wie nu wel of niet de doodstraf krijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:45.