|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Open Vld: "Stakingsrecht moet gemoderniseerd worden"
Open Vld: "Stakingsrecht moet gemoderniseerd worden"
05.11.2009 11:47 Open Vld is niet te spreken over de staking bij het spoor. "Tijdens deze moeilijke economische tijden is het niet meer te rechtvaardigen dat de gebruikers gegijzeld worden door stakingen in het openbaar vervoer. Het stakingsrecht moet gemoderniseerd worden. Het is niet meer van deze tijd om zomaar de boel plat te leggen", zegt senaatsfractieleider Bart Tommelein. De Vlaamse liberalen dringen aan op een snelle invoering van een verplichte minimale dienstverlening. Open Vld pleit al jaren voor de invoering van een minimale dienstverlening bij stakingen in de openbare sector. De partij lanceerde daar al voorstellen rond. Open Vld-senatoren Marc Verwilghen en Nele Lijnen verwijzen naar een wetsvoorstel dat zij in november 2008 indienden. Dat voorstel is echter nog steeds niet besproken in de bevoegde senaatscommissie. "Alhoewel andere partijen publiekelijk aangeven het voorstel genegen te zijn, wordt het meer dan een jaar na de indiening nog steeds niet geagendeerd in de bevoegde commissie", zegt Lijnen. Fractieleider Tommelein daagt de andere partijen uit. "Zij moeten eindelijk eens kleur bekennen en aangeven hoe zij staan ten opzichte van de minimumdienstverlening tijdens stakingen." (VKB) Bron: http://news.be.msn.com/politiek/art...entid=150683725 Eigen mening: Het wordt hoogtijd dat er een minimum dienstverlening komt op dagen van staking. Elke dag zijn er al genoeg files op de wegen. Als het openbaar vervoer gaat staken, wordt het nog erger. Mensen die elke dag met de trein naar hun werk gaan, kunnen door een algemene staking niet met de trein op hun werk geraken. Ze hebben meestal een abonnement gekocht en moeten nu nog eens betalen voor ander vervoer. Ik ben het eens met Bart Tommelein en Nele Lijnen, er moet dringend verandering in komen. |
|
||||
|
||||
Waarom geen koffiekoeken ipv te staken?
Geert Messiaen - frontman van de boze pendelaars
Geert Messiaen is de vakbondsacties grondig beu en roept andere pendelaars op actie te ondernemen tegen de stakingen, maar niet tegen het NMBS-personeel. 'Laat de treinbegeleiders en de reizigers de handen in mekaar slaan en samen een front vormen tegen die besparingen', zegt Messiaen, die als secretaris-generaal van de Liberale Mutualiteiten al 32 jaar pendelt. 'Ik heb al verscheidene reacties ontvangen. Het ene voorstel is al ludieker dan het andere. Sommige situeren zich op het randje van burgerlijke ongehoorzaamheid. Dat gaat mij te ver. De treinkaart niet laten zien, petities opstarten, gratis verplaatsingen aangeboden door het NMBS-personeel, het behoort allemaal tot de mogelijkheden.' 'De minimale dienstverlening is voor mij echter essentieel. Ook voor ons imago. Het afschaffen van de Eurostar- en Thalystreinen, dat doet toch geen deugd aan ons klein, schoon landje?' 'Net zoals vele ander pendelaars begrijp ik niet waarom die vakbondsacties altijd ten koste moeten gaan van de brave pendelaar. Wanneer de cipiers in gevangenissen staken, dan staken ze tegen iets of iemand. Hetzelfde gebeurt bij de Carrefour. Wat heeft deze staking te maken met de pendelaars? Het conflict bij de NMBS situeert zich nu binnen de goederenafdeling. Waarom sleuren ze daar de reizigers dan in mee?' 'De pendelaar loopt misnoegd, gefrustreerd, soms zelfs razend rond. Hij is boos op de treinbegeleiders, maar dat zijn brave mensen die graag hun werk doen. Ik heb het zeker niet gemunt op hen. Vanmorgen (gisteren, red.) nog heb ik met een aantal van hen getelefoneerd. Zij gaan ook niet altijd akkoord met die acties.' 'Met mijn oproep wil ik het debat aanzwengelen. De staking treft de pendelaar. Laat het ons over een andere boeg gooien en op zoek gaan naar alternatieve acties. Waarom zou het personeel geen koffie en koeken uitdelen in plaats van te staken?' Lezersbrief DS, 05-11-2009 (Geert Messiaen)
|
|||
|
|||
Ik ben volledig eens met de redenatie van Bart Tommelein, wanneer die zegt dat men bij een staking niet zomaar de boel kan platleggen en men een verplichte minimale dienstverlening moet inschakelen. Hoe moeten de mensen nog naar hun werk geraken? Dit is gewoonweg rampzalig! Wat ik ook verschrikkelijk vind is dat hun voorstel nog steeds niet besproken is in de bevoegde Senaatscommissie. Het is verdorie al een jaar geleden, dat het wetsvoorstel werd ingediend. Ik hoop dat de Senaatscommissie snel het belang van deze zaak inziet, want de laatste tijd volgen de stakingen elkaar als maar sneller op.
|