actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2009, 10:53
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Smet wil gegevens bijhouden naar etnische origine

Smet wil gegevens bijhouden naar etnische origine

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil dat het departement onderwijs betere gegevens krijgt over het onderscheid tussen allochtone en autochtone leerlingen. Dat moet een gerichter beleid mogelijk maken. De minister wil hiervoor binnen het departement een kenniscentrum oprichten.

Uit allerlei enquêtes is geweten dat allochtone leerlingen vaker een leerachterstand oplopen dan autochtone scholieren. Maar precieze cijfers zijn er niet. Het ministerie van Onderwijs werkt voorlopig enkel met gegevens die het onderscheid maken tussen Belgische en niet-Belgische leerlingen en dat terwijl heel wat allochtone leerlingen de Belgische nationaliteit hebben.

In De Zondag raakte bekend dat 3 op de 10 leerlingen van Belgische nationaliteit schoolachterstand hebben opgelopen. Bij de leerlingen met een andere nationaliteit heeft 7 op de 10 leerlingen schoolachterstand opgelopen.

Minister Smet wijst er op dat dit niet als een verschil tussen "Belgische" en "allochtone" leerlingen gezien moet worden. " Allochtone leerlingen met de Belgische nationaliteit zijn uiteraard begrepen in de cijfers van leerlingen met een Belgische nationaliteit", zegt hij.

Smet wijst er ook op dat de achterstand van leerlingen met een niet-Belgische nationaliteit niet enkel met zittenblijven te maken heeft. Leerlingen die een jaartje onderwijs voor anderstalige nieuwkomers volgen, lopen per definitie een jaartje schoolachterstand op.

De Standaard Online, zondag 25 oktober 2009

Door deze methode toe te passen, zal men inderdaad een beter zicht hebben op hoe de allochtone en autochtone leerlingen het er van af brengen in het onderwijs. Maar er dreigt wel gevaar. Als men zo gaat bepalen wie er extra aandacht nodig heeft in het onderwijs, dan zou het kunnen gebeuren dat men vooral zijn aandacht richt op de allochtone leerlingen, en dat men de autochtone leerlingen een beetje aan de kant laat staan. En dat mag niet gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2009, 14:37
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Ik vind het een goed idee om het niveauverschil tussen allochtonen en autochtonen te gaan onderzoeken. Gegronde statistieken over onderwijs kunnen alleen maar positief zijn. Als er een duidelijk verschil is tussen deze twee groepen, dan kan men hier ook beter op inspelen door de zwakkere bij te sturen. Als het onderzoek er komt dan ben ik ervan overtuigd dat procentueel gezien, de allochtone jongeren achterstand zullen hebben. Deze achterstand is volgens mij te wijten aan het feit dat de ouders van allochtonen vaak zelf onze taal niet voldoende beheersen, een ander onderwijssysteem gewoon zijn.... Autochtone kinderen kunnen meestal steunen op kennis van de ouders. Mijns inziens kan het zeker geen kwaad als we zouden proberen om het algemeen niveau van de allochtone jongeren wat op te krikken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.