#1
|
||||
|
||||
‘Geweld is dagelijkse kost'
‘Geweld is dagelijkse kost'
BRUSSEL - Na een brand is de spoedafdeling van het Sint-Jansziekenhuis in Brussel wekenlang buiten dienst. De agressie waarmee het urgentiepersoneel dagelijks geconfronteerd wordt, is niet meer houdbaar, zegt Coenye. ‘De materiële schade op de spoedafdeling is gigantisch, maar de menselijke tol die de agressie op deze afdeling dagelijks eist, ligt nog hoger', zegt Kenneth Coenye. Nadat een dronken dakloze man op de spoedafdeling van het Sint-Jansziekenhuis zijn matras in brand stak, verwoestte de brand zo goed als de hele afdeling. De herstelling zal weken in beslag nemen. Voor het diensthoofd is deze brand de druppel die de emmer doet overlopen. ‘Voilà, nu is het heel duidelijk voor iedereen hoe onmogelijk het is om als urgentie-arts of -verpleger in Brussel te werken.' Het niet de eerste keer dat het mis loopt op uw afdeling. ‘Ja, er is groot een probleem op de spoedafdelingen van de ziekenhuizen in het centrum van Brussel. Mijn personeel wordt dagelijks meerdere keren verbaal aangevallen. We hanteren de nultolerantie. Wie een personeelslid – van poetsvrouw tot geneesheer – lastigvalt, wordt onmiddellijk buitengezet. Een tot twee keer per week escaleert de situatie en leidt ze tot fysieke agressie. Patiënten keren zich tegen personeel of materiaal op onze afdeling. Dan roepen we de politie erbij. Dit jaar alleen al zijn drie personeelsleden thuis moeten blijven omdat ze arbeidsongeschikt waren na een aanval van een patiënt.' Welk effect heeft die situatie op het personeel? ‘Deze brand is voor veel mensen de druppel. Het toont hoe onhoudbaar de omstandigheden zijn waarin mijn personeel dagelijks moet werken. Het is niet aangenaam om elke dag geconfronteerd te worden met vijandige mensen die roepen en tieren terwijl je gewoon je werk doet. De menselijke tol is heel hoog. Heel wat mensen zijn gedemotiveerd. Het wordt steeds moeilijker om hier te functioneren. Er is een heel grote turn-over aan personeel. Mensen gaan weg omdat ze zich hier niet meer veilig voelen.' Hoe komt het dat er zoveel agressie is? ‘Dronkenschap of intoxicatie zijn vaak de oorzaak. Maar heel vaak is het “cultureel”.' Wat bedoelt u met cultureel? ‘De verbale agressie komt zo goed als altijd van dezelfde bevolkingsgroep: de allochtonen. Ze hebben geen geduld en geen respect. Het gaat niet snel genoeg voor hen en dat maken ze in heel grove bewoordingen duidelijk. De spoedafdeling is de voordeur van het ziekenhuis. Die staat dag en nacht open. Sommige mensen komen binnen en vinden dat ze onmiddellijk geholpen moeten worden. Ze lopen al drie weken rond met een probleem en nu zijn ze het beu, dus moet het nú opgelost worden. Dat een kind met ademhalingsproblemen of een man met een hartinfarct eerst geholpen worden, pikken ze niet.' ‘Vaak zijn het mensen die niets te zoeken hebben op de spoedafdeling. Mensen die er erg aan toe zijn, gaan niet in discussie. Zij willen geholpen worden.' Bestaat er een oplossing voor dit probleem? ‘De FOD Volksgezondheid beloofde een platform rond agressie in ziekenhuizen. Daarop kunnen we gevaarlijke patiënten melden, ervaringen uitwisselen en een beeld vormen van de omvang van het probleem. Een jaar later is er nog niets van in huis gekomen. Vorige week zijn we op eigen initiatief met de Brusselse ziekenhuizen rond de tafel gaan zitten om te bespreken hoe we het probleem kunnen aanpakken.' ‘Maar de overheid kan ook een rol spelen. Een bewakingsagent op de afdeling helpt. Beheerders van de ziekenhuizen hebben financieel niets te winnen bij zo'n agent. Hun personeel kan wel beter werken, maar het brengt financieel niets op. Een subsidie voor bewaking zou dat probleem kunnen oplossen.' Blog DS, 16-10-2009 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |