|
||||
|
||||
Lehman Sisters
Lehman Sisters
Ik sta op een rommelmarkt met een kristallen vaasje in mijn handen als ik op een radio opeens het stemmetje van Dirk Draulans hoor dat zegt dat een man niks meer is dan een zak zaad. Wat een Johnny-en-Marina manier van denken. Zelfs als je beweert dat de bedenker Darwin heet. Je kunt toch niet alles terugbrengen tot seks en sekse? Ik heb het vaasje gekocht en ook twee eierdopjes van bakeliet en een boek over Benedictijnen. Dan maar geen zak zaad! Darwin heeft misschien toch gelijk. Op het verjaardagsfeest van Elle zie ik overal jagende mannen. Maar de Elle-vrouwen zijn te zelfbewust om daarvan niet te genieten. Zonder die mannen zou er van een feest zelfs helemaal geen sprake zijn. Zakken zaad en trillende eierstokken, maar geen onderdrukking. Het onderzoek dat Flair onlangs over seksisme publiceerde leek wel te dateren van dertig jaar geleden. Liefst 79 procent van de lezeressen van Flair zegt last te hebben van seksistische overtuigingen, opmerkingen en handelingen. Dat blijkt uit het onderzoek uitgevoerd door het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. 'Als je er iets over zegt, ben je een humorloze seut', zegt hoofdredactrice Mie Van der Auwera van Flair, dat het onderzoek liet uitvoeren. Als je bang bent een humorleuze seut te zijn, ben je inderdaad niet geëmancipeerd. Neem een voorbeeld aan 'nikkelen' Neelie Kroes. Onze Europese Commissaris voor mededinging heeft haar op haar tanden. Elle-vrouwen zijn beslist geen Flair-vrouwen. Zijn ze mondiger en ondernemender? Minder slachtoffer? Ze zitten er niet mee in dat een poetsvrouw een poetsvrouw wordt genoemd. Integendeel, ze hebben er zelf eentje. Een bouwvakker die hen nafluit vanaf een steiger vinden ze exotisch maar niet vernederend. Ik heb een vriendin die laatst omkeek toen ze nagefloten werd omdat het al jaren niet meer was gebeurd en ze was bang dat het de laatste keer zou zijn. Dat vrouwen hier in het westen voor hetzelfde werk als mannen minder krijgen betaald, is verwerpelijk. Ook moeten ze alle jobs kunnen krijgen, mits ze daar geschikt voor zijn, maar voor de rest hoeven ze geen slachtoffertjes te spelen. Ook niet als ze in reclames door mannen worden uitgekleed. In andere reclames zijn zij het die de mannen uitkleden. De man heeft de vrouw als seksueel lustobject inmiddels ingehaald. Kijk maar naar Sex and The City. Hoe kun je trouwens iemand los zien van zijn of haar sekse? Bestaat sekseneutraliteit? Dat klinkt meer iets voor een machine. Ik hoor op het Elle-feest een vrouw een man in krijtpak versieren door te zeggen dat Lehman Brothers niet zou zijn omgevallen als de bank Lehman Sisters had geheten. Een typisch geval van seksisme. Ze bedoelt dat vrouwen voorzichtig zijn en empathisch vermogen hebben. Vrouwen hebben absoluut een dubbele moraal als het om seksistische opmerkingen gaat. Prijzen we hen om hun empathisch vermogen, dan hebben ze er geen enkel probleem mee, maar als we zeggen dat ze te empathisch zijn om bijvoorbeeld strafrechter te worden, dan is het hek van de dam. Dan zullen feministes er alles aan doen om te weerleggen dat ze empathischer zijn. Seksistische reclame? Huiswerk opnieuw maken, zei federaal minister van Werk en Gelijke Kansen Joëlle Milquet (CDH) op de persconferentie van Flair. Ze overweegt een federale prijs in te voeren voor 'positieve reclame, die geëmancipeerde, vrije vrouwen laat zien en die vrouwen niet in een traditionele rol duwt'. Ook vindt de minister dat wanneer reclame seksistisch is, de reclamemaker verplicht zou moeten worden een nieuwe versie van de reclame te maken. Dat voorstel komt veertig jaar te laat! Het is alsof sommige vrouwen bang zijn hun identiteit te verliezen als ze niet meer kunnen mopperen op mannen. Laat ze uit de Johnny-en-Marinaproblematiek stappen en zich bezighouden met het oprukkend islamisme en alle onvrijheden voor vrouwen die daaruit voortvloeien. Een vriendin in Brussel durft in haar eigen buurt niet met blote knieën rond te lopen omdat ze door autochtonen wordt aangekeken alsof ze een hoer is. Ze is moe van de blikken en opmerkingen en draagt voortaan een broek als ze naar de bakker gaat. Na het Elle-feest zie ik buiten op de parking de Lehman Sisters-vrouw nog steeds in discussie met de man in krijtpak. Ik roep hen toe dat de bank niet zou zijn omgevallen als het Lehman Brothers & Sisters had geheten. Dan beginnen ze hartstochtelijk te zoenen. Het is vandaag Wapenstilstand én Vrouwendag. Zijn die twee niet onverzoenlijk? DS, 13-11-2009 (Oscar van den Boogaard)