|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Europese fabrikanten raken hun nieuwe auto’s niet kwijt
Europese fabrikanten raken hun nieuwe auto’s niet kwijt
Europese autofabrikanten en dealers zitten opgescheept met een grote voorraad onverkoopbare auto’s. Ze verzinnen de gekste kortingsacties om ze aan de man te brengen. In Duitsland is zelfs een slooppremie van 2500 euro uitgeloofd. Het loopt storm. Een set gratis winterbanden? Duizend euro in het handje? Een korting van vierduizend euro op een model van vorig jaar? Drie jaar geen rente betalen? Europese autofabrikanten buitelen over elkaar heen met verkoopstunts. Als Europa geen strenge wapenwetgeving zou kennen, had een actie van een Amerikaanse dealer ongetwijfeld navolging gekregen. Hij bood een semi-automatisch geweer cadeau aan bij elke nieuwe auto. Voor autofabrikanten zijn dit de donkerste dagen sinds tientallen jaren. Amerikaanse, Europese en Aziatische automakers kampen met zware financiële problemen omdat voorzichtige banken hun consumentenkredieten aan banden legden. De verkopen zijn terug op het niveau van twintig jaar geleden. Dealers en fabrikanten zitten opgescheept met grote hoeveelheden voorraden. Zo huurt een Japanse automaker een werkeloos autotransportschip omdat de havenkade te klein is voor alle onverkoopbare auto’s. Andere automakers kiezen voor kortingsacties om van hun voorraden af te komen. In Groot-Brittannië betaalt een koper voor sommige modellen bijna de helft minder. De prijsoorlog lijkt op die in de supermarkten, liet de voorzitter van de Britse Automobile Association zich onlangs ontvallen. „Nog niet zo lang geleden werd je bijna de deur gewezen als je over een korting begon. Nu is het een kopersmarkt bij uitstek.” Importeurs in Nederland grijpen bij uitblijven van een sloopregeling naar financieel aantrekkelijke maatregelen voor klanten. Wie een Hyundai Tuscon aanschaft betaalt pas in 2010. Fiat, dat met enorme voorraden in zijn maag zit, lokt kopers met 4000 euro voordeel en de eerste drie jaar renteloos aflossen. Praktisch iedere fabrikant heeft een leaseaanbieding voor nieuwe rijders. Ze betalen een aanvulling op de bijtelling uit eigen portemonnee. En Renault werft klanten met een klantenkaart voor de Bijenkorf. Niet voor een nieuwe auto, maar voor een proefrit. Toch is niet in alle gevallen de crisis de aanleiding om klanten een lekkere kluif voor te houden. Dealers strijken soms dikke premies op als ze aan de jaarlijkse verkoopplanning van importeurs voldoen. In Duitsland, waar automakers hun verkopen weer zien toenemen vanwege de slooppremie, doen veel fabrikanten er zelf nog een ’groene bonus’ bovenop. Opel bijvoorbeeld, dat eigendom is van het bijna failliete Amerikaanse autoconcern GM. Wie zijn tweedehands auto inlevert krijgt naast de 2500 euro slooppremie van de Duitse overheid nog eens een milieubonus van 4000 euro. Een Opel Zafira van 19.900 euro kost zo nog maar 13.400 euro. Of dergelijke verkoopacties de autobranche uit het slop halen, is maar afwachten. De meeste sobere voorspellingen voor de autobranche bleken gisteren alweer achterhaald. De koepel van auto-importeurs in Nederland, Rai Vereniging, verwachtte begin dit jaar nog 475.000 auto’s te verkopen. Op basis van de cijfers over januari en de prognoses voor februari, schat de brancheorganisatie dat de totale verkoop voor 2009 bijna honderdduizend auto’s lager uitkomt. In januari daalde de verkoop met 15 procent en ook voor februari ziet het er niet goed uit, aldus een zegsman. De Europese cijfers zijn nog beroerder. De Europese brancheorganisatie ACEA becijferde dat vorige maand 958.500 nieuwe auto’s de showrooms verlieten. Dat lijkt een aanzienlijk aantal, maar afgezet tegen de Europese verkopen van januari een jaar eerder, betekent dat een daling van 27 procent. In het bijna failliete IJsland daalden de autoverkopen in de eerste maand van 2009 met liefst 88 procent. © Trouw, 25-02-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |