|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Urbanus haalt scherp uit naar Hans Rieder
Urbanus haalt scherp uit naar Hans Rieder
BRUSSEL - Urbanus 'bedankt' procedure-advocaat Rieder met een versje: 'Dankzij Hans Rieder raakt den bak nooit niemeer vol.' Het juridisch succes van topadvocaat Hans Rieder, waardoor zware criminelen vorige week moesten worden vrijgelaten, is bij Urbanus in het verkeerde keelgat geschoten. De komiek 'bedankt' de pleiter met een versje: 'Hans Rieder. Aan uw gat hangt er een klieder. Uit uw muile komt een drol. Dankzij Hans Rieder raakt den bak nooit niemeer vol.' Duidelijke woorden, in de lezersrubriek van het weekblad Humo. Afzender: Urbanus. Toen hij het nieuws over de procedurefouten vernam, vond Urbanus dat hij iets moest doen. 'Ik dacht op dat moment wat iedere Jan met de pet dacht. Op een bepaald moment worden advocaten volgens mij medeplichtig. Terwijl hun job oorspronkelijk toch anders was. Ze waren in de middeleeuwen de raadsman van domme, onmondige of analfabete mensen die er zonder hen ingeluisd zouden worden. Ik vind dat hun manier van werken nu soms de verkeerde kant uitgaat. Die advocaten zijn zo gewiekst. Straks moeten rechters ook nog een advocaat nemen omdat ze zelf te stom zijn.' Urbanus ziet gelukkig ook 'goede' rechters. 'Het doet me plezier dat er rechters zijn die zeggen dat de misdaden van die criminelen erger zijn dan de procedurefouten.' Rieder reageerde gisteren kort: 'Ik zal ook op mijn eigen manier reageren. Het is beneden mijn waardigheid om daar iets op te zeggen.' DS, 14-01-2009 (jcd)